Hjälp sökes fort!

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tjena, har märkt att någonting ligger och bromsar skotern rätt hårt, när jag idag var ute och testkörde på en väg så drog jag på rejält och när jag släpper gasen så låser sig mattan, den går väldigt trögt på låga varv. Kan de vara linjeringen som är fel? För när jag hissar upp den så snurrar den på ganska fort och jag kan itne stoppa den med bara handen som man ska kunna göra. Bromsen ligger ej på och mattan snurrar fritt när jag tar bort remmen. Vad kan de vara tror ni? Sen vad är de man justerar på ringen fram på varitatorn ? Ska köra till helgen så snabba svar behövs:)
 

muotkas

Välkänd medlem
2 jan 2007
1.462
0
36
Kiruna
Tjena, har märkt att någonting ligger och bromsar skotern rätt hårt, när jag idag var ute och testkörde på en väg så drog jag på rejält och när jag släpper gasen så låser sig mattan, den går väldigt trögt på låga varv. Kan de vara linjeringen som är fel? För när jag hissar upp den så snurrar den på ganska fort och jag kan itne stoppa den med bara handen som man ska kunna göra. Bromsen ligger ej på och mattan snurrar fritt när jag tar bort remmen. Vad kan de vara tror ni? Ska köra till helgen så snabba svar behövs:)
lät som att det skulle vara remmen, för när du tar lös remmen så rullar mattan bra och så.
och när remmen är på så rullar inte mattan lika lätt va?

inga missljud från variatorn?
pröva med byta rem (lyft upp skotern och lyssna)
 

Stoft

Banned
13 nov 2006
2.596
0
36
En vild gissning är att variatorn kärvar och skulle behöva rengöras.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Har du rätt rem?

Har du det, pröva att släppa på remspänningen, sitter 3 skruvar på sekundären som du lossar på och så ställer du så att remmen hamnar längre ner i variatorn. Den ska sträckas så att mattan knappt börjar snurra när den är upphissad.
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
Tack för snabba svar, vet ej om det är rätt rem men den ska vara rätt ny och ser inge sliten ut. Remmen sticker upp några mm ovanför sekundär skivorna, den ska itne göra de eller?
 

Bouvin_89

Välkänd medlem
5 nov 2006
273
0
16
Gävle
Min Arctic Cat började sådär med, efter en kort stund så small kedjan av, så du kan ju alltid kika de med försäkerhets skull :)
 

jocke_91

Välkänd medlem
12 feb 2008
499
0
16
Nyland
Tack för snabba svar, vet ej om det är rätt rem men den ska vara rätt ny och ser inge sliten ut. Remmen sticker upp några mm ovanför sekundär skivorna, den ska itne göra de eller?

om remmen stick upp så särar du bara¨på skivorna och trycker ner den lite till. men kan vara så att d eär fel rem åxå!
 

Robbbb

Välkänd medlem
10 mar 2006
356
0
16
övik
36.6x1097 ska den va, hittade en instruktionsbok på nätet. Vad kostar en original rem till denna maskin?