Hjälp med variatorfix Rotax 850

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Köpte mig en Xterrain 850 -19 från att tidigare kört Xf800 -12 och jag måste säja att jag är inte alls imponerad av effekten. Gamla Suzuki 800 kändes piggare och bättre gassvar helt klart.
Man har läst att folk tycker Xtrim, BD, Xterrain 850 ska gå så in i h-vete ”nästan för bra” ( hur nu det är möjligt...)
Tycker den liksom ”tomvarvar” på väg upp i registret - är det remslir?
På den tiden man åkte Polaris Assault 800 -12 så bytte jag vikter från serie 10 till serie 11 och det blev som natt och dag i karaktären i motorn. Finns det något liknande fix för rotax 850 eller är det ett helt kit som gäller.
Eller går dom inte bättre...
 

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Finns massvis att hämta i variatorerna på BRP 850.
Snötoken här på forumet har bra koll på vad du behöver och ska ha för att det ska stämma.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Tycker mig känna igen det där, hade samma känsla på min Boondocker, kändes som att ligga på ettans växel hela tiden utom kanske just på max varv/gas då det matade på bra.
Jag bytte helix och fjäder i sekundären, det gjorde underverk. Ev ska jag byta övre drevet också men ska testa och se först.
Tråkigt sånt där när man byter maskin och den gamla man hade kändes bra mycket piggare.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Köpte mig en Xterrain 850 -19 från att tidigare kört Xf800 -12 och jag måste säja att jag är inte alls imponerad av effekten. Gamla Suzuki 800 kändes piggare och bättre gassvar helt klart.
Man har läst att folk tycker Xtrim, BD, Xterrain 850 ska gå så in i h-vete ”nästan för bra” ( hur nu det är möjligt...)
Tycker den liksom ”tomvarvar” på väg upp i registret - är det remslir?
På den tiden man åkte Polaris Assault 800 -12 så bytte jag vikter från serie 10 till serie 11 och det blev som natt och dag i karaktären i motorn. Finns det något liknande fix för rotax 850 eller är det ett helt kit som gäller.
Eller går dom inte bättre...
Själva gas svaret är svårt att fixa till med variatorn endera är det fel på din maskin eller så har de Äldre Artic bra gas svar och bra med pulver har inte provat nån vad jag kommer ihåg men låter osannolikt att den är starkare.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Tycker mig känna igen det där, hade samma känsla på min Boondocker, kändes som att ligga på ettans växel hela tiden utom kanske just på max varv/gas då det matade på bra.
Jag bytte helix och fjäder i sekundären, det gjorde underverk. Ev ska jag byta övre drevet också men ska testa och se först.
Tråkigt sånt där när man byter maskin och den gamla man hade kändes bra mycket piggare.
Vad för helix och fjäder bytte du till?
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har en 2019 bd 39 DS, som kändes trög och svag, problem att hålla varv. Förvärrades efter byte till ultimaxrem. monterade modshops sekundär kit samt high torque rullar. Blev mycket bättre backshift och håller varven bättre. Dock fortfarande inte helt bra. Kan inte rekommendera ultimax remmen, fick gå upp från klick 2 till 4 efter byte till den. Provat 2 ultimax nu med låga varv å maskinen känns seg. Tror tyvärr original är ända vägen att gå med dessa.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Själva gas svaret är svårt att fixa till med variatorn endera är det fel på din maskin eller så har de Äldre Artic bra gas svar och bra med pulver har inte provat nån vad jag kommer ihåg men låter osannolikt att den är starkare.
Nä att en gammal Suzuki 800:à är starkare det ser man ju på alla bromsningar att den inte är men den var jäkligt explosiv i mellanregistret som inte alls finns i 850:an. En besvikelse helt klart, synd då den i övrigt är väldigt trevlig. Jag får hoppas på några tips här på lämpliga variatorprylar får ordning på detta.
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Vad för helix och fjäder bytte du till?
Min är ju 800 med TRA variatorn så det är ju andra grejor än på din, men i sekundären som är samma jag satte i en 44/42 Helix istället för rak 40 och en grön fjäder 800/1350 istället för orginal blå 700/985 så nu matar den på betydligt bättre än förut. Egentligen skulle jag byta primärfjäder också för att få den lite rappare men det låga inslagsvarvet har sina fördelar i skogen när det är trångt. Hur som helst är den betydligt mer ledvänlig nu.
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Kör med dessa i min 850 efter tips ifrån skotertoken och den är hysteriskt rolig nu om man jämför med original =)
Helix 44/42 417127325
Sekundärfjäder 180/303 417127137
Primärfjäder 170/300 417224165
Kommer dock inte ihåg om jag stoppade i 990 ramper eller 966
Har iaf inte bytt en endaste rem sen jag slängde i dessa prylar plus att den vaknade till liv
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Helix och fjäder är detta originalgrejjer eller eftermarknad? Behövs specialverktyg för byta av fjäder i primär?
Vart handlar man detta
 

Lindgren - BD

Aktiv medlem
12 mar 2019
73
8
8
56
Norrbotten
Helix och fjäder är detta originalgrejjer eller eftermarknad? Behövs specialverktyg för byta av fjäder i primär?
Vart handlar man detta
Det som Undie refererar till är exakt samma saker jag handlade till min.
Helix 44/42 BRP artikelnummer 417127325
Sekundärfjäder 800/1350 BRP artikelnummer 417127137
BRP orginal som du kan handla hos alla som säljer BRP, jag handlade ifrån Motorbiten.com, snabbt och smidigt.

För att byta fjäder i primär behövs en avdragare samt momentnyckel.
För att byta i sekundären tillverkade jag (sonen) grejorna som behövdes för att bytas på plats.
Men det är enkelt att plocka bort axeln, finns några bra trådar om det här på forumet.
Att köpa verktygen som behövs är ingen bra idé, då är det billigare att lämna in och få det bytt.
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Kolla om du kan köpa det här kittet, artnr 861805546. Vet inte om det är tänkt bara till ski-doo eller BRP generellt men det innehåller tydligen helix 44/42, sek fjäder, shims till primär och pivotbultar i samtliga längder (enligt snötoken). Det är BRP originaldelar och kostar under 500 spänn. (En lös helix brukar kosta över 1500 spänn). Eventuellt behöver du komplettera med andra ramper i primären beroende på vad som sitter original. Jag har 990 ramper i min och 966 ska väl vara snarlik men lite tyngre i toppen så jag tror de anses vara snäppet bättre än 990.
Kolla även upp drevningen. Du skriver inte vilken modell du har men jag ser i manualen att en del har 21/51 och en del andra har 23/51...jag hade valt den högre drevningen.

Beroende på hur van du är att meka så är det mer eller mindre jävligt...sekundären kan du fixa med hjälp av lite m8 gängstänger, varmluftspistol/gasbrännare och vanliga verktyg men primären är lite bökigare. Jag gjorde lite specialverktyg av diverse skrot jag hade liggandes men har man rätt verktyg är det snabbt gjort. Jag höll nog på en par timmar och byggde specialverktyg. Finns filmer på youtube.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Köp kittet som eing9911 nämner ovan. Behöver du ramper har jag nästan nya 990 du får köpa billigt. 966 behövs egentligen bara om man kör extremt hårt och har remproblem. Kolla några YouTube klipp så löser du det där på en kväll med några bärs.
 

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Har hört med Motorbiten och Oktan idag men kittet är testat till sista April tyvärr. Ska leta vidare imorgon
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Kolla med Kalix Maskiner och Motorcity i Järpen, båda har haft hemma dessa kit. Men inte omöjligt att dom är slut.

Jag har ett kit men det kan vara bra att ha 😆

Edit: I och för sig så kommer jag inte ha nån användning för det förrän nästa säsong. Men vilken längd är din maskin? Jag vill kolla vad som sitter i den. Skulle inte förvåna mig om dom satt 951 ramper och dom är DÖÖtråkiga.
 
Last edited:

Carrera

Välkänd medlem
11 jan 2012
580
4
18
Enligt M-Performance hemsida så skall det sitta 990 ramp, blå/gul i primär, svart sek. fjäder men villken helix det är står inte, bara att den heter 417127693 i Xterrain 850 3700 (146”) Har inte kollat om det sitter detta i min maskin men det är väl sannolikt, frågan är vad det är för helix?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Enligt M-Performance hemsida så skall det sitta 990 ramp, blå/gul i primär, svart sek. fjäder men villken helix det är står inte, bara att den heter 417127693 i Xterrain 850 3700 (146”) Har inte kollat om det sitter detta i min maskin men det är väl sannolikt, frågan är vad det är för helix?
Då är det ju samma som i vår summit 146a och den matar ju på som själva satan...står inte vinkeln instansad på helixen? Det gör den på alla qrs-helixar jag har.
 
Last edited: