Hjälp med val av skoter

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hej
Tänkte köpa mig en skoter igen men vill ha råd om vilken jag ska satsa på. Är mest inne på en rmk men är även lite sugen på en yamaha mtx. Maxpriset får bli runt 70 000. Allt verkar ju bättre med yamahan då det är fyrtakt utom vikten och hanterbarheten, antar att den inte går närapå lika bra som rmk:n i snön och är knappast lika smidig, men rätta mig om jag har fel. På rmk vill man ju ha en 800 men den 800 som pengarna räcker till ska inte vara nå vidare så därför känns det bättre att satsa på en 600. Hur går en -10 rmk 600 i snön och hur är den att hantera? Funderar mest på en 155" då 144" känns lite väl kort. Kom med åsikter och tips om vad ni tycker så jag kan köpa en bra skoter utan att behöva skruva mer än man kör. Soppaförbrukningen är inte helt oviktig heller.​
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Hamnat lite fel din fråga men jag tycker du ska leta dig en 600 RMK för dom pengarna, finns absolut trygghet i yammas skotrar och fram tar dom sig nästan överallt. Men sitter du så vill du helst ha hjälp att dra loss den, lovar ;) 600an bjuder in till lite mer lek och lättheten i maskinen inbjuder till en del övermod och du tar dig lite högre/brantare än vad du kanske trott innan.

Åker du ledutflykter så kan yamahas skotrar vara jättetrevliga då vårvärmen ligger på och fläkten under huven surrar istället för lampan i displayen.
pappa hade en nytro xtx och mamma har en rtx som andraskoter och ingen av dem har nånsin tänt kylvattenlampan trotts sen vårkörning med både pulka och stenhårda spår.

Åkte ilag med en 600 RMK med trailingarmar (vet ej årsm) och den skotern gick väldigt fint och klättrade med lätthet i branterna. Dock så ville den gärna gå varm på leden på väg hem.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hamnat lite fel din fråga men jag tycker du ska leta dig en 600 RMK för dom pengarna, finns absolut trygghet i yammas skotrar och fram tar dom sig nästan överallt. Men sitter du så vill du helst ha hjälp att dra loss den, lovar ;) 600an bjuder in till lite mer lek och lättheten i maskinen inbjuder till en del övermod och du tar dig lite högre/brantare än vad du kanske trott innan.

Åker du ledutflykter så kan yamahas skotrar vara jättetrevliga då vårvärmen ligger på och fläkten under huven surrar istället för lampan i displayen.
pappa hade en nytro xtx och mamma har en rtx som andraskoter och ingen av dem har nånsin tänt kylvattenlampan trotts sen vårkörning med både pulka och stenhårda spår.

Åkte ilag med en 600 RMK med trailingarmar (vet ej årsm) och den skotern gick väldigt fint och klättrade med lätthet i branterna. Dock så ville den gärna gå varm på leden på väg hem.
Jo jag såg sen att det fanns en del där ämnet passade in bättre. Tror iaf att det blir en rmk 600 -10 eller -09.
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Hamnat lite fel din fråga men jag tycker du ska leta dig en 600 RMK för dom pengarna, finns absolut trygghet i yammas skotrar och fram tar dom sig nästan överallt. Men sitter du så vill du helst ha hjälp att dra loss den, lovar ;) 600an bjuder in till lite mer lek och lättheten i maskinen inbjuder till en del övermod och du tar dig lite högre/brantare än vad du kanske trott innan.

Åker du ledutflykter så kan yamahas skotrar vara jättetrevliga då vårvärmen ligger på och fläkten under huven surrar istället för lampan i displayen.
pappa hade en nytro xtx och mamma har en rtx som andraskoter och ingen av dem har nånsin tänt kylvattenlampan trotts sen vårkörning med både pulka och stenhårda spår.

Åkte ilag med en 600 RMK med trailingarmar (vet ej årsm) och den skotern gick väldigt fint och klättrade med lätthet i branterna. Dock så ville den gärna gå varm på leden på väg hem.
Har hittat en rmk 700 -08 nu som inte verkar så dum heller. Vad tror ni om den då? Samma som med 800?
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
700cfi motorn E ganska skott säker, bra klipp å fin gång
Men de e ju som med allt annat hur de om sköt osv.
Inge kolv å cylinder trams på den som de e på 800 runt 08'-10'
 

johan_89

Välkänd medlem
3 feb 2010
198
0
6
35
Boden
Det blir en rmk 600 144" -11. Hoppas att den går bra i snön fast den inte är jättelång. Den var extremt lättkörd iaf.