Hjälp med felande sc10 boggie

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
Har en skidoo mach 1 -92 med en sc10 boggie monterad, (tror iaf det, dubbla hpg-dämpare bak) och har ett problem. Hade fått in en grov pinne som fastnat mellan mattan framme vid drivaxeln och tunneln och gick inte att få lös, så jag var tvungen att lossa de tre fästpunkterna för att kunna få bort den. Men sedan då jag skulle montera tillbaka allt så tog inte dämparna emot tyngden, utan det var saxen som vek sig.:(

Hur ska jag göra för att få tillbaka den där? Det är en rätt välanvänd skoter som har flera hål borrade för boggien ( 2 fram, 4 mitten och två bak)

Tacksam för hjälp innan nästa vecka då det var tänkt att den skulle till fjälls!:)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Dubbla hpg dämpare bak = C7 boggien, inte Sc-10.

Du har satt ihop den galet: Gör om gör rätt.
 

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
tack för ritningen men den hjälper mig inte så mkt, finns det inget knep för att få saxen rätt, fast jag vet inte riktigt hur rätt är pga kollade inte riktigt noga innan jag började plocka ner den :/
 

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
tack så hemskt mkt, den nedre bilden fattar jag mest av, lättast att se där. när jag viker upp den bakre delen och skruvat ihop allt så ser saxen(som jag tror det heter) ut såhär < och det kan väl inte vara rätt, för den viker sig bara där sen är skotern platt som en pannkaka. kan ta bilder imorn och lägga upp så kanske det blir lättare för er kunniga =)
 

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
ja, precis sådär ser den ut och viker bara ihop sig för ingenting... ska den vara bakåt?
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Jag tycker åxå det ser fel ut men jämför man med sprängskissen så ser det rätt ut. Dessutom så är ju saxens övre del fast svetsad i momentarmen som i sin tur trycker mot fjädrarna så det går ju inte att bara vända på den.

Skulle nog prova att montera i det främre hålet som är original. (avser bakre övre infästingen)
 

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
ska gå ut nu och lossa fästena och försöka vända så den bryts åt andra hållet. läste på ett annat inlägg om c-c mått, är det något jag bör veta, mäta etc?
 

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
okej så jag då sätter jag alltså ihop den som på mina bilder och lossar där nere i skenan och vänder på den om jag förstått rätt?
 

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
tack för hjälpen med alla svar, fick till det tillslut, lagom kvällen innan man ska till matsdal = )
 

kimpan

Ny medlem
10 feb 2011
2
0
1
hej harsamma fel ja å hur gjorde du vände du på saxen så den slår åt andra håle . är tacksamm om du kan skickan bilder på hur de ska sitta
 

madmike

Medlem
30 sept 2007
20
0
1
Vad jag minns så tror jag att jag bröt rätt ordentligt med ett järnspett och fick det tillslut åt andra hållet, dvs rätt håll. Men efter en dags körande så hade det på något vis åkt tillbaka i samma felaktiga läge. Efter den säsongen har skotern stått så jag har inte gjort något åt saken dessvärre.