Hjälp med förslag till vector-förbättringar

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Ne de är orginal dämparna som sitter på tycker inte de fungerar nå vidare värst bra : / nån som vet nått ungerfärligt pris på en engans bakre boggie dämpare? ( :
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Är det krångligt att byta drivhjul och matta själv? lr är de lättast att bara lämna in den på verkstad å låta nån kunnig göra det?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Är det krångligt att byta drivhjul och matta själv? lr är de lättast att bara lämna in den på verkstad å låta nån kunnig göra det?
Det där är ju en supersvår fråga vi har ju inte en aning vad du kan.
Men för att svara på frågan så är det inte svårt alls. Tillgång till press?
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Har du inte press kan du ju göra allt jobb, dvs Plocka ur boggie, Drivaxel osv.

Sen tar du med nya "non-slip" hjulen och drivaxel'n till närmsta verkstad med press (en fördel om dom har pressat hjul tidigare).. Tar c:a 100-200kr (½timmes jobb)

//Rasmus
 
R

Robin

Helt klart enklast är ju att lämna axeln och hjul in för att pressa på dem eftersom du själv inte behöver lyfta ett finger.

MEN det går fint att byta hjul själv också UTAN press, nu vet jag inte alls hur drivaxeln är utformad på vectorn men jag bytte drivhjul på min skoter på ca 1timme utan press, inkluderat i den timmen var även att jag dessutom fick ta bort ena hjulet en gång pga att jag la det i fel riktning.
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Det där är ju en supersvår fråga vi har ju inte en aning vad du kan.
Men för att svara på frågan så är det inte svårt alls. Tillgång till press?
hm, aa de förståss :p ne men ja kan inte så speciellt mkt om skotrar men ja tänkte lite på om de var mkt jobb också?
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Helt klart enklast är ju att lämna axeln och hjul in för att pressa på dem eftersom du själv inte behöver lyfta ett finger.

MEN det går fint att byta hjul själv också UTAN press, nu vet jag inte alls hur drivaxeln är utformad på vectorn men jag bytte drivhjul på min skoter på ca 1timme utan press, inkluderat i den timmen var även att jag dessutom fick ta bort ena hjulet en gång pga att jag la det i fel riktning.
aha, aa men de blir nog till att lämna in den till nån kunnig med press då :p
men att byta matta är då något man kan göra själv då verkar det som ( :
 

MRBLOMMEN

Välkänd medlem
11 dec 2005
158
0
6
42
Hammerdal
köp skidoos non slip hjul kostar bara hälften av vad pirat non sliparna gör ska passa fast axeln e lite grövre på yamahan som allt annat som dom slänger på sina skotrar
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
ändå håller inte drivaxeln ? hehe har väl inge med turbo att göra eller ?
Iofs så tror jag det inte finns en maskin som håller för RotaX447 ;-)
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
även fasst yamaha slänger på en massa mer gods på allting så håller det inte.
så var det jag menade