Hjälp med förslag till vector-förbättringar

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Hallå!
Har tänkt att göra lite förbättringar på skotern, en vector,till nästa säsong och tänkte höra om de är nån som har nå tips på vad man ska ha för grejjer.

Tycker att de är för smala skidor på den, går inge bra utanför leden, så tänkte höra vad man skulle satsa på att köpa. Köpa plastbelag lr har nån någor bra förslag på nå vettiga skidor som ter sig bra i lössnö?
Hade också tänkt byta matta, sitter en 32mm ripsaw på, skulle vilja ha lite bättre grepp så att den ska gå bättre i lössnö. Vad ska man köpa för matta? ska vara mer än 32 och ska skotta bra med snö.

vore trevligt med några bra förslag, hare :ciao:
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Hjälp med förslag till vector

ojojoj ripsaw mattan ska du ju byta så fort som möjligt.förstör ju hela intrycket på maskinen.
istället tycker jag att du ska montera en 38mm eller allra helst en 44mm matta.

samtidigt som du har lös allt och byter matta så ska du montera noslip drivhjul.
dom kostar ca 1000kr styck och du behöver 2 stycken.
men om du tycker det är en onödig utgift så kan du köra med original.iaf med 38mm matta.44mm har jag mycket svårt att tro får plats med original drivhjul.
tror även att du kan få montera lös ev dubbskydd i bandtunnel/kylare för att det inte ska ta i.
men jag rekomenderar verkligen noslip drivhjul.
tänk bara på friktionen som uppstår av en hård mattspänning sammt rappande matta är ett minne blott.

mattor och drivhjul kan du köpa av www.stenmarksmaskin.com.
dom har billigaste mattorna i sverige.drivhjulen brukar kosta lika mycket överallt.

skidorna kan du byta ut mot mountain versionens skidor för runt 1000kr/styck.
det är enbart plasten inga styrstål eller lyftbågar det får du ta från dina egna skidor.

skulle även rekomendera dynan som kom -06 också.bättre körställning på den.

vad har du för boggie?

om du vill ha andra tillbehör till skotern så har www.knracing.com en hel del grejjor.
 

egoboy73

Välkänd medlem
2 nov 2005
128
0
6
KAlix
Sv: Hjälp med förslag till vector

Är sugen på att montera en Boss dyna, nån som erfarenhet av dom??
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Sv: Hjälp med förslag till vector

ja ripsaw mattan är ingen höjdare precis. hade faktiskt fundera på en 38mm så de lutar nog åt en sådan då. verkar vara för mkt jobb att sätta dit en 44mm. Hur mkt bredare är mountain skidorna?
Ja körställningen på dynan är inte precis den skönaste heller så vart kan man köpa en ny dyna? vanlig yamaha återförsäljare lr? och va kostar dom på ett ungefär?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Hjälp med förslag till vector

vet inte om dom säljer dynorna nya hos återförsäljaren men det rammlar ut ibland på blocket..

mtn skidorna är bredare och med annan form annars också.
kolla in min pixbox.där ser du hur mtn skidorna ser ut
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Sv: Hjälp med förslag till vector

aha aa får väl kolla där då :p
går dom bra i mkt snö mtn skiderna? för orginal skiderna e helt värdelösa
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Sv: Hjälp med förslag till vector

ok, ja de blir nog till att införskaffa sånna, va har du dämpare i din boggie? har funderat på att byta ut den också den är lite för mjuk.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Sv: Hjälp med förslag till vector

har en öhlins i bakre och original framm.
vad har du för boggie?
 

Hauck

Medlem
15 mar 2006
34
0
1
Sv: Hjälp med förslag till vector

Jag har en Boss dyna, snygg, skön, lätt. Beställer du en från staterna är den nog billigare än att köpa en yamaha orginal dyna från -06 o framåt.
 

RS_Vector

Välkänd medlem
11 feb 2008
370
0
16
33
Ljusdal
Sv: Hjälp med förslag till vector

har en öhlins i bakre och original framm.
vad har du för boggie?
aha, tänkte köpa en engans dämpare till boogien ja, Nån som vet om dem är bra? Har orginal boggien på vet ej va de är för någon
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
Du har väl pro active på den vanliga vectorn,och pro active ck(clicker) på sp:n om jag inte har helt fel.
 

130fi

Välkänd medlem
1 mar 2007
810
0
16
Drevdagen
05:a du hade ja....då är det "vanliga" pro active du har.
Inga skillnader förutom dämparna.
Främre i boggien:alum HPGas/C36
Bakre i boggien:Hydraulisk gas/C25
OM nu inte nån tidigare ägare bytt dämpare,vill säga.