Hjälp angående skoterkortet!

maqqe17

Välkänd medlem
18 aug 2008
492
1
16
Skellefte
...snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker
• i en grupp på högst tio personer
• under ledning av en person som har förarbevis
• längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.

Observera att också en innehavare av körkort med behörighet AM (moped klass I) har rätt att köra snöskoter enligt dessa förutsättningar även om han eller hon inte fyllt 16 år.
Jaha, och vad defineras som "organiserad turistverksamhet" då?
Dom där punkterna uppfylls ju om jag och farsan far ut och kör med varsin skoter till en plats han bestämmt i förväg?
Isånafall får jag ju i princip köra på Am-kortet?
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Jaha, och vad defineras som "organiserad turistverksamhet" då?
Dom där punkterna uppfylls ju om jag och farsan far ut och kör med varsin skoter till en plats han bestämmt i förväg?
Isånafall får jag ju i princip köra på Am-kortet?

Haha de går knappast bra.Men visst kan man komma runt de.
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
att ni orkar bry i er i att andra tjuvkör. jag är 15 och tjuvkör de vet jag och står för de har aldrig varit laglig och de är inge kul om man inte tar lite risker. skulle juh va skit tråkigt att sitta och vänta tills man är 16 innan man får köra skoter. har kört både skoter, bil ,cross ,fyrhjuling, epa nu och de mesta ha jag kört olagligt förutom när man va på bana me cross
 
D

Deleted member 9532

Jaha, och vad defineras som "organiserad turistverksamhet" då?
Dom där punkterna uppfylls ju om jag och farsan far ut och kör med varsin skoter till en plats han bestämmt i förväg?
Isånafall får jag ju i princip köra på Am-kortet?

Tror knappast att du och farsan på planerad söndagstur går in under kategorin "organiserad turistverksamhet".

Svenska rättsväsendet kan ifrågasättas, men jag tror inte att farbror på uppskattar att idiotförklarad på plats...


AC-zr
Kalla mig moralkärring om du vill, men jag tror inte att detta handlar om att vi lägger oss i att andra kör utan kort, men däremot när en medlem säger: Kör, det händer inget. Då påpekar vi detta eftersom buskörning inte bör uppmuntras. Jag skiter i om rickee7 drar ut på eget bevåg, men jag blir lite störd av att en främmande människa säger till honom att det inte är någon fara. Jag körde själv utan kort i nästan 4 år på eget bevåg. Då hade jag även klart för mig vad konsekvenserna kunde bli. Det kan anses vara idiotiskt eftersom det även kunde ha fått fysiska skador och inte bara rättsliga påföljder. Men som sagt så var det något jag haft i tankarna hela tiden.

Jag skiter i alla som kör utan kort, det är deras ansvar, men smäller dom med mig/skadar sig själva/åker dit, ja, då ska dom stå för det och betala priset.

Det jag menar är: Gör som du vill, men använd skallen!

(Inga personliga påhopp, utan bara svar på spekulationer)
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
AC-zr
Kalla mig moralkärring om du vill, men jag tror inte att detta handlar om att vi lägger oss i att andra kör utan kort, men däremot när en medlem säger: Kör, det händer inget. Då påpekar vi detta eftersom buskörning inte bör uppmuntras. Jag skiter i om rickee7 drar ut på eget bevåg, men jag blir lite störd av att en främmande människa säger till honom att det inte är någon fara. Jag körde själv utan kort i nästan 4 år på eget bevåg. Då hade jag även klart för mig vad konsekvenserna kunde bli. Det kan anses vara idiotiskt eftersom det även kunde ha fått fysiska skador och inte bara rättsliga påföljder. Men som sagt så var det något jag haft i tankarna hela tiden.
jag säger inte att du är moralkärring utan att de inte är värt att bry sig i att nån kör utankort för dom flesta om dom ha nå vett i skallen så vet dom att man kan få konsekvenser för de man gör. allas egna val ville bara få mitt sagt sen får resten tycka va de vill :beer:
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ska ju tilläggas att det inte ens behöver vara ditt fel så kan det gå åt pipan. Smäller nån in i dig så ligger du ändå risigt till. Han som kör in i dig´s försäkringsbolag vill inte betala en krona till dig den dagen. Som sagt. Finns mycket att tänka på innan man ger sig ut. Var bara medveten om konsekvenserna.