Hjälp angående skoterkortet!

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Hej!
JAg har fyllt 15 och har köpt min första skoter och har en fråga till någon kunnig, med det ny am kortet (45-moppe) så får man köra terrängfordon (skoter,fyrhjuling) när man är 15. Kan jag då bara ta skoter kortet utan att ta am då jag redan har det gamla moppekortet fast jag är 15?? eller kan jag ska am kortet fast jag har det gamla och då lagligt få köra skoter??
 

C-West

Välkänd medlem
5 aug 2007
1.208
1
38
32
Örnsköldsvik
Du måste vara 16 för att ta kortet, och om jag inte minns fel så kan du bara köra skoter med Am kortet på typ guider osv...

Någon kan rätta mig om jag har fel..
 

rickee7

Välkänd medlem
26 sept 2009
127
1
18
Skellefteå
Du måste vara 16 för att ta kortet, och om jag inte minns fel så kan du bara köra skoter med Am kortet på typ guider osv...

Någon kan rätta mig om jag har fel..
aja hittade att det skoter saken inte är ändrad :( aja för väll hålla mej undan dom blå turbo matade touring skotrarna :D
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Kör du som 15 åring har du ingen försäkring. Inte orolig att bli skuldsatt för resten av livet?
 
D

Deleted member 9532

Hittade detta på körkortsportalen:

Undantag vid skotersafari
Du som har körkort eller traktorkort utfärdat från och med 1 januari 2000 får köra snöskoter inom organiserad turistverksamhet om färden sker
• i en grupp på högst tio personer
• under ledning av en person som har förarbevis
• längs en sträcka som ledaren har bestämt i förväg.

Observera att också en innehavare av körkort med behörighet AM (moped klass I) har rätt att köra snöskoter enligt dessa förutsättningar även om han eller hon inte fyllt 16 år.
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
99.9% på det här forumet har kört skoter före dom var 16år eller hade skoterkort. Och det är jag 99.9% säker på!
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Jeeee.Här hittar man en sak som är bättre i Finland.Där räcker det med 15 år och minst traktor kort.Å ingen ful reg plåt på huven.
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
am körkotet får du köra eu moppe och epa(traktor) , skoterkortet kommer att ändras så du får endast köra snöskoter på det och inte terrängfordorn(fyrhjuling) på trängfordon kommer det ett annat körkort, har man eu körkotet (förarbevis) redan så kommer man få byta in det mot am körkortet och därefter också få köra epa på det
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jag kör skoter och jag är 14 år. Och ingen har klagat hittills :D
Men jag är ingen fart dåre dock, kör bara 30-40 med Trappern.
Kör knappt alls nå fort, gillar att glida fram över snön! Det är just det snöskoter åkning är till för! :beer:
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Jag kör skoter och jag är 14 år. Och ingen har klagat hittills :D
Men jag är ingen fart dåre dock, kör bara 30-40 med Trappern.
Kör knappt alls nå fort, gillar att glida fram över snön! Det är just det snöskoter åkning är till för! :beer:
"Bror duktig" :rolleyes:
Du behöver inte försvara att du kör skoter minderårig för någon här och vi bryr oss inte så mycket om det går 5km/h eller 150km/h, ta det snacket med farbror blå istället :)
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
(kopierat från korkortsportalen.se)
Separata förarbevis för terränghjuling och snöskoter - en annan förändring
Ytterligare en förändring är att det tidigare förarbeviset för terrängskoter delas upp och ersätts med separata förarbevis för terränghjuling och snöskoter. Det innebär att ett nytt förarbevis för terränghjuling inte ger rätt att köra snöskoter och vice versa, som tidigare var falet

Gamla behörigheter gäller – utbyte påbörjas
Tidigare utfärdade förarbevis för moped klass I är giltiga även efter 1 oktober. Dessa äldre förarbevis kan bytas ut mot ett körkort med behörighet AM. Utbytet ska ske senast under 2012. (Tidigare utfärdade förarbevis för terrängskoter kommer att bytas ut och ersättas med förarbevis för terränghjuling och snöskoter.) Personer som fyllt 15 år före 1 oktober kommer även i fortsättningen att ha rätt att köra moped klass II utan förarbevis.
 

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Kör du som 15 åring har du ingen försäkring. Inte orolig att bli skuldsatt för resten av livet?
Personskadeförsäkring får du ändå ut trots körning utan kort, bara trafikförsäkring är betald. Samma sak på moppe, när man var i den åldern ringde mor o frågade om man fick ut försäkring på personskador om moppen var trimmad och det fick man. Men inget på vagnskador.

Menar, om polisen bötfäller en 15 åring som kör lite med familjens skoter på lägdan nedanför huset ute i en norrländsk by skulle jag då reagerat mot polisen. Han är säkert bättre på att köra än många många som tar kortet o aldrig förut kört skoter....

(Hört av en granne att polisen uppmuntrat dom att lära barnen köra skotern, ifall nånting skulle hända så ska barnet kunna ta skotern för att hämta hjälp)
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Personskadeförsäkring får du ändå ut trots körning utan kort, bara trafikförsäkring är betald. Samma sak på moppe, när man var i den åldern ringde mor o frågade om man fick ut försäkring på personskador om moppen var trimmad och det fick man. Men inget på vagnskador.

Menar, om polisen bötfäller en 15 åring som kör lite med familjens skoter på lägdan nedanför huset ute i en norrländsk by skulle jag då reagerat mot polisen. Han är säkert bättre på att köra än många många som tar kortet o aldrig förut kört skoter....

(Hört av en granne att polisen uppmuntrat dom att lära barnen köra skotern, ifall nånting skulle hända så ska barnet kunna ta skotern för att hämta hjälp)
Det finns ju regeln med inhägnat område. Man kan väl se lite mellan fingrarna på åkerkörning. Vi talar nu om trafikkörning ute på svenska leder.
Jag kan inte säga att jag var ett dugg bättre men idag funderar jag varför jag inte tänkte längre.
Vi lever i ett fritt Sverige å alla får göra som dom vill. Bara man är beredd att ta konsekvenserna.