Hjälmtips?

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Tjenna! Ska ta å beställa en hjälm ifrån staterna.
Men vet inte riktigt vad jag ska köpa. Har funderat på airoh aviator eller en fly hjälm eller en scott airborne eller en fox v2 / v3.

Kom gärna med tips.
Och om någon har en av dessa hjälmar, hojta till! :ciao:

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
jag har en v1 fox som är lika som v2 men lite billigare inredning, min hjälm tar in väldigt mycket luft vid öronen så hjälmluva är ett måste i minusgrader annars kommer man hem utan öron.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
du ska inte beställa hjälmar från staterna, och ska du t.ex ha en Airoh så finns dom inte ens där.
anledningen är att USA och EU har olika sätt att testa hjälmar så en amerkansk hjälm är inte godkänd här.
och hur kul är det när det händer något och försäkringsbolaget ser en ej godkänd hjälm.

jag har beställt mina hjälmar från england http://www.dirtbikexpress.co.uk/ och http://www.helmetcity.co.uk/
och idag så ska jag beställa en eller två hjälmar från http://www.louis.de

LynxRe_Palmen

Välkänd medlem
11 okt 2009
158
0
6
Hassela
Jag kör med Fox V3 och är hur nöjd som helst! Väldigt lätt och bekväm hjälm även grymt snygg om du frågar mig ;)
Men jag håller med vovlo om att det blir dragit om öronen vid åkning i minusgrader så en hjälmluva är att rekommendera! :)

zalsson

Välkänd medlem
9 mar 2006
1.400
1
38
Gällivare
Jag kör med Fox V3 och är hur nöjd som helst! Väldigt lätt och bekväm hjälm även grymt snygg om du frågar mig ;)
Men jag håller med vovlo om att det blir dragit om öronen vid åkning i minusgrader så en hjälmluva är att rekommendera! :)
Även jag är beredd att hålla med där! drar kallt som tusan vid öronen.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Vovlo: jo jag brukar använda hjälmhuva. Var har du beställt ifrån?
Bonde456: så man kan inte beställa airoh från USA / England? Är de bara så med airoh
Eller gäller det något annat hjälmmärke? :)

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Fox kun du ju beställ från ridestore. Jag har en V2 och är väldigt nöjd, det ända felet är att jag gatt sätta lite silvertejp på insidan hakskyddet eftersom att när det var kallt så blåste det mitt på munnen så man kom hem med blå munn.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Det låter bra de! Blev sugen på en airoh stelt moonracer. Nån som vet nåt om den?
Hur funkar det med storlekar? Mäter man runt huvudet eller över huvudet?

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Angående hjälmar:
Jag har haft en Axo på skallen dom sista elva(!) åren, varit sååå djäkla skitnöjd med den-men kom på i höstas att det "kanske" är dags att byta.
Eftersom jag skulle ut och resa och ha med mig hjälmen på flyget så resonerade jag att jag absolut skulle ha den lättaste hjälmen jag kunde hitta för att spara vikt då maxgränsen var 23kg. Ett halvkg kan vara värt mycket då...
Jag köpte således en Airoh, provade i butiken innan för att vara säker på storleken och tyckte redan då att den kanske satt lite sådär-men med tanke på hur länge jag har haft den gamla så är väl det inget att egentligen reagera på-den är ju minst sagt väl insliten.

Nu efter hela vintern måste jag säga att jag föredrar fortfarande Axohjälmen på skallen franmför Airoh! Den är helt enkelt inte lika bekväm, så är det bara.

Jag kan tyvärr inte sätta fingret på det, men den sitter inte lika bekvämt-thats it.
Sååå...jag tror att det finns risk att det måste bli ytterligare en ny hjälm till nästa år. Tro om Axo fortfarande säljs i Sverige? :)

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Jaha :) den är jag faktiskt också sugen på. Men en kompis till mej ska köpa den så...
Jaa du Tobbe, vilken tur att du är den första som ger airoh hjälmarna dålig kritik ;)

Ska kolla upp de mxzzz :)))

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Jaa du Tobbe, vilken tur att du är den första som ger airoh hjälmarna dålig kritik ;)
Totalt sett så är jag supernöjd men min Airoh Stelt,
Däremot så bet jag mig i kinderna i början innan den formade sig efter huvudet men nu har det problemet försvunnit.
Stelt hjälmen har ganska stort stöd på kindkuddarna.
en fiberhjälm är hård i skal men mjukare i stoppning och formas mer efter ett tags användning.
en plasthjälm är tvärtom och ger inte med sig lika mycket.

Läste i en hjälmtest någonstans där en "kunnig" sa så här angående hjälmstorlekar och val av hjälm.
"-om en fiberhjälm är skön första gången du tar på dig den, då är den för stor."

(en Airoh Aviator skulle inte heller vara dum att ha.)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Totalt sett så är jag supernöjd men min Airoh Stelt,
Däremot så bet jag mig i kinderna i början innan den formade sig efter huvudet men nu har det problemet försvunnit.
Stelt hjälmen har ganska stort stöd på kindkuddarna.
en fiberhjälm är hård i skal men mjukare i stoppning och formas mer efter ett tags användning.
en plasthjälm är tvärtom och ger inte med sig lika mycket.

Läste i en hjälmtest någonstans där en "kunnig" sa så här angående hjälmstorlekar och val av hjälm.
"-om en fiberhjälm är skön första gången du tar på dig den, då är den för stor."

(en Airoh Aviator skulle inte heller vara dum att ha.)
Jo, det är helt riktigt-Axo hjälmen jag har var rent ut sagt hemsk första tiden. Jag minns att jag hade närmast spänningshuvudvärk i början.
Det tråkiga är att jag har verkligen försökt med Airoh:n hela vintern utan att vara överrens med den. Det blir inte bättre av att det är ett rent helvete att ta av och på googlesarna då munskyddet är...stort för att säga det försiktigt. (Har 509 sinister till, dom passar dock perfekt i hålet-man skulle kunna tro att dom var måttanpassade till hjälmen bara man tar bort nässkyddet på dom-med det på går dom i stort sett inte att ta av eller på med hjälmen på huvudet)

Jag vill inte avråda nån att köpa en Airoh-det är upp till var och en. Men mitt råd är att inte göra som jag-titta på en enda detalj (vikten i mitt fall) utan att prova, prova och återigen prova massor av märken och modeller till man hittar rätt. Jag sket i alla andra märken den här gången-för jag hade redan bestämt mig. Jag ångrar idag att jag inte provade fler/andra som kanske passat bättre på min skalle som uppenbarligen är den enda i Sverige som inte är anpassningsbar efter formen till just Airoh.

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
Jag har scottbrillor med bigfoam och en liten del av facemasken bara så att det ska skydda näsan från vinden,
att ta av facemasken utan att ta av sig hjälmen är bara att glömma, det går helt enkelt inte pga munskyddet.

vikten var avgörande vid hjälmval,
men det finns ju alternativ om man går upp lite och ändå har man inte en tung hjälm.
tråkigt att den inte passade när du hostade upp mycket pengar på hjälm.

kipper30

Välkänd medlem
5 apr 2011
276
0
16
Arvidsjaur
Jag kör med Oakley Crowbar glajjer. Helt grymma på alla sätt! Immar inte igen, de blir aldrig snöblint, passar ALLA hjälmar. Beställde från ebay gör 500 kr :p