Hjälmlag på gång

S

StoxResearch

Trollet23:
You got it ;) Oskyldiga människor kan man helt enkelt inte straffa. Huvudorsaken är att det begränsar individens frihet att leva sitt liv som den själv vill. Väljer individerna ändå att bryta mot lagen (jag är säker på att det bryts mot lagar då och då :p ) och åker dit så blir de straffade trots att de inte gjort någonting egentligt fel (förutom att bryta mot lagen förstås). Frihet innebär mer för mig än möjligheten att välja mellan röd och brun färg till stugan.

Jag upprepar: NEJ TILL HJÄLMTVÅNG! Det är dags att vända trenden.

PS. Jag förstår mig inte på mentaliteten i det här landet.

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
ser inte att det skall hända nå markant med hjälmtvång, skulle vilja se hur många % av dom där olyckorna som skulle blivit bättre med hjälm hade alkhol relaterat tills sig, dricker man före så skiter man nog i hjälmen ändå.... Sen är ju faktum att väldigt många tror att det redan nu är hjälmtvång! och dessutom så funkar den som skydd mot väder å vind hur fan skall man täcka huvet i -20c utan hjälm en mössa blåser det ju rätt igenom?! ja mig kommer det inte påverka iaf åker alltid med hjälm iaf.

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Hur många på detta forum kör i dagsläget UTAN hjälm? Är nog inte en majoritet.

Jag tycker det borde ha varit hjälmtvång för länge sen..

S

StoxResearch

limpdjur:
Spot on!

groban:
1. Spelar ingen som helst roll hur många som kör eller inte kör med hjälm. Det är för det första individens eget val, vilket är nog viktigt i sig! Jag ser personligen väldigt sällan folk som kör utan hjälm, så vad ska vi med lagen till om den inte förbättrar nåt alls ens i förbudsivrarnas värld? Precis som limpdjur skriver så vill jag se att fyllon börjar använda hjälm mitt i allt bara för att vi får en ny lag. Kommer det att hända? Knappast.

2. Så här har det gått till under väldigt lång tid. Man begränsar friheten lite här och lite där, en smula i taget varje gång, och varje gång är det "inte så farligt". Vad har hänt och händer med vår frihet på sikt? Faktum är att det blir bara värre och värre. Ingen kan väl med berått mod påstå att vi som nation blir friare och friare? Dags att vända trenden! Det har gått för långt för årtionden sedan.

NEJ TILL HJÄLMLAG!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
limpdjur:
Spot on!

groban:
1. Spelar ingen som helst roll hur många som kör eller inte kör med hjälm. Det är för det första individens eget val, vilket är nog viktigt i sig! Jag ser personligen väldigt sällan folk som kör utan hjälm, så vad ska vi med lagen till om den inte förbättrar nåt alls ens i förbudsivrarnas värld? Precis som limpdjur skriver så vill jag se att fyllon börjar använda hjälm mitt i allt bara för att vi får en ny lag. Kommer det att hända? Knappast.

2. Så här har det gått till under väldigt lång tid. Man begränsar friheten lite här och lite där, en smula i taget varje gång, och varje gång är det "inte så farligt". Vad har hänt och händer med vår frihet på sikt? Faktum är att det blir bara värre och värre. Ingen kan väl med berått mod påstå att vi som nation blir friare och friare? Dags att vända trenden! Det har gått för långt för årtionden sedan.

NEJ TILL HJÄLMLAG!
Vad gör det för skillnad om ett fyllo börjar använda hjälm? Vore bra om dem personerna smackar i ett träd utan hjälm och förhoppningsvis lär sej en dyrköpt läxa.
Det värsta är att han sätter andra i fara med sitt beteende..Att få bukt med det hjälper ingen lag i världen utan förebyggande arbete mot alkohol och körande..

Vad är det du specifikt känner att du blivit "frihetsberövad" på?

Last edited:
D

Draken

Jag som själv använder hjälmen som enda huvudbonad vid skoterkörning har i princip inga problem med en lag,men lycka till att få den äldre generationen som aldrig är över 25km/h att börja använda hjälm.

Jag vet många 4-50 talister som aldrig kommer börja använda hjälm för att puttra ut till en fjällsjö och sitta och pimpla hela dagen...visst nog kan det hända en olycka som kräver hjälm,men vad är oddsen?! En promille av mikroskopisk ungefär.

Än en gång finns det mer liv/skador/pengar att spara in och göra regler i båttrafiken.
-Flytvästlag på alla! (kanske redan är lag,jag har dålig koll om båtlagar)
-Körkort/åldersgränser för motorer över en viss effekt
-osv osv

Det finns så mycket man skulle kunna göra för att spara liv och minska skadorna i båttrafiken,men det är enklare att införa det i skotertrafiken för det är mindre folk att bry sig om när dom klagar/mindre röster att tappa i valet.
Tänk kalabaliken som skulle uppstå om dom införde lag på flytväst och körkort på båtar......tror ingen politiker vill gräva sin egen grav och ta upp den diskussionen helt enkelt.

S

StoxResearch

groban:
Om du inte förstår på vilket sätt du och jag blir frihetsberövade av en hjälmlag, då finns det liksom inget att diskutera. Åker man utan hjälm gör man sig med en sådan straffbar trots att man inte gör någon illa alls. Det är i grund och botten inget annat än tvång, piskor och bestraffning. Tyvärr verkar svenskarna ha en försmak för sådant. Personligen kallar jag mycket av dagens system för "majoritetens förtryck".

Ovanstående gäller även i de fall man puttrar själv eller med sin familj i den fina vårsolen till närmsta sjö med den varma vinden fläktande. Helt sjukt. Precis som Draken skriver så är de få jag brukar se utan hjälm 40+, med få undantag. Det "lustiga" med det hela är att många av dessa stött dagens system under lång tid (ni vet hur jag menar), men på något vis fantiserar de ihop att just de och deras egna intressen är immuna från angrepp. Om intressena påverkas åt det negativa hållet så är det såklart svineri iaf. Humor humor. Det enda som kan råda bukt med detta är faktiskt att svenskarnas grundläggande mentalitet förändras, annars kommer inte bara vi skoterägare utan alla andra se sina intressen bli inskränkta i allt större omfattning framöver. Det kommer ALDRIG ta slut!

Nu skenade jag iväg lite, men det är faktiskt nödvändigt med sådana diskussioner för att förklara hur ideér som hjälmkrav ens kan uppkomma! Och jag är rädd att denna inskränkning OCKSÅ kommer att bli lag. Det är viktigt att skriva vad en hjälmlag faktiskt innebär i grund och botten och att få folk som läser detta att tänka efter.

Ska bli kul att följa hur de svenska skoterorganisationerna och -tidningarna ställer sig till detta. Om de är emot lagen så tvingas de bekänna färg rent ideologiskt, för vem kan vara emot någonting som i ett fantasiscenario räddar liv? Ska bli spännande att följa minsann!

NEJ TILL HJÄLMLAG!

EDIT. Såååå less på att argumentera på forum numera. Några års argumenterande har satt sina spår :p Jag stoppar här för denna gång. Over and out!

Last edited:

limpdjur

Välkänd medlem
1 sept 2007
839
1
16
grejjen är att dom borde lägga tiden på nå annat då detta är ett ikke problem i mina ögon, det ändå som kommer händer är att rune 67 som är ute å hugger ved kommer "riskera" böter