Hjälmlag på gång

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/hjalm-for-fyrhjuling-och-snoskoter-kan-bli-krav-1.21657

Jag måste säga att jag häpnar över Lars-Gunnar Lundvalls argument.

- I Finland är det lag på att använda hjälm, i Sverige är det inte det. Men det är fler snöskoterförare som använder hjälm i Sverige än i Finland, säger han.
Det säger bara att folk i Finland inte respekterar lagen. Inte vad som skulle hända i Sverige med hjälmtvång. Relevant jämförelse är inte Sverige vs. Finland, det är Sverige utan lag vs. Sverige med lag.

- Det är alltid bra att använda hjälm men varför ska man införa en lag om det som inte kommer att kunna följas upp med tillsyn. Jag förstår syftet, men tycker att man hellre ska satsa resurser på utbildning än lagar, säger Lars-Gunnar Lundvall.
Av samma anledning som det finns andra lagar, t.ex. att det är olämpligt att köra för fort eller inte ha bilbältet på sig. Tillsyn eller ej, en lag ger en mycket klar signal till brukaren av fordonet vad som förväntas och är säkert.
Med den här logiken behöver vi inte ha krav på förarbevis heller. Det kommer att kollas av polisen precis lika ofta/sällan som hjälmbärandet (om inte ännu mer sällan eftersom hjälmdelen går att se med blotta ögat - koll av förarbeviset kräver att man stannar).

- Alla som kör lite mer avancerat, till exempel långåkning använder hjälm. Det är mest äldre och de som kör lite kortare, till exempel för att komma ut till en fiskesjö som inte använder hjälm, säger Lars-Gunnar Lundvall.
Sant, men även de som kör til en fiskesjö kan råka ut för olyckor. Du är inte befriad från hjälmtvånget på en motorcykel för att du "bara ska cruisa runt lite". Varför ska skoteråkarna behandlas annorlunda?

Nä, är man seriös åkare så använder man hjälm och då är lagen heller inget problem. Dessutom lider skoteråkarna som helhet av att det inte ses riktigt seriöst att hålla på med. En hjälm på skallen skulle i varje fall inte göra den saken värre.

Nu kan ni döma ut mig, varsågoda :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Finns ingen anledning att döma ut dig, självklart ska det vara hjälm på vid skoterkörning och jag är då övertygad om att det är en förkortad och redigerad version av L-G:s svar som lyfts fram i allt om motor, även dessa journalister är ju skolade i att vända intressegrupper mot varandra......

Däremot håller jag med om andemeningen i hans svar att det är ingen stor grej, rekommendationen är ju att alla snöskoterförare bör använda hjälm.

Dock kommer jag mycket sällan använda hjälm när jag sladdar, kör ved, förflyttar mig några kilometer under stekande sol på vårfjället osv men det hör ju till mitt personliga risktagande gentemot den sällan synliga kontrollen likaväl som att den snart sexårige sonen kör och kommer att få köra hur mycket snöskoter (600/1) han vill utan att vi håller till på inhägnat område.

Som sagt, hjälm eller inte är ingen stor grej, rekomendation om användande räcker långt, dock självklart efter landsvägen men inte lika självklart för en älgjägare på 4 hjuling eller same i sitt arbete oavsett fordon, likaledes är det inte självklart ens för alla mopedister vilka kör utan, med hakremmen oknäppt eller integralen uppskjuten i pannan
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Finns ingen anledning att döma ut dig, självklart ska det vara hjälm på vid skoterkörning och jag är då övertygad om att det är en förkortad och redigerad version av L-G:s svar som lyfts fram i allt om motor, även dessa journalister är ju skolade i att vända intressegrupper mot varandra......
Ja, jag börjar också tro det. Åtminstone en mycket tillspetsad version av vad han sade.
Hjälmlagen (som jag hoppas införs) ger en tydlig signal. Sen är inte folk dummare än att de, som i dina exempel, givetvis inte alltid kommer att följa den utan applicera en smula förnuft. Men vänder man på steken och säger "lagen behövs inte på skoter" så säger man också "det är inte så farligt". Och det ÄR farligt. Ska man ha hjälmlag för moped är det självklart att man ska ha det på skoter, anser jag.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Konsensus tycker jag verkar råda bland de allra flesta skoteråkare gällande hjälm. Man har det, både för säkerhet, bullernivå och skydd mot kyla. En lag kommer inte påverka fler än en handfull samer och skogsarbetare som åker på en bot någon gång om decenniet för att dom råkar på konstapeln när dom drar sitt vedlass.

Lagen skulle itne skada, men L-G har en klar poäng i att resurser istället borde satsas på upplysning/information/utbildning.

Vad gäller lagen om förarbevis så är det en klart haltande jämförelse, beviset i sig gör såklart ingen skoterförare säkrare än någon annan, utan det är själva UTBILDNINGEN som lägger en "någorlunda" grund för ett hyffsat ansvarsfullt framförande av sin skoter...

Gissar att alkoholen också är ett större problem - redan olagligt, men vars är blåskontrollerna????
 
D

Draken

Jag vill veta uppgifter på skador och dödsfall inom skoter- resp båtlivet,var hitta man dom siffrorna?!

Ger mig fan på att båtarna har mångdubbelt mer olyckor med personskador,men det är vi som ska straffas med lagar.

Nog för att jag använder hjälm då jag kör men det är principen!
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag vill veta uppgifter på skador och dödsfall inom skoter- resp båtlivet,var hitta man dom siffrorna?!

Ger mig fan på att båtarna har mångdubbelt mer olyckor med personskador,men det är vi som ska straffas med lagar.

Nog för att jag använder hjälm då jag kör men det är principen!
Ganska så säkert är det betydligt fler dödsfall knytet till båttrafiken än med snöskotertrafiken.
Men då är det ju samtidigt så att det är så otroligt mycket mer människor som tillbringar sin tid på "Sjön", jämfört på snöskotern.
Men nog finns det lagar som styr båttrafiken också.
Men jag förstår inte varför så många ska blanda in båtar i diskussioner som rör SNÖskoteråkning ???

Sen det här med hjälmlagen på snöskoter, så tror jag att det inte har så stor påverkan på statistiken för svårt skadade (huvudskador) skoterförare i samband med snöskoterolyckor.
Detta då i stort sett alla skoterförare redan använder hjälm.
Sannolikt skulle istället en lag på flytväst/Flytplagg för skoterkörning ha en större betydelse för dödstalen vid skoterolyckor. Detta då drunkningsolyckorna skördar många dödsoffer bland oss skoteråkare.
Det är sannolikt då mer befogat med ett "Hjälmtvång" på "Fyrhjulingar" gissar jag.
Man upplever då att körs betydligt fler utan hjälm (Sommartid) på dessa fordon.

Däremot så är det betydligt mindre antal passagerare, både på skoter, men framförallt i kälkar som använder hjälm.
Våran klubb hade för några år sedan på uppdrag av LOTS-gruppen i A-jaur räknat hjälmanvändningen bland skoterfolket.
Det gick till så att vi stod vid en del vägpassager och räknade andelen hjälmanvändare.
Det var över 90 % bland skoterförarna som körde med hjälm, däremot så var det inte ens 50% av av passagerarna i kälkar som använde hjälm !

Men visst, då redan så många redan använder hjälm, så varför inte en lag ?
Men som sagt jag tror det har ringa effekt på statisken över svårt skadade, men iofs räddar det så bara 1 person från svåra huvudskador, så är ju det 1 mindre svårt skadad.
Och vid körning med snöskoter i lågfart som många yrkesanvändare gör vid t.ex. rendrivning, skogsarbete, etc. lär det väl bli en dispens, misstänker jag.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
"För att göra något populärt är det bara att förbjuda det..." Fast tvärtom i det här fallet, dvs det är cooooolt att köra utan hjälm om det är olagligt.
 
D

Draken

Men då är det ju samtidigt så att det är så otroligt mycket mer människor som tillbringar sin tid på "Sjön", jämfört på snöskotern.
Men jag förstår inte varför så många ska blanda in båtar i diskussioner som rör SNÖskoteråkning ???
Klart det är mer människor,och således kunde restriktioner där rädda ännu fler skadade/döda då.

För att det ska bestämmas och styras över ett fordon som dom flesta i regeringen knappt har sett annat än på bild och i text,men att göra lagar som stryper "deras egna" fordon i skärgården känns inte lika aktuellt trots att det skulle rädda fler antalet människor.

Så alltså sätter dom en lag och syftar på att den ska rädda liv trots att dom kan rädda fler liv genom att göra samma sak på sin egen gård....
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Klart det är mer människor,och således kunde restriktioner där rädda ännu fler skadade/döda då.

För att det ska bestämmas och styras över ett fordon som dom flesta i regeringen knappt har sett annat än på bild och i text,men att göra lagar som stryper "deras egna" fordon i skärgården känns inte lika aktuellt trots att det skulle rädda fler antalet människor.

Så alltså sätter dom en lag och syftar på att den ska rädda liv trots att dom kan rädda fler liv genom att göra samma sak på sin egen gård....
Lite mer off-topic.
Det är ju inte dom snabba båtarna som skördar mest dödsoffer på sjön, utan den största olycksgruppen befann sig i små roddekor.
Så det hjälper inte upp dödstatistiken något nämvärt att strypa effekten på dom snabba båtarna, om det är det du menar !

Så åter till skoterdebatten.
En annan intressant sak är att Stockholm, där Sveriges Riksdag finns, är en av Sveriges större skoterkommuner, om man ser till antalet snöskotrar.
 
D

Draken

Lite mer off-topic.
Det är ju inte dom snabba båtarna som skördar mest dödsoffer på sjön, utan den största olycksgruppen befann sig i små roddekor.
Så det hjälper inte upp dödstatistiken något nämvärt att strypa effekten på dom snabba båtarna, om det är det du menar !
Tänkte inte på någon speciell åtgärd för båtarna men bra att du tog upp just det.
Det är inte dom snabbaste skotrarna som skördar mest offer heller.
Regeringen har satt 70km/h för skotrar och nu även hjälmtvång trots att det största problemet är alkoholrelaterade olyckor.
Det är inte ynglingarna som kör full gas som står för merparten av olyckorna,så varför ska dom ta problemet från fel håll?

Varför sätta 70km/h och hjälmtvång i stället för groteska straff för rattfylla?! Om dom som trots allt kör på fylla skulle riskera väldigt mycket skulle dom nog tänka sig för en extra gång.
Det finns åtgärder att tackla problemen om man vill,men jag tror inte det har med det att göra.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
håller faktist inte med.
iom att det inte skulle hjälpa så mycket i dödsolyckorna.för antingen är det drunkningsolyckor eller alkoholrelaterat.
och iom alkoholen så lär ju inte så många bry sig i hjälmtvånget.
men visst har ALLA hjälm även dom som kör i fyllan så lär det ju minska vilket är bra.
men tror det är bättre att försöka få grepp om fylleproblemet.

jag tror inte att det är värt det i alla fall.
vildarna/ungdommar/riskgruppen ja vad man nu ska kalla det har redan hjälm för hjälmen för helt enkelt till standard utrustningen.

dom som kör utan behöver helt enkelt inte hjälm.
tror man sparar mycket mer liv om man inför hjälmtvång på cykel än på snöskoter.

jag kör nästan alltid med hjälm.dom få gånger jag inte gör det är om jag åker ut med hunden,familj eller med flickvännen bara och smygåker med henne bakom mig.då är det enbart otympligt med hjälm och jag vill inte känna mig tvingad att ha det likväl som att man inte behöver ha säkerhetsbälte på en parkering.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är inte dom snabbaste skotrarna som skördar mest offer heller.
Regeringen har satt 70km/h för skotrar och nu även hjälmtvång trots att det största problemet är alkoholrelaterade olyckor.
Det är inte ynglingarna som kör full gas som står för merparten av olyckorna,så varför ska dom ta problemet från fel håll?

Varför sätta 70km/h och hjälmtvång i stället för groteska straff för rattfylla?! Om dom som trots allt kör på fylla skulle riskera väldigt mycket skulle dom nog tänka sig för en extra gång.
Det finns åtgärder att tackla problemen om man vill,men jag tror inte det har med det att göra.
Det pratades faktiskt om strypning av motoreffekten på snöskotrar i ett försök att minska dom svåra olyckorna som orsakar dödsfall och skador för livet.
Men man insåg tydligen att det inte skulle få den önskade effekten på olyckstalen med den åtgärden, då det inte var dom effekstinna maskinerna som var överrepresenterade.
Utan man kikade då istället på hastigheten. Men det var också, enligt mig, inte heller någon lösning på problemet.

Men att komma åt skoterfylleriet med skärpta lagar och straff runt detta är nog tyvärr inte heller den rätta vägen, annat än som en klarare markering att detta brott inte är accepterat av samhället.
Men vi har antagligen ändå inte löst problemet tror jag, allra helst då polisen inte har tillräckliga resurser att övervaka efterlevnaden, men vad är lösningen ?

I dagsläget då allt för många accepterar att det inte är så farligt att köra snöskoter påverkad av alkohol, så verkar ju alkolås (som inte går att manipulera) vara den enda lösningen.
För hur än mycket info. som än sprids så verkar det ju inte hjälpa bland dom äldre i vart fall.
Men däremot så upplever då jag att det bland dom yngre är mer accepterat att inte köra snöskoter i onyktert tillstånd. så i framtiden blir det säkert bättre, men har vi tid att vänta till dess ?

Sannolikt inte, då det antagligen kan bli mer inskränkningar i framtiden.
Förbud att köra snöskoter nattetid, kan tydligen vara en lösning !

Då känns ju "Alkolåset" som en bätte lösning. Men då tror jag att det ska vara frivilligt att ha alkolås monterat på sin skoter.
Men samtidigt så krävs det i så fall "Morötter" i någon form, för att få så många som möjligt att skaffa denna dyra utrustning.
Kanske i samarbete med försäkringsbolag, kanske 50 % rabatt på försäkringspremien ?
Men även andra samarbetspartners, generalagenter & skoterhandlare, som kanske kan lämna rabatt på utrustningen och monteringskostnaden.
Kan säkert finnas andra sätt också.

Men att komma med en hjälmlag för att minska skadorna bland "Rattfyllerigruppen", som är överrepresenterade i skoterolyckorna, tror då jag är uddlös.
För jag tror att den som redan bryter mot rattfyllerilagarna och kör snöskoter alkoholpåverkad, även skiter i en eventuell hjälmlag.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Men att komma med en hjälmlag för att minska skadorna bland "Rattfyllerigruppen", som är överrepresenterade i skoterolyckorna, tror då jag är uddlös.
För jag tror att den som redan bryter mot rattfyllerilagarna och kör snöskoter alkoholpåverkad, även skiter i en eventuell hjälmlag.
det var dit jag också ville komma;)
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
:thumb: fast skulle inte tro att dom flästa som kör utan hjälm nu skulle börja göra det.
 

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Vad som skett är ju att hjälmtillverkarna har gjort jävligt snygga hjälmar så att folk köper dem! Skulle de se ut som stryk men skotern i övrigt är asnajs skulle nog folk skippa hjälmen i större utrsträckning. Har ju blivit en del av skotern... Tror dock att det värsta problemet är fyllerigubbarna.
 
Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag vill veta uppgifter på skador och dödsfall inom skoter- resp båtlivet,var hitta man dom siffrorna?!

Ger mig fan på att båtarna har mångdubbelt mer olyckor med personskador,men det är vi som ska straffas med lagar.

Nog för att jag använder hjälm då jag kör men det är principen!
Precis, statistik finns i olika omfattning men inte sammanställd och avvägd gentemot antalet brukare, körkilometer och fordonstyp mm, vad gäller vägtrafiken har VV/Trafikverket bra statistik men för skoter och båtar har jag känslan att det är mera obearbetad statistik som ligger till grund för tyckanden åt olika håll.

Borde vara en enkel uppgift inom ramen för Nationella Snöskoterrådet att få de rätta statistikerna på Trafikverket att bearbeta all statistik så att vi alla inkluderande massmedia har fakta istället för "döda siffror".

På Snofeds hemsida finns t ex möjlighet att se olika typer av sammanställningar på antal olyckor och typer men den är inte bearbetad i någon större utsträckning för att kunna jämföra mot andra fordonstyper.
http://www.snofed.se/Default.asp?path=21895,22499&pageid=32449

På något sätt känns det som olyckor alltid kommer att ske, ofta tillfälligheter men lika ofta pga att folk inte har respekt för de risker som finns i nyttjande av motoriserade hjälpmedel oavsett det nu är skoter, båt, motorsåg eller gräsklippare, har man ett riskbeteende eller är av naturen fumlig så hjälper ju varken stålhätta på skorna eller tvångströja vid gräsklippning om olyckan sker......

Säkerhetsutrustning är ett vitt begrepp och kan vara alltifrån spade, stormstickor, lavinsond, hjälm, flytoverall, isdubbar mm men det sunda förnuftet gäller alltid först och främst.

Tyvärr finns det ju ett fåtal som söker något slags kickar eller är bara dumma i hela huvudet och lite till, bifogade bilder är från en fors i Tornedalen där ett par renodlade dårar idkat överkörning med hjälp av alkohol under påskhelgen, med jämna mellanrum hade de styrkt sig met ett par starköl som de sedan slängt innan de återigen tvärat över forsen, där hjälper det inte med vare sig hjälmlag eller kontroll utan är helt och hållet att attitydproblem

För övrigt fyller många hjälmar bara funktionen som vindskydd efter några år, ta en 5 år gammal jet eller integral vilken förvarats slarvigt i solljus osv, ett grepp på ömse sidor och ett djupt andetag, ryck till och du har 2 hjälmhalvor att plantera blommor i.
 
Last edited:
S

StoxResearch

Det här landet skrämmer skiten ur mig. Nu försöker de tvinga på oss en hjälmlag för snöskotrar OCKSÅ! Vår FRIHET beskärs ytterligare, och till vilket pris! Helt hederliga, bra och fina människor förvandlas över natten till dåliga människor av det enda skälet att de inte har hjälm! Sedan får de betala och sota för det trots att de inte skadar en käft! WTF? HUR kan man straffa oskyldiga och fredliga människor i den omfattning som vi faktiskt gör här? Sweden Blues.

Nu får det vara nog med piskor, likriktning och förtryck! Dags att vända utvecklingen och TA BORT lagar och tvång och ge oss friheten tillbaka! Vi vill INTE ha fler piskor.

NEJ TILL HJÄLMTVÅNG! Gör motstånd!

PS. Jo, jag använder ALLTID hjälm! Det är fortfarande inget hållbart skäl till att argumentera som en EGOIST och piska in alla andra i samma led.
 
Last edited:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Det här landet skrämmer skiten ur mig. Nu försöker de tvinga på oss en hjälmlag för snöskotrar OCKSÅ! Vår FRIHET beskärs ytterligare, och till vilket pris! Helt hederliga, bra och fina människor förvandlas över natten till dåliga människor av de enda skälet att de inte har hjälm! Sedan får de betala och sota för det trots att de inte skadar en käft! WTF? HUR kan man straffa oskyldiga och fredliga människor i den omfattning som vi faktiskt gör här? Sweden Blues.

Nu får det vara nog med piskor, likriktning och förtryck! Dags att vända utvecklingen och TA BORT lagar och tvång och ge oss friheten tillbaka! Vi vill INTE ha fler piskor.

NEJ TILL HJÄLMTVÅNG! Gör motstånd!

PS. Jo, jag använder ALLTID hjälm! Det är fortfarande inget hållbart skäl till att argumentera som en EGOIST och piska in alla andra i samma led.
Hjälm på motorcykel och bälte i bil är du enligt ovanstående logik också motståndare till?