Hemmagjord fuelreducer

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Jag hade då inte problem med att min gamla gick så "fett" så det upplevdes som ett problem, så jag ser ärligt inte nyttan av en fuelreducer...
vill man ha rappare skoter med mera effekt för en struntsumma så är det ett rikigt bra , blir nästan samma effektökning som en pipa för 4-5000 kr , om det är av nytta är ju upp till var och en att avgöra , ett problem är det iallafall inte ...

ja det är vid ca 7000 som flödet drar iväg och munstcyket börjar märkas ...
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
vill man ha rappare skoter med mera effekt för en struntsumma så är det ett rikigt bra , blir nästan samma effektökning som en pipa för 4-5000 kr , om det är av nytta är ju upp till var och en att avgöra, ett problem är det iallafall inte
Gäller det alla årsmodeller av 700 motorer, att dem går fett?
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Alla utom en handfull -03:eek:r som lär ha det "riktiga" 140 hp mappen, lär finnas en i Norge, har inte hört om någon i Sverige... så man kan lungt säga att alla går fett på toppen.

Det är som sagt inte bara några hk mer som är resultatet av reducern utan även att effekten byggs upp snabbare. Original så tar det någon sekund innan de sista 10-15 hk kommer.

Jag har inte monterat någon på min maskin eftesom jag gillar att hålla fullt länge(över 30 sekunder) då kan det vara bra med en extra mariginal då det alltid är stor risk att nått händer om man håller fullt med en 2 t maskin.

Jag har funderat på att antingen sätta en reducer parallelt med vanliga soppa ledningen samt en avstängningskran i den.
Då skulle man kunna välja att ha reducern aktiverad eller inte.

Ett annat mer exklusivt alternativ vore att ha en magnetventil på vanliga ledningen, då skulle man kunna an en röd knapp alá lustgas på styret för att aktivera den magrare bestyckningen. Ska man vara riktigt lyxig så monterar man en timerkrets som begränsar inkopplingen till max 5 sekunder per gång, då skulle man våga ha ett ännu mindre munstycke.
 
A

axelsson_vpg

Dra ett PM till mig om denna mojäng. Är mkt intresserad. Min blöddrar lite på höga varv osv..