Hemmagjord fuelreducer

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Tog och gjorde slag i saken och gjorde en lite snyggare fuelreducer idag.

Material:

1 x T-stycke med 1 inv. rörlig 1/4 rörggänga och 2 fasta 1/4 rörgängor
2 x Nippel UB Inv. Rörlig 1/4 rörgänga
1 x Manometer
1 x Huvudmunstycke
1 x O-ring

Här är lite bilder:

pict0001yw.jpg
Delarna som behövs

pict0003jq.jpg
Tryckt ner en o-ring i t-stycket för att...

pict0004ja.jpg
...täta mot manometern då den ej är konisk.

pict0008sg.jpg
Monterat ihop delarna


Gängade upp en M5x0.8 gänga i ena nippeln och monterade munstycket. Ev. kan man gänga upp nippeln inne i den rörliga muttern men då måste man borra upp konans centrum i T-stycket för att försänka munstycket in i det.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
snyggt gjort... men orkar soppaslangen hålla uppe mätarn ? har du fäst den i chassiet på nått vis eller?
funderar på att fixa en till min med.. kör du med tändkil också?
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Tack. har precis gjort den så vet inte hur de kommer funka. Men om ja inte minns fel så sitter slangen fast i chassiet med bundband. Där borde de fungera. Annars får ja lösa de med ett enkelt fäste :) Jag har original tändkil.
 

risen

Välkänd medlem
11 jan 2009
190
0
6
Bodbyn
Jo riktigt snyggt gjort :)
skulle vara intressant att höra hur den funkar :)
Är ju aldrig fel att ha koll på soppatrycket :)
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
Nu är den monterad. här är lite bilder:


köpte givetvis mätaren med streckkoden klistrad på glaset. Skit!




Den gick lite dåligt i början. Som att den ville dö ibland men märkte inte av de nått mer. Gjorde ingen fullgas repa nu ikväll men ska göra de sen och kolla stiften. Så här ser stiften ut nu efter lite hårdare körning. varva upp till 7200 ungefär men mesta dels så låg ja nog på 5500-6500. Vad tror ni experter om stiften? Ska tilläggas att dom är väl använda. man blir lite nojig när man sätter i ett munstycke och stryper soppan. Har ett 300 munstycke i nu. Och är nån intresserad av fuelreducern kan ja göra fler.

 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Vitsen är väl inte så stor att ha manometern monterad under huven.
Nä dra upp den till styrposten eller någon annanstans där du ser den under körning,
annars gör den ju ingen nytta.
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
En broms eller hydralslang och problemet är löst, nipplarna får du ju
på köpet så att säga. Eller gör det ordentligt(boondocker).
 

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
39
Östersund
tja....de där går ju de med. Men den mätaren såg mindre ut än min. Fundera på om man kunde göra nått fäste å plåt och fästa på styret.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
precis , på toppen är BSFC minst 0.80 på en std och det är bara där munstycket påverkar flödet ...
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Jag hade då inte problem med att min gamla gick så "fett" så det upplevdes som ett problem, så jag ser ärligt inte nyttan av en fuelreducer...