Helix CF8 2010

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Rullarna i helixen blir fort slut på "högra sidan". Bytte dessa en gång förra säsongen och de är nästan lika sliten igen.
Beror detta enbart på en skadad helix?
Anledningen till att jag frågar det är för att en bekant hade samma problem, fast med en CF1000 av några äldre årsmodeller. Han bytte sina rullar och helix men trots det hade han onormalt slitna rullar på ganska kort tid.
Kan man montera fel eller finns det andra grunder till varför detta blir?
Går möjligen helixen tungt mot fjädern?

Har hittat på en eftermarknadshelix BLK (ny).
Denna är bra om man åker på höjder mellan 3-10000ft samt om man har installerat ett SLP avgassystem.

Så vitt jag vet skiljer sig endast gradantalet på helixarna och möjligen längderna(?).
Hur gör mig variator om jag byter till en helix för högre höjder som den BLK jag nömnt ovan? Slår den till tidigare eller senare?
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Det är std, rullarna är i princip alltid slut på den här sekundären, ofta även lagret på rörliga skivan och även axeln det glider på, enligt mig är det ett konstruktionsfel, mjuka underdimensionerade rullar , Dåligt backelitlager mot en aluaxel. ...
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Inte mycket att göra då? Byta glidlager/bussning rullar en gång om året?
Alternativt byta sekundären? Helixen i mitt fall är absolut inte sopslut, knappt märken. Finns det eftermarknadsrullar som uppfyller kraven bättre?

Vad är det för material i dessa rullar? Någon keramisk historia?

Mvh
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
glidlagret finns inte att köpa löst , jag brukar shimsa det och svarva ner axeln (den är ofta som en hängmatta flera tiondelar mindre i mitten där lagret har varit oftast ) jag har säkert renoverat 10 st , en var i någorlunda skick avd dom , och min egna på min m1000 men den var ny :) rullar finns av bättre modell både oem (orange hi perf) och från black diamond "rock roller "
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Kan du länka eller tipsa om sida/åf med bättre rullar?
Vad har glidlagret för dimensioner i nyskick? Tänkte om jag ska ordna via jobbet. Speciellt material i bussningen? Självsmörjande typ teflon eller oljebronsch bör ju fungera, bättre än så bör det ju inte kunna bli?
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Hmm, tråkigt med aluminium där..
Ska ta och mäta upp axeln, har den krympt av slitage är det bara att svarva till lagerpassning i underdimension.
Originallager finns att köpa, googlade reservdelsnumret, men det hjälps ju inte om axeln är för liten/tunn.
Däremot går det ju att köpa underdimensionslager för den nya passningen men ingen garanti för att den nya uppsättningen håller likt original. Fast å andra sidan är ju inte original särskilt bra, inte sant?

Vad beträffar de bättre eftermarknadsrullarna;
Tidigare nämnd bekant med samma problem som mig monterade just de där rullarna tillsammans med ny helix. Han verkligen pulveriserade rullarna.. Var det tack vare lagret tro?
Min teori är då att de är så pass mycket radiellt glapp på axeln att rullarna till och från slås mot helixen istället för att rulla?

Ska spåna vidare på min teorier och får tacka ödmjukast för hjälpen så här långt.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Har nu demonterat variatorn och kontrollerat det ena och det andra.

Variatoraxeln som befarades vara av aluminium är av stål. Den diffade inte ens en hundradel på mikrometern från ände till ände. Där finns inget fel.

Helixen som jag tidigare påstått att möjligen kan ha märken/skador är intakt och fullt brukbar.

Rullarna på "högra sidan" är nednötta dryga millimtern på diametern, på bredden har det nötts bort ungefär 95%, liten kant var kvar.

Glidlager/bussning i helix är för ögat sliten, glappar radiellt på axel.

Jag skaffar mig nya rullar och fjädrande rörpinnar och ett nytt glidlager så borde variatorn i den funktionen vara nästan som ny.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Väcker tråden ingen då samma problem uppstått igen, denna gång med slutkörd helix som resultat.

Rullarna jag köpte och provade (Sno Pro) är nu slut och till viss del helt borta. Efter bara 25-30 mil...
Rullaxeln/pinnen har nu gått mot helixen och gjort slut på den också.

Är det "Black Diamond Rock Roller" och liknande som gäller för att få bort problemet?
Originalrullar för 90kr/st är jag inte intresserad av om de bara går sönder...

Eftersom helixen är slut så är ju en ny sådan av intresse också, kan det då vara till fördel att köpa en eftermarknads? Vart kan jag få tag i allt detta, gärna från samma ställe då jag misstänker att det är USA jag måste vända mig till.

Och..
Hur gör jag för att få lite lägre tillslagsvarv?

Önskar snabbt svar då jag räknar med lång lev.tid och då jag åker bort på skoteräventyr igen V6.

Tack på förhand!
 
Last edited:

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Ursäkta tjatet :p

Har hittat en USA-leverantör på prylar men funderar på vad jag ska ha?

Rullarna är väl dessa utan tvekan?
http://bikemanperformance.com/snowmobile/arctic-cat/2010-up-cfr-m-800/black-diamond-rock-rollers.html

Helixen är jag osäker på. Jag vet att jag har 44/40, men ska jag välja en annan när jag har chansen?
http://bikemanperformance.com/snowmobile/arctic-cat/2010-up-cfr-m-800/bmp-diamond-drive-helixes.html

Jag är dålig på variator setups. Jag kör i lössnö, klättrar och smyger fram i både slänter och skog.
Kan någon annan helix vara av intresse för mig då?

Tacksam igen för snabbt svar.