Haveri Polaris RMK Assault -12

thaman

Medlem
14 nov 2011
38
3
8
Gällivare
Vad kan vara orsaken till haveriet? rätt så djupa skåror i cylinder på PTO avgas sida. Sitter Wössner kolvar och portade cylindrar som gått ca 200 mil endast??
Vad tror ni är den billigast lösningen att få igång skotern igen? tackar för förslag :)


Med vänlig hälsning
Marcus
 

Attachments

  • 107,3 KB Visningar: 130
  • 180,1 KB Visningar: 121
  • 184,4 KB Visningar: 121
  • 145,8 KB Visningar: 117
Reactions: Jonathan90

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Rejält haveri. Orsaken kan vara mycket så det orkar jag ej spekulera i. Jag skulle börja med att skicka spridarna för att flödestesta dom och rengöra samt byta soppafilter. Du kommer måsta byta endel hårdvara också...
Cylindern kommer ej gå rädda. Bara titta efter en ny. Tänk på att från -13 och framåt så får cylindrarna en tjockare cylinderfot, och den passar ej i ditt block. Går dock att bearbeta upp blocket så dom nya passar! (värt de!).
Jag skulle också ut med blocket och kolla lagrerna på veven. Alusmeten som har klegga runt i vevhuset har nog ställt till endel. Om nu inte det rentutav är lösa bitar. Men ändå värt att kolla upp det och eventuellt bearbeta blocket för nyare cylindrar.
 

thaman

Medlem
14 nov 2011
38
3
8
Gällivare
Har redan hittat felet, är kolvringsstoppet som gett vika och kolvringen har snurrat runt och orsakat haveriet. Nog trodde jag att wössner kollat hade bättre kvalité, så utbyte cylindrar och nya kollat är nog som gäller men vette tusan om man vågar köra wössner igen???????Vad finns det för BRA andra alternativ?
 
Reactions: trixa

Rogge

Välkänd medlem
1 jan 2000
116
0
6
Luleå
Har redan hittat felet, är kolvringsstoppet som gett vika och kolvringen har snurrat runt och orsakat haveriet. Nog trodde jag att wössner kollat hade bättre kvalité, så utbyte cylindrar och nya kollat är nog som gäller men vette tusan om man vågar köra wössner igen???????Vad finns det för BRA andra alternativ?
Är de där smidda kolvar?
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.611
10
38
33
Lugnvik
Kör gjutna och fixkit istället, wössner är bara nå modegrej som alla vill ha. Har kört original, smidda wiseco och fixkit med gjutna spi och fixkit med spi är klart mest bang for the buck. 3 gram vikt fick läggas på direkt och ett grymt gassvar tillsammans med en jämnare gång.
 

mikko

Aktiv medlem
23 dec 2007
62
1
8
Östersund
kolla med utbytes cylinder på simo i östersund. Jag har iaf fått byta cylinder som varit sprickor i.
Wössner och wiseco kolvar har han på hyllan oxå. Kör med wiseco i turbon och det har då funkat i 90 mil nu.
 

thaman

Medlem
14 nov 2011
38
3
8
Gällivare
Har nu beställt ett fixkit med Wiseco kolvar, var slut på gjutna kolvar överallt och skickat iväg cylindern till Nikasilproffsen. Tror ni jag måste flödestesta spridarna innan jag sätter ihop allt igen? och ska jag tillsätta olja i tanken eller inte och ska man köra med mineraloja? blir snurrig när jag kolla i alla trådar. Vet att förra ägaren sa att oljepumpen är inskruvad 3 varv men jag tror kanske jag ska öka på med mer olja? sedan kör jag i ethanol läget så den får mer soppa... har jag missat något?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Du har ju hittat orsaken till raset, och det var ju inte bränslerelaterat.
Så du måste inte kolla spridare för den sakens skull
 

thaman

Medlem
14 nov 2011
38
3
8
Gällivare
Ja, förhoppningsvis är det ju inte bränslerelaterat. Men lite fundersam hur fasen kolvringstoppet bara kan lossna sådär utan anledning?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Sörst risk att ringstoppet krypit ut är pga för hög värme.
ser ingen anledning att INTE kolla upp spridare etc när du ändå rivit ner motorn.. är väl bara söka efter nån som kan spridare på google och skicka dit dom, byta bränslefilter och göra ren pumpen osv är nog lika bra medans du håller på =)