Har nya Polarisar skitbatterier?

  • Trådskapare Deleted member 36046
  • Startdatum
D

Deleted member 36046

Har Polaris skitbatterier?

Mitt batteri orkade inte nu när jag skulle starta den efter 5-6 månaders dvala (För lite kräm i batteriet)
eller tar klockan all ström? Aldrig hänt någonsin på någon annan skoter jag har ägt, en skoter har jag
har har jag inte rört batteriet på 5år och den är fräsch men inte i en 2019 årsmodell av Polaris.

Skotern är en Polaris SKS 840cc (utan PIDD) 2019
 

rslal

Medlem
5 maj 2017
5
0
1
Om du har tillgång till en amperemätar, mät på batteriet om den drar ström.
 
D

Deleted member 36046

Om du har tillgång till en amperemätar, mät på batteriet om den drar ström.
Ska göra det när jag tar in den och laddar batteriet, tror själv att dagens batterier är sämre än äldre variander, dom ska ju underhållsladdas efter tre månader om skotern ej används.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Ska göra det när jag tar in den och laddar batteriet, tror själv att dagens batterier är sämre än äldre variander, dom ska ju underhållsladdas efter tre månader om skotern ej används.
Nja det vette fan om jag håller med om.
Gamla blybatterier hade ordentlig självurladdning även dom och läckte gas och gick inte att luta för då rann syravatten ut nej fy fan.

Även om det kan vara så att du har ett dåligt batteri i skotern så lägger jag nog ändå pengarna på att det är något som drar ur det - kan räcka med kabelskav i en härva som gör att tex motorn för avgasportarna ligger och drar lite så är batteriet snart tomt.

Plocka av kabeln från batteriet på våren så ska du se att du har ström kvar till hösten.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Det är skitbatterier, frugans -16 sks fungerar inte batteriet på. Det dog efter 1a och 2a året.. fått 2 nya på garanti utan att det blivit någon skillnad. De har inte förvarats i skotern utan stått urplockade ur maskinen.. väldigt märkligt att det inte ens fungerar efter laddning.. och det finns fler liknande exempel. Ska nog ta o köpa ett biltema batteri för det kan inte bli sämre...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Polaris har väl typ världens minst effektiva elstart också. Verkar ju försvinna mycket moment i den där vajern dom har. Stjäl mycket energi. Men nog borde den starta i plusgrader med fräscht batteri ändå.
 

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Polaris har väl typ världens minst effektiva elstart också. Verkar ju försvinna mycket moment i den där vajern dom har. Stjäl mycket energi. Men nog borde den starta i plusgrader med fräscht batteri ändå.
Inte vår, kanske är ngt annat som är fel men med ett bra batteri (icke polaris) fungerar den bra. Med org batteriet står den bara och "tomsnurrar" precis som om den inte går ut och tar tag i kuggen på variatorsidan..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Och många tycker man är dum som monterar av elstarten... :)
Verkar som många originalbatterier är av undermålig kvalité. På sks:en den hade gått knappt en säsong när jag köpte den och den var batteriet kast på. Canamen höll batteriet precis 2år på maskin som var köpt ny. Dom är ju inte direkt billiga heller så man förväntar sig att det ska vara bra skit.
 
D

Deleted member 36046

Inte vår, kanske är ngt annat som är fel men med ett bra batteri (icke polaris) fungerar den bra. Med org batteriet står den bara och "tomsnurrar" precis som om den inte går ut och tar tag i kuggen på variatorsidan..
Vd kör ni med för batteri?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
På hojsidan sitter de oftast stenbra batterier oftast Yuasa och de håller minst 4 år och rekord på 15 år är inte ovanligt. Mitt org Yuasa som KTM kör med höll ca 8 år och då får de slita ont för de ska starta en 1000cc v-twinn med endast 11,5amp storlek på batteriet. och jag körde även på vintern nemas problemas.! HD v-twinns snubbar som trimmar hårt har testat fram att de finns bara ett batteri som är bäst i uteffekt och hållbarhet och de är just Yuasa AMG serien de ger minst den cca de uppger att de ska ge så inge bluffsiffror. De är ingen slup att hojtillverkarna väljer dem som originabatterier.
När mitt Yuasa batteri la av blev jag snål och köpte noname batteri men de gick inte alls motor startade endast varm inte kall ens på sommaren. Då beställde jag ett nytt Yuasa "AMG" och de är 3 år sedan still going strong. OBS man kan inte köpa annat batteri än amg till skotrar för de är överlägsen vanliga batterier de ligger även på högre volt än vanliga snikbatterier. Och en viuktig sak är att amg måste laddas med en laddare i amg läge. De ligger på högre vilovolt ca 13,5 volt så laddar man dem med vanlig laddare som håller 12,40 volt sabbar man batteriet!!!!! Många dyrare smartladdare klarar ju amg och ställer in sig själv (får man hoppas).

Jag rek en billig svinbra laddare från Harald Nyborg endast 199kr. Fördelen med den är att man själv ställer in AMG eller vanligt batteri för då vet man att de garanterat blir rätt. Den har underhållsladd och snabbare ladd upp till 4 amp. Cetec laddare är ju så känsliga att de stänger av vid lilla minsta spik eller för låg volt de och dessutom är de dyr och går sönder lätt ren dynga helt enkelt.
Köp denna laddare så har ni en lättanvänd svinbra laddare har sett den på Jula också ? https://www.harald-nyborg.se/batteriladdare.html

Slutplädering köp ett Yuasa "amg" och du vet att de är de värsta/bästa som finns. Kolla tyska ebay där köpte jag mitt för 1200kr (i svergie 1800-2200kr)

 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Sitter orginalmonterat i dom flesta BMW M-modeller och funkar bra även vid kyla. Det finns bättre och sämre modeller av dom (lithium ion) batterierna också..
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Lithium batteriet jag har ska vara anpassat för snöskotrar, läste om det på icke svenska forum och någon hade fått problem vid -25 C, men batteriet blir varmt vid startförsök och snurrar då på snabbare. Har inte varit så kallt i vinter men -10 har det varit någon morgon och då kanske -15 under natten, startat utan problem (Yamaha 4-takt). Skulle jag få problem så har Polaris'en startsnöre.
 
Reactions: Boost III
D

Deleted member 36046

Har Polaris skitbatterier?

Mitt batteri orkade inte nu när jag skulle starta den efter 5-6 månaders dvala (För lite kräm i batteriet)
eller tar klockan all ström? Aldrig hänt någonsin på någon annan skoter jag har ägt, en skoter har jag
har har jag inte rört batteriet på 5år och den är fräsch men inte i en 2019 årsmodell av Polaris.

Skotern är en Polaris SKS 840cc (utan PIDD) 2019
Nu fick jag 14,72 volt i batteriet men tog tid, få se om det funkar som det ska nu framöver.
Laddade med 0,8A i 14h sen några timmar med 3,6A. (Kör med en dyr äldre modell av CTek laddare som ska klara allt, även AGM)
Yuasa är det standard i Polaris och det sitter ju i nästan alla skotrar nu mer.
 
D

Deleted member 36046

På hojsidan sitter de oftast stenbra batterier oftast Yuasa och de håller minst 4 år och rekord på 15 år är inte ovanligt. Mitt org Yuasa som KTM kör med höll ca 8 år och då får de slita ont för de ska starta en 1000cc v-twinn med endast 11,5amp storlek på batteriet. och jag körde även på vintern nemas problemas.! HD v-twinns snubbar som trimmar hårt har testat fram att de finns bara ett batteri som är bäst i uteffekt och hållbarhet och de är just Yuasa AMG serien de ger minst den cca de uppger att de ska ge så inge bluffsiffror. De är ingen slup att hojtillverkarna väljer dem som originabatterier.
När mitt Yuasa batteri la av blev jag snål och köpte noname batteri men de gick inte alls motor startade endast varm inte kall ens på sommaren. Då beställde jag ett nytt Yuasa "AMG" och de är 3 år sedan still going strong. OBS man kan inte köpa annat batteri än amg till skotrar för de är överlägsen vanliga batterier de ligger även på högre volt än vanliga snikbatterier. Och en viuktig sak är att amg måste laddas med en laddare i amg läge. De ligger på högre vilovolt ca 13,5 volt så laddar man dem med vanlig laddare som håller 12,40 volt sabbar man batteriet!!!!! Många dyrare smartladdare klarar ju amg och ställer in sig själv (får man hoppas).

Jag rek en billig svinbra laddare från Harald Nyborg endast 199kr. Fördelen med den är att man själv ställer in AMG eller vanligt batteri för då vet man att de garanterat blir rätt. Den har underhållsladd och snabbare ladd upp till 4 amp. Cetec laddare är ju så känsliga att de stänger av vid lilla minsta spik eller för låg volt de och dessutom är de dyr och går sönder lätt ren dynga helt enkelt.
Köp denna laddare så har ni en lättanvänd svinbra laddare har sett den på Jula också ? https://www.harald-nyborg.se/batteriladdare.html

Slutplädering köp ett Yuasa "amg" och du vet att de är de värsta/bästa som finns. Kolla tyska ebay där köpte jag mitt för 1200kr (i svergie 1800-2200kr)

Heter det inte AGM?