Har du hjälm när du kör skoter?

VändhjuletFTW

Välkänd medlem
20 mar 2008
648
1
16
Malå
Hjälm är ju en självklarhet och dom som far iväg långa sträckor utan hjälm har förmodligen inget att skydda.
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
När jag testkör så brukar jag sällan ha hjälm - jag har den sällan med mig i bilen "utifall", och jag har ju så groteskt stort huve så ingen annan har ju hjälm jag kan låna. Men annars, när jag tar en "planerad" tur (mer planerad än en provkörning) så har jag den alltid. Lika när jag åker cross; skyddsjacka, stövlar och hjälm på. Givetvis andra kläder också. :p Men ja. Skydd är viktigt, jag skulle inte vilja spräcka skallen och knäcka ryggen... Med min tur skulle jag väl göra det på en gång om jag inte tog skydden.

Sen som många mopedister "på byn" brukar göra, och jag har även sett samma folk göra det med skoter, att hänga hjälmen ovanpå huvet (alltså inte trä den över huvudet, utan lägga den på som en keps) utan att knäppa fast den måste vara bland det dummaste jag vet. Vad fan, ska man ha den på det viset så kan man väl lika gärna vara utan? Jag kan tänka mig att det enda hjälmen gör då är att addera massa till skallen så sagda huvudknopp far i backen/stenen/trottoarkanten ännu fortare än vad den skulle göra om man körde helt utan...
Jag tycker det är viktigt. Att jag ibland, förvisso ytterst sällan, kör utan hjälm själv får stå för mig, det är jag som skadar mig och ingen annan. Dock tycker jag det är dumt om andra ska hålla på och löjla sig och göra illa sig...
 

Nelmlund

Välkänd medlem
4 jan 2009
358
0
16
Östersund
oftast. inte alltid om man ska över till grannen som bor 300m bort och vägen dit är en slingrig skogsväg där man som högst kan köra 30km/h utan att krascha
 

Aggrovator

Välkänd medlem
12 sept 2009
216
0
16
Östersund
Har inte ofta hjälm då jag åker skoter.. Av olika anledningar. Bland annat så har jag ingen hjälm.. Bara en sunkig crosshjälm som är kall och alldeles för stor för mitt huvud.
Sedan jag skaffade min Ultra och man faktiskt kan köra lite brutalare så har jag börjat använda hjälm. Det är skönt :) Slipper frysa om ansiktet så in i helvete. Dessutom blir man säkrare
 

spitchen

Välkänd medlem
5 dec 2008
836
0
16
Dala Järna
Jag har i stort sett aldrig hjälm då min är tung och klumpig (gammal mc-hjälm) och jag åker inte så fort heller. Brukar bli max 50-60 km/t då lederna är så dåliga att det inte går att hålla fortare om inte chassit ska gå av. Bladfjädring fjädrar inte så långt...

Brukar ha hjälm på långkörning och när det är svinkallt då den är varm och go, annars har jag en stor ruta att gömma mig bakom
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
jag har ALLTID hjälm, billig livförsäkring, det blir lite varmare om huvet och man vet aldrig när man råkar ut för en olycka.

Jag förstår inte folk som inte har det :S
 

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Aldrig hjälm då jag själv kör runt 20-30 km/h oftast på de guppiga lederna. Men man har juh funderat på att det kan va bra och ha när man möter annat folk på leden i 80 km/h... =)
 

Andy 7

Aktiv medlem
7 jan 2010
94
0
6
ås
Självklart har man hjälm.

Otroligt billig livförsäkring oavsett hur fort eller vart man åker.

Familjen uppskattar de oxå.
 

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Klart pottan sitter på då man kör.
Håller värmen, dämpar lite ljud och skyddar knoppen om nått skulle hända :)