Har du hjälm när du kör skoter?

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Jag har använt hjälm ända från första början när jag inte ens orkade få igång skotern själv ;) så för mig är hjälmen på huvudet lika självklart som skor på fötterna att sen kraschhatten säkert räddat mitt liv mer än en gång gör den ju bara ännu självklarare.
(Tack farsan för att du iaf var stenhård på den punkten)
 

ducatimonster

Välkänd medlem
7 okt 2005
270
0
16
Stockholm
Självklart!!! kan rekommendera Peltor/yes hjälmarna med inbyggda kåpor + lätt att montera i intercom, (ralyyegrejjor) om man vill, då är man inte mör i huvvet efter en hel dag med 2-taktstjatter.fungera även på fyrtakt såklart...
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Japp. Men om bara ska till någon kompis som bor typ 200-500meter från mig så struntar jag i den, annars har jag den alltid.
Men på dom 200-500 meterna kan du köra åt helvete å slå huvudet i nånting å bli förlamad. De behövs inte mkt innan man får en skada. En farsan å morsan kände ramlade från en stol å slog i huvudet, han dog på fläcken.
 

Älvhöjdingen

Välkänd medlem
9 nov 2008
884
1
16
30
Älvhöjden
Ja man försöker ju att använda men jag måste erkänna att jag slarvar allt för mycket när man åker atv å skoter hemma på gårn! men när man åker ute mä polarna så ä dä ju självklart. men vid ledsladdning å veddragning så kör jag mä hörselkåpor mä radio,men då går det ju i 10km/h
 
B

Biosteel

jag har ingenting att skydda och kör som en galning så självklart kör man utan hjälm :)
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Självklart har man hjälm när man kör. För mig är de lika naturligt att ha hjälm som att man har kläder på sig. Visst, ska jag bara köra nåra få meter, säg upp på släpvagn, köra runt en udde å kolla när man e ute å grillar så kan ja väl skita i den men då kör man ju inte fort.
 

snippe

Välkänd medlem
2 dec 2008
386
1
16
Norrbotten
Kör jag ensam med skotern har jag alltid hjälm. Åker vi ut hela familjen med pulka så brukar jag inte ha hjälm :eek:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
En annan viktig fråga är följande: Hur många spänner fast hjälmen?

Har man inte den fastspännd så har man ändå inte så mycket skydd..
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
kör alltid med hjälm skoter som atv och än om jag ska till grannen 100m så tar jag oftast hjälmen. gjorde en liten olycke me atv me flickvännen bakom och ingen hade hjälm så nu är de alltid på :)
 

Melody

Aktiv medlem
28 mar 2009
70
0
6
Örnsköldsik
De få gånger jag inte använder hjälm är då jag bara ska köra en kortare sträcka. Annars använder jag självklart hjälm. Det blir ju så varmt och skönt med hjälm. =)