Högvarviga fyrtaktsmotorer och skotrar

Ante85

Aktiv medlem
29 jan 2008
64
0
6
Boden
I början av 90 talet så testade Williams"tror jag"f1 team med en form av variator drift på sina bilar.
Tyvär vart det här systemet förbjudet innan dom fick testa dom mot sina konkurenter för att"styrelsen"tyckte att det var för överlägset.

Okej priset lär ju vara "lite" saftigt men det går att ha variator drift på extremt högvarviga motorer.
 

ilves

Välkänd medlem
7 nov 2006
764
0
16
Problemet med automatlådor är vikten. Tror att det blir svårt att hitta något som är så vikteffektiv som variatorsystem.
är nog en fråga om kostnad oxå då en variator inte är sådär speciellt invecklad att tillverka heller.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
ja en variator kan klara 12 000 varv om den inte har vikter!
man kan alltså ha en rx1/phazer utan den extra neddrevningen om man har t. ex en pivario variator,dock blir livslängden på lager något kortare.
 
B

Biosteel

Som redan skrivits i tråden så är ju lösningen en reduktionsväxel mellan motor och variator om man vill använda en motor som varvar mer än 8500. Yamaha har ju använt detta i flera år på Rx/Apex och Phazer.
Inressant är att i dom senaste 4T skotrarna har man valt att öka slagvolymen i stället för varvtalet för att nå önskad effekt (nytro/brp 4-tec). Kanske är det rätt väg att gå?
rätt väg att gå är att kasta ut den #¤%&/ variator #¤% som tar en stor del av effekten . skulle vara riktigt gulligt med en växellåda på dom ist. bilar ha växellådor motorcyklar crossar ja så gott som allt med motor har en växellåda varför i #¤&/ kan inte en skoter ha det ? mer effekt på mattan :)
 
B

Biosteel

är nog en fråga om kostnad oxå då en variator inte är sådär speciellt invecklad att tillverka heller.
nån liknande utveckling av växellådor som motorcyklar har e ju väldigt lätta och borde med råga klara effekten som en skoter motor genererar ?
 

Tegelby_

Välkänd medlem
22 dec 2007
332
0
16
Matfors
En manuell vxllåda kan ju aldrig funka, hur många växlar måste man ha? 14-15 st?
vem ska hinna med att växla alla dom? kan ju gå att hinna på 30 hästar maskin, kanske....

Variator är ju så mkt överlägset allt annat. iaf för skoterbruk
 
B

Biosteel

vrf ska man ha många växlar ? räcker då bra till mig med 5 lr 6
 
B

Biosteel

vrf skulle en variator vara överlägset bäst på en skoter för ? bara för att det sitter variator på 99,9% av alla skotrar lr ?. det är som att säga att dte bilmärket som säljer mest är bäst tyvärr så funkar det inte i våran värld :)
 
B

Biosteel

skulle vara riktigt roligt att se en rx1 turbo med växel låda som får varva ut som den borde dvs dra den upp mot 15000 rpm . det låter nog fint på sjön :)(=
 
B

Biosteel

någon annan som håller med om att variator jävel borde kastas ut ?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo variatorer borde inte vara det mest optimala, jag tror mer på någon elektronisk variant på utväxlingen. vet dock inte vad.

pivario har ju en bra start, men de har glömt bort att kasta variatorremmen till skogs. annars är det ju rätt tänkt.

man borde som sagt hitta nått steglöst mellan motorn och mattan. manuella växlar tror jag inte på, man hinner aldrig växla så fort
 
B

Biosteel

mjoo men hur mkt e effektförlusten exakt i en standard variator ?.. ja men måste man växla mycket fortare med en cross bil osv än en skoter ?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
mjoo men hur mkt e effektförlusten exakt i en standard variator ?.. ja men måste man växla mycket fortare med en cross bil osv än en skoter ?

En skoter rullar ju knappt då du släpper gasen, än värre i djupsnö.
Ska man då börja växla och ha sig.. Nädu.
 
B

Biosteel

vad skulle det vara för skillnad gentemot att ha ett tungt släp bakom bilen då? tror att det är nånting som man lär sig att köra med + att man får ut några hästar till med en växellåda :)(=
 
S

StoxResearch

Växellåda fungerar INTE bra i en snöskoter. Det har testats förr och det har förkastats varenda gång. Problemet är att man får språng i vridmomentet när man kopplar och/eller växlar som garanterat gör att skotern tappar fart eller spinner loss. Som ett brev på posten står man sedan där med sin spade och gymnastiserar eller går sjumilamarschen runt skotern för att packa snön, :)

Variatorsystemet, eller CVT som det kallas egentligen, är en förvånansvärt bra konstruktion. Den växlar hela tiden mjukt och fint. Den har sämre verkningsgrad än en växellåda, men i gengäld så kan motorn ofta fås att arbeta i ett mer fördelaktigt område vilket kompenserar massor. Speciellt det som en del tror är dåligt, "gummirem", är i stället den remtyp som troligen ger den högsta verkningsgraden.

Forskning pågår för att ytterligare öka verkningsgraden på CVT. För att förbättra verkningsgraden och flexibiliteten styr man i tex bilar både primär- och sekundär variatorerna med hydraulik eller elmotorer. Vad är haken med detta? Det behövs en massa extra givare, mikroprocessorer och sådant vilket gör det hela mycket dyrare än de "vanliga" variatorerna som vi alla känner till sedan vi låg i vaggan, :)

För att sammanfatta; Jag tror att dagens simpla mekaniska variatorer kommer att leva kvar mycket länge än. Och sker det någon förbättring så kommer det fortfarande att vara CVT fast mer avancerade sådana. Dessa kommer troligtvis att komma först när bränslepriset stigit till fantastiska nivåer, eller när avgaskraven är utom all rim och reson. Det är vad jag tror.

Det första som kommer, fantiserar jag, är nedväxling av nästan alla motorer så att primär- och sekundärvariatorerna varvar betydligt mindre... En CVT som varvar mindre möjliggör en högre verkningsgrad per automatik... Eller så blir motorerna i sig mycket mer lågvarviga vilket även det gör att variatorerna varvar mindre, plus att motorerna som bonus blir effektivare i sig...

Växellådor tror jag inte alls på, :) Men det har jag ju redan skrivit. Peace in da house.
 
Last edited:

moonshine

Medlem
13 feb 2008
10
0
1
Mora
Det första som kommer, fantiserar jag, är nedväxling av nästan alla motorer så att primär- och sekundärvariatorerna varvar betydligt mindre... En CVT som varvar mindre möjliggör en högre verkningsgrad per automatik... Eller så blir motorerna i sig mycket mer lågvarviga vilket även det gör att variatorerna varvar mindre, plus att motorerna som bonus blir effektivare i sig...

Växellådor tror jag inte alls på, :) Men det har jag ju redan skrivit. Peace in da house.
Intressanta diskussioner. Jag är rätt nybörjade på skotrar. Har mest hållt på med bilar hitils. Men hur mycket moment kan man överföra med en variator? Kanske med andra exotiska material i remmar och ytan som remmen går emot i variatorn det går att överföra mer, men är det inte det som är lite problemet med att försöka få variatorn att gå med ett lägre varv, att den då måste överföra ett större moment i stället. Man lär ju inte kunna överföra hur mycket moment som helst med en variator?

Är som sagt lite nybörjare så ursäkta om jag har helt fel ;)
 
B

Biosteel

men att få variatorn att gå med ett lägre varv är väll inte svårt ? det svåra är ju att få ut effekten på en tex rx1 som ha en motorcykelmotor i som behöver så mtk mer varv :)