Högvarviga fyrtaktsmotorer och skotrar

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Någon som vet nånting om lyckade projekt med högvarviga fyrtaktsmotorer i snöskotrar

jag är dålig på ämnet men är det så här att man inte helt enkelt kan montera in en högvarvig motor i en skoter för att primärvariatorns diameter isf blir för stor?

En skoters utväxling är ju ett spännande ämne; Först ett variatorsystem med en primär och sekundär, sen ett kedjehus, och sen lite olika storlekar på drivhjulen. Om man har en högvarvig motor - skulle det gå att fixa en snyggare lösning? Vad isf?
 

Snowlabile

Välkänd medlem
25 dec 2007
414
0
16
både yamahas phazer och dom med 4 cylindriga motorer har en växel mellan motor och variator , dom varvar ju runt 12000rpm.
 

Skotte

Välkänd medlem
17 mar 2006
461
2
18
AC
Yamma har ju nedväxling av vevaxeln innan variatorn på sina högvarviga.
För att knyta an till en annan tråd, detta ger nog extremt små olikformigheter in i variatorn.

Jag tror att en oljepump/hydraulmotor och ett elektronsikt styrsystem vore mycket bra och effektivt, dock är det svårt att hitta något billigare än variatorer.

//
 

Granberg

Välkänd medlem
17 okt 2006
919
0
16
Arvidsjaur
För att gå vidare med det här om hydralmotor. Jag läste i en mc tidning sommaren 2006 om ett projekt dom höll på med uppe i norr. Det var ett vmax-4 chassi med en turbinmotor från en helikopter. Den drevs med hjälp av hydralik.
 

Habbeli

Välkänd medlem
1 jan 2000
352
0
16
Sverige
History

We began thinking about the project JP in a coffee room in the late
autumn of 1996 and we thought "Why don't try to do a snowmobile
with a Helicopter engine."

During the winter season of 1996/1997 the JP-staff started looking for a
chassis which would fit for this extreme project and we found a
1992 chassis Yamaha V-MAX 4 which has a very good frame-
construction for an engine which performs at 450 hp.

The JP-staff started building and consulted a company in Sweden, Kiruna
Nybergs mekaniska, who are experts on mechanics and hydraulic system.
They have a great skills and knowledge to build such a special and
advanced project.

During spring 1997 the JP-staff test-drove on an airport for final
adjustments and they increased the top speed for each test with
10% and the speed was by that time 200km/h (124 mph).
Autumn 1997 they began doing more tests and October 1997
they Came up in 240 km/h (149 mph) and our goal for 1998 is to break
The 300 km/h limit (186 mph) with Jet power
We will keep you up to date about the Jet power on the internet.


Facts

Jetpower is built on a 1992 chassis from V-MAX Yamaha
where the staff re-assembled the engine, fuel tank, control system,
and instrument panel.

We founded the name JET because we have installed a jet turbine
engine from a helicopter. The engine is an Allison C 20 and performs at
approximately 400-450 hp depending on temperature of the
engine which can vary between 700 - 800 Celsius (1292 - 1472 F).

Fuel and oil tanks are built together in 3 sections where fuel
volume is 21 litter (5.54 gal), hydraulic oil 42 litters (11.1
gal) and engine oil 4.3 litters (1.13 gal).

The power from the engine and hydraulic system controls together
from a thumb handle which is on the original location of the
snowmobile, through three regulators which is calculated
between the different functions fuel control, governor and hydrovalve.

The instrument panel exposes with an amp meter for turbine wheel
N1-N2, temperature meter, engines temperature and hydraulic-pressure
which can reach pressures of 500 bar.
To handle all strains on a very high power level and high speed
It claims very high quality on material and oils.

Technical dates
Chassis: Yamaha V-MAX 1992
Engine: Allison C20
Hydraulic pump: Classified
Hydraulic engine: Classified
Hydraulic- comp: Hydrous cand
Oil engine: SHELL turbine 520
Hydraulic oil: SHELL dextrin special
Batteries: OPTIMA red 2 x 12 Volts.

Total time working on this Jetpower project is approximately 1500 hours
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
För att gå vidare med det här om hydralmotor. Jag läste i en mc tidning sommaren 2006 om ett projekt dom höll på med uppe i norr. Det var ett vmax-4 chassi med en turbinmotor från en helikopter. Den drevs med hjälp av hydralik.

Yamahacenter i Kiruna(s ägare eller nått.).. :)
 
B

Biosteel

men variatorn är väll och kommer alltid att bli den stora boven i skotern när dte gäller att få ut effekt.. fattar egentligen inte ens vad en variator gör där.. skulle vara riktigt roligt att ha en tryckluftsväxel låda :)(=
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
beror mer på remmen.. bäst remgrepp är väl vid 7000 rpm, där ikring iaf.
så varvar man mer på variatorn så blir det bara att remmen slirar.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
beror mer på remmen.. bäst remgrepp är väl vid 7000 rpm, där ikring iaf.
så varvar man mer på variatorn så blir det bara att remmen slirar.
Om du har mest remtryck vid 7000 så bör du således ha bäst grepp där också.
Dock kan man inte generellt säga att mest remtryck alltid är vid 7000 rpm.

Ju mer anliggningsyta för remmen man har på båda variatorerna (säg 1:1 i utväxling) desto mer friktionskraft (tillsammans med variatorskivornas axialtryck) = grepp.

Har ingen lust att blabba något mer ingående så här på kvällskvisten, men det låter urdumt att generalisera ett visst varvtal för bäst remgrepp.
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
varför klarar en variator inte mer varv?
är det pga. vikterna?
i så fall borde en pivario funka på högre varv?
Vikterna är ett problem så Pivario borde klara av högre varv, men du har också centrifugalkrafterna som blir rätt våldsamma pga skivornas diameter. Kanske om man använder lite mer obskyra material som väger mindre så kommer man ifrån det problemet något.

Sedan tror jag att remmen ogillar alltför hög rotationshastighet. Fast remmen borde gå att åtgärda med hjälp av bättre material i den.

I slutändan så är det nog en kostnadsfråga.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
slutsatsen blir ändå att det är variatorn som är begränsingen när det gäller varvtalet på motorn, och sen om det är friktion eller något annat som sätter stopp verkar vara svårare att få grepp om

centrifugalkraften blir ju helt klart större med större diameter och högre varvtal så en begränsing i materialet verkar logisk.
 
4

426H

Som redan skrivits i tråden så är ju lösningen en reduktionsväxel mellan motor och variator om man vill använda en motor som varvar mer än 8500. Yamaha har ju använt detta i flera år på Rx/Apex och Phazer.
Inressant är att i dom senaste 4T skotrarna har man valt att öka slagvolymen i stället för varvtalet för att nå önskad effekt (nytro/brp 4-tec). Kanske är det rätt väg att gå?
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jag är mer inne på att det är variatorsystemet som borde kastas ut och ersättas av något som är lite mer effektivt och flexibelt över ett högre varvtalsområde. Exakt vad det är kan jag inte sia om, men förmodligen borde det kunna gå att utveckla något elektroniskt system som fixar utväxlingen som funktion av varvtal, moment, hastighet, gaspådrag mm.

Yamahas lösning med nerdrevning är ju något omständig : motor - nerdrevning - variatorer - nerdrevning - matta

Idealet vore ju: motor - ngn typ av växellåda (med lite förluster och rätt karaktäristik) - matta

en modern automatisk växellåda vore ju intressant att prova i en skoter :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
jag är mer inne på att det är variatorsystemet som borde kastas ut och ersättas av något som är lite mer effektivt och flexibelt över ett högre varvtalsområde. Exakt vad det är kan jag inte sia om, men förmodligen borde det kunna gå att utveckla något elektroniskt system som fixar utväxlingen som funktion av varvtal, moment, hastighet, gaspådrag mm.

Yamahas lösning med nerdrevning är ju något omständig : motor - nerdrevning - variatorer - nerdrevning - matta

Idealet vore ju: motor - ngn typ av växellåda (med lite förluster och rätt karaktäristik) - matta

en modern automatisk växellåda vore ju intressant att prova i en skoter :)
Problemet med automatlådor är vikten. Tror att det blir svårt att hitta något som är så vikteffektiv som variatorsystem.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
jo om man tittar på gamla planetväxlade historier så är det nog så

i motorcyklar har man ju börjat trycka in en del nya grepp, t ex CVT. det finns säkert andra oxo.... CVt har funnits länge i mopeder (typ scooter)
undrar om det funkar till en snöskoter??

 

Predator

Välkänd medlem
30 okt 2007
208
0
16
Luleå
Alla växlar och drev ger ju förluster som inte är önskvärda.
Som någon sa så tål variatorerna inte så höga varv men klart det går att göra men då saker ska snurra så snabb blir det så fruktansvärt noga att allt är ultra exakt så det inte blir en massa vibrationer och då blir det också jätte dyrt.

Jag är inte helt hundra på det här med variatorer men det är en rätt sofistikerad växlingsmetod. Primären och sekundären ligger ju hela tiden och jobbar mot varandra för att motorn ska jobba på sin topp effekt hela tiden. Med hjälp av vikterna och fjädrarna som påverkas av rotationen och motståndet mot remmen.

En fin fin lite hybrid skulle ju vara perfekt. En högvarvig lätt motor som driver en generator till en liten lätt elmotor. Inga variatorer eller växelådor eller nått = inga förluster. Och fullt moment från 0 varv/min.