Höga mil Boondocker e-tec, vad behövs bytas? Bra köp?

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Hög-milad Boondocker e-tec, vad behövs bytas? Bra köp?

Funderar på att köpa mig en Boondocker 600 e-tec -13, men den har gått runt 850mil. Den är regelbundet servad (4 gånger på frima, dock enbart ''service''. Dvs olja i princip. Inga kolvar, eller någonting i motor eller chassiet. Vad hade jag behövt byta på denna (slitdelar)? Är det ''värt'' att köpa en skoter med 850mil? Hur ser hållbarheten ut? Några problem som kan uppstå?
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
Funderar på att köpa mig en Boondocker 600 e-tec -13, men den har gått runt 850mil. Den är regelbundet servad (4 gånger på frima, dock enbart ''service''. Dvs olja i princip. Inga kolvar, eller någonting i motor eller chassiet. Vad hade jag behövt byta på denna (slitdelar)? Är det ''värt'' att köpa en skoter med 850mil? Hur ser hållbarheten ut? Några problem som kan uppstå?
Allt beror på vad man betalar, men nya kolvar, renovera dämparna, gå igenom variationerna samt allmän service(slides, fetta, oljor, styrstål, lager i boggin mm)
Knappast värt det om den inte är jättebillig och allt kan hända med en skoter :)
 

FrozenKing

Välkänd medlem
16 dec 2013
474
2
16
Allt beror på vad man betalar, men nya kolvar, renovera dämparna, gå igenom variationerna samt allmän service(slides, fetta, oljor, styrstål, lager i boggin mm)
Knappast värt det om den inte är jättebillig och allt kan hända med en skoter :)
Allmän service är inget problem, det har jag gjort på flera skotrar tidigare. Vad ungefär går ett kolvbyte, dämpare, och variatorerservice på hos en ÅF? Får den till ett riktigt bra pris. Utifrån det jag sagt, en mindre spricka i en sidokåpa och i fint skick i övrigt vad hade ni värderat den till?
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
5-700:-/dämpare om! dom är renoveringsbara.

2014 och framåt är inte renoveringsbara på 600:an. Vet ej med -13.

Kolvar kan du byta själv. Det är inte svårt och med hjälp av internet så får du steg för steg instruktioner.

Vad det kostar på firma vet jag tyvärr inte.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Nja vid 1000 skulle då jag se över den. Problemet med begagnat är ju att nästan alla stänger av mätaren.
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Nja vid 1000 skulle då jag se över den. Problemet med begagnat är ju att nästan alla stänger av mätaren.
Oj, då vet vi att man ska passa sej för att köpa skoter uppåt landet då:wondering: Med tanke på skruvade mätare.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En 2013 som gått 700 mil känns ju inte som så hög risk för skruvning. Hellre långa ärliga mil på kort tid än tvärtom så att säga.

Servicehistoriken talar väl sitt tydliga språk om inte annat.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Sv: Hög-milad Boondocker e-tec, vad behövs bytas? Bra köp?

Vid 800-1000 mil skulle då jag tagit ur motorn och rivit ur alla interna delar speciellt vevaxeln för bes av ramlager. Ramlagren är ju fettfyllda på dessa motorer så man tvättar då ur de fett som ev finns kvar och känner om lagren rullar smode. Byte av mitten lagren kräver isärpressning av vevaxel så de blir inte billig rep 6000-10000kr ink alla lager o jobb om dem är väck eller om man vill byta i förebyggande. och vid 800-10000 mil byter man kolvar som också drariväg i pris om man köper org kolvar.

Om man måste lämna in hela skoter för dessa jobb så kostar det säkert runt 25000kr
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Oj, då vet vi att man ska passa sej för att köpa skoter uppåt landet då:wondering: Med tanke på skruvade mätare.

Är nog lika skit överallt. Skicket och antal timmar som lagrats i ecu'n känns viktigare än milen. Besvärligt få ut antal timmar utan en återförsäljardator dock.