grand touring SE -98 Äter tändstift

pixipax

Medlem
30 nov 2012
12
0
1
Lockne
Tändstiften pajar hela tiden. Funkar helt ok efter byte till nya men vid nästa start är dom paj igen. Vad göra? Den har gått 550mil. Ryker lite väl mycket kanske.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Låter som choken ligger på en aning eller att bränslepumpens membran läker så extra bränsle kommer in via vacumslangen till vevhuset. Om den släcker stiftet på samma sida som vevhusslangen som går till soppapumpen, är det väldigt troligt membranläkage i pumpen som knäcker stiftet.

Men om du inte redan har NGK BR9EYA stift så köp sådana 50-60kr st. Dessa stift håller imot surning bäst (släckning). Och slår man ihop elektråden till 0,5 klarar dem än bättre surning/släckning.

Om oljepumpen har råkat haka upp sig så den ger max olja hela tiden knäcker det också stift. Räkna ut hur många % den drar och drar den över 3,5% har du hakad pumpvire eller liknande.

Jonas Jonsson

Välkänd medlem
28 okt 2012
416
1
16
28
Bräcke
Vad är det för vacumslang till vevhuset? Kanske jag har det problemet, hur kollar man membranet?
Hur kollar man hur mycket olja den drar?

pixipax

Medlem
30 nov 2012
12
0
1
Lockne
Tack för svar. Jag har inte kört den så länge bara 20 minuter åt gången max. Men det är då jag startar den nästa gång då den är helt kall som stiften går efter bara en minuts körning. Det har hänt flera gånger.
Ok, testa oljeförbukningen ska jag göra. Tanka fullt o mäta.
Kör på stift som Skidoo butiken rekommenderade. BR9ES...är dom alltså sämre?
Choken ja....det är ju automatchoke och så är det en givare i luftburken som är med där på nåt vis. Vet ni hur man kan kolla den funktionen. En ohmtabell för givare?
Det där med membranet, kan det göra så att den ryker mycket? Jag tycker den ryker alldeles för mycket även då den är varm. Fan man luktar mer skoter efter en tur med denna än med farsans gamla Raid dubbelbandare :).

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Som boost sa, kolla så att oljepumparmen går tillbaka. MKT vanligt på samtliga ski-doo. (i vart fall före e-tech 2011)

Man brukar få sätta en liten fjäder som hjälper till att dra tillbaka den. Sitter bakom slutburken.

Zalmondorro

Medlem
24 nov 2006
22
1
1
DOROTEA
Kolla om det är samma fel som jag hade. Vajern till oljepumpen var av så då matade pumpen hela tiden MAX med olja ut till bränslet

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.901
886
113
Kramfors
Ja br9es stiften är totalt värdelösa i jämförelse med br9eya ,samma pris på dem.

Många knäcker stift pga att dem inte varmkör motorn innan de drar iväg. Stiften måste få upp tempen innan man slår på lite mer gas. Bäst är köra sakta i någ km för att sedan smyga på mer o mer gas. Jag kör halvsakta ca 3km innan jag slår full rulle.

Ju fetar i bestyckning den går desto viktigare med varmkörning.

Aoutochoke? Du menar händelsevist inte auto bestyckning som känner av höjder? Sitter det inte primerpump på din?

pixipax

Medlem
30 nov 2012
12
0
1
Lockne
Ok då ska jag byta stift, kolla oljepump. Jo visst är det primer. Jag menade egentligen den där altitude funktionen.