GoPro eller Contour?

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Contour 1080hd.

Har tyvärr inte haft möjlighet att testa kameran annat än i riktigt dåligt väder med orginalinställningar och hyfsat bra väder dock inget dessto mer sol (pga årstiden) med de där inställningarna jag beskrev högre upp i tråden.

[video=youtube;CnBCAHM3dbI]http://www.youtube.com/watch?v=CnBCAHM3dbI&feature=plcp&context=C3c32e19UDOEgsToPDskKmhPtcT5McB2g5vEdYUyHN[/video]

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Vad rekommenderas för minneskort ? Hastighet,storlek, flera kort?

Förutom SD och microSD antar jag att behoven är liknande för GoPro och Contour kamerorna.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag funderar på att ev. införskaffa en hjälmkamera till nästa säsong. KOllar man t.ex. Net On Net så skiljer det 1000kr mellan en GoPro HD och en Contour Roam. Läser jag här i tråden så är det många som gillar Contour men vet inte då om det är just Roam modellen som avses.

Själv tycker jag det är mycket att satsa 1000kr till på en hjälmkamera. Eller kan Gopro vara värt 1000kr mera?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
hade en contour hd förut, det jag kan säga om den att när den fungerade var den bra :) men det verkar bara varit jag som fick ett måndagsexemplar. Den gick inte att få igång och när den gick igång gick den inte att stänga av ^^ men bilden och ljudet var mkt bra tycker jag iaf, gillar även hur den satt på hjälmen och hur enkel den var att använda (när den fungerade vill säga).

Ska dock säga att jag inte testat GoPro men att du skulle märka 1000kr på bilden ser jag som tveksamt. Vet inte riktigt hur det är med de där kamerorna i FPS avseende. Om man vill kunna spela upp i slow motion måste fps vara rätt hög har jag för mig. Men det finns det nog andra som kan svara på alt man kan nog enkelt få ett svar med en googlesökning (själv är jag för trött och inväntar de sista 2 timmarna på jobbet inför min 3månaders ledighet).

Tror inte du blir missnöjd oavsett vilken du införskaffar men det beror som sagt på va man ska nyttja kameran till med. Jag tycker det kan vara lite småjobbigt att sitta och titta på en film på 20min från en hjälmkamera men det är väl jag det :)

Yamma666

Välkänd medlem
21 jan 2012
542
1
16
Sthlm/Hede
Jag köpte en GoPro för några veckor sedan och har inte hunnit prova så mycket men är inte helt nöjd ännu men jag kanske vänjer mig. Har sedan tidigare en Olympus Tough som funkat kanon men som är för stor för hjälmen. En nackdel med Hero 2 är avsaknad av display men det finns numera som tillbehör så det är beställt. Funderar även på fjärrkontrollen som finns men avvaktar så länge. Flera bra fästen ingår i motorsport edition och många tillbehör finns att beställa vilket är ett klart plus. cyberfoto.se har bra info om resp tillbehör.

krillemannen

Välkänd medlem
30 nov 2011
192
0
6
Gällivare
Kör på en GoPro HD Hero 1080, fungerar kanon filmar i bra upplösning och tål lite stryk.. :) Enda nackdelen jag anser vara är ju att fisheye linsen är lite extrem, allt ser ju nästan platt ut.. :bigsmile:

sx_viper

Välkänd medlem
6 apr 2009
649
2
18
ni som har contour roam har ni problem med vindbrus? går det att få bort på nån inställning eller redigera bort med sony vegas 10?

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
ni som har contour roam har ni problem med vindbrus? går det att få bort på nån inställning eller redigera bort med sony vegas 10?
Jag har också en roam.

De gånger jag filmat låter det som jag har huvudet inne i en jetmotor mestadels, men inte alltid.
Sen om det råkar slå snö på kameran så dämpar det ljudet en kortare stund.

Jag har ingen aning om det går att få bort men det har jag svårt att tro, skulle tro att det har med själva utformningen och placeringen av "micen" att göra.

Kläppenrider

Välkänd medlem
24 jun 2012
190
0
6
Vad rekommenderas för minneskort ? Hastighet,storlek, flera kort?

Förutom SD och microSD antar jag att behoven är liknande för GoPro och Contour kamerorna.
Klass 10 är det jag hört att man ska ha för att slowmo ska fungera ordentligt...

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Har du pengarna och vill ha en sjuk kamera köp GoPro Hero 3, den kostar 399.99 $ och verkar vara helt otroligt bra.

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skillnaden mellan GoPro och Contour är ju också att det ingår flera fästen i GoPro kittet. Kollade lite på Contoyur och skall man köpa till en sånt "motoreditionkit" eller vad det nu heter till Contour Roam så blir det samma pris som GoPro

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Funderar över alla diskussioner om bildkvalitet fps m.m. Hur många bryr sig egentligen om bildkvalitén i slutänden egentligen? Jag menar, vad gör vi med våra filmer? Vi tittar i en liten laptop, lägger ut på youtube, visar i mobilen. Vi kan prata om HD 1080P o.s.v.. För min del handlar allt om användarvänligheten. WIFI-tekniken tilltalar mig oavsett kamerafabrikat. Man kolla innan filmning att kameravinklingen är bra, enkelt dela sina filmer, spela upp filmen i mobilen.
Utmaningen för oss alla är att skapa spännande filmer. Att spänna kameran på hjälmen är enkelt men knappast innovativt. Nej, jag tror på nya sätt att montera kameran, montera på en lång arm på maskinen, klippa, blanda filmer och stillbilder. Det ger roligare filmer oavsett kamera.
Jag har valt "underdoggen" Sony AS-15 för deras WIFI-interface. GOPRO och Contour är säkert minst lika bra kameror...

peer

Välkänd medlem
31 maj 2009
178
0
6
Saxdalen
jag får skitlågt ljud i contouren. nån mer som upplever det? eller är det jag som missat nån inställning?

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
jag får skitlågt ljud i contouren. nån mer som upplever det? eller är det jag som missat nån inställning?
Finns nog en volyminställning eller hur känslig micken skulle vara i programmet om jag inte minns fel.
Enda jag stört mig på ljudmässigt någon enstaka gång är om det blåst väldigt mycket och man fått lite sånt ljud med på film. (En Contour HD som jag har).

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
När det gäller GoPro 3an, vad är det för skillnad på White edition och Black edition då de skiljer ganska mycket i pris?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Går du in på gopro.com så ser du skillnaderna mellan white, silver och svart. T.ex. skilljer det på upplösning och framrate...fjärren ingår väl bara i black edition också...finns att köpa som tillbehör till dom andra