GoPro eller Contour?

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
456
0
16
Ska köpa en hjälmkamera och funderar på vilken jag ska köpa.

Jag har kollat på Contour Roam och även en del GoPro modeller.

Vilken av dessa tycker ni jag ska köpa? Om ni tycker GoPro får ni gärna ge förslag på en modell. Kameran kommer användas till skoteråkning.
 

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Finns redan en sån här tråd tror jag!

Jag gör med GoPro och är sjukt nöjd, kraschade med den häromdagen och inte en skråma!

Riktigt bra bild blir det också med bra vidvinkel! Sen finns det ju otroligt många tillbehör till GoPro också!..
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Finns redan en sån här tråd tror jag!

Jag gör med GoPro och är sjukt nöjd, kraschade med den häromdagen och inte en skråma!

Riktigt bra bild blir det också med bra vidvinkel! Sen finns det ju otroligt många tillbehör till GoPro också!..
Gopro´n har ju fisheye-lins medans Contour har vanlig 135-graders vidvinkel.

Själv har jag köpt en Contour men har aldrig testat någon Gopro. Så något antingen/eller-svar har jag inte.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
1080 (?) på Gopron har jag för mig, kört med 720(780?) på contouren för att spara minne.

Vill tycka att gopron hade aningen bättre batteritid. Den klarade nästan en hel dag, medans contouren behöver iallafall 2 batterier för en dags körning/filmande. Tycker dessutom contourens bluethoot funktion är kanon då man skall justera in cameran på hjälmen.

Men GPS funktionen tycker jag är onödigt, då jag inte kan se nånting bra alls med den funktionen, men i övrigt jävligt fin, smidigt, liten enkel camera. Smidigt med switchen på baksidan också så man kan byta mellan 2 olika förinställda inspelningstyper. Mkt bra
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Hade svårt att bestämma mig mellan GoPro HD Helmet Hero 1080p och VholdR ContourHD 1080p. Blev till slut Contour:en. Dels för att den är/var cirka 1000 kr billigare (1289 kr inkl frakt) samt att den är grymt mycket snyggare är GoPro:n. Sen att den "bara" har 135-graders vidvinkel anser jag bara vara en fördel, till skillnad från GoPro:n har du möjlighet att filma vanligt utan att få en sån överdriven fisheye-look på filmen. Har inte hunnit testa kameran ännu så jag kan inte uttala mig om bildkvalitéten, sen det där angående vidvinkeln så är det bara något jag har upplevt genom att kolla diverse filmer på YouTube, Vimeo etc. Så jag kan ändra åsikt efter att jag har provat den, det vet man aldrig :blink1:
 

IQ600RRSE

Välkänd medlem
27 sept 2011
662
0
16
Har tidigare haft Gopro hd och nu Contour hd.

Föredrar Contouren alla dagar i veckan, mycket smidigare och minst lika bra om inte tom bättre bild än Gopron pga att man manuellt kan ställa in skärpa, kontrast, exponering. Är det någon som är intresserad utav en inställning som jag tycker funkar riktigt bra till vinterkörning vid bra väder säg till.

Upplever också att det är mindre vindbrus i Contouren.
 

wez

Välkänd medlem
27 dec 2008
428
0
16
tierp
ja jag vill gärna veta hur du har ställt in din..


Har tidigare haft Gopro hd och nu Contour hd.

Föredrar Contouren alla dagar i veckan, mycket smidigare och minst lika bra om inte tom bättre bild än Gopron pga att man manuellt kan ställa in skärpa, kontrast, exponering. Är det någon som är intresserad utav en inställning som jag tycker funkar riktigt bra till vinterkörning vid bra väder säg till.

Upplever också att det är mindre vindbrus i Contouren.
 

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Det är olika vinklar på Contour modellerna. Dom nyare modellerna Roam och Plus har max 170-grader medan de äldre Contour HD och Contour GPS har max 135-grader.

Roam är riktigt intressanta funktioner förutom en nackdel som jag ser det. Den har fast inbyggt batteri. Så är det slut så är det.