GoPro användare, Ge f*n i att filma i 1080p

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
aha, my bad
Lugnt! Ville bara hjälpa till lite :)
Men vet du vad som händer om man har ett minneskort med för låg läs-/skrivhastighet?
Känslan är ju att det borde fungera ganska dåligt, men mer exakt sådär?!

Hej! nyss köpt mej en gopro och undrar hur man ändrar de här?:)
Jag vet inte vilken modell du har, och om du menar hur man ändrar upplösningen?!
Allt du behöver veta står i bruksanvisningen som följer med förpackningen.
Men kan hjälpa dig ändå :)

Börja med att slå på den och tryck på Mode-knappen tills det står "Set" i displayen.
Tryck sedan på "Shutter"-knappen, den du startar/stoppar filmningen med. Sedan trycker du på Mode igen tills det står "r4" (960p), vilket jag tycker mig komma ihåg är standardinställningen. Tryck sedan på Shutter-knappen igen, och välj mellan r5 (1080p), r1 (480p), r2 (720p, 30fps), r3 (720p, 60fps). Frame rate kommer påverkas om du ändrar till PAL istället för NTSC som är standard. Då blir det 25fps respektive 50fps, istället för 30 respektive 60fps som det är med NTSC.
Men när du är klar med din upplösning, tryck sedan på Mode-knappen tills det står "Esc" i displayen, och tryck då på Shutter-knappen.

Hoppas det hjälper, annars får du skicka ett pm eller läsa på i instruktionerna ;)
 

cfh

Välkänd medlem
21 nov 2008
578
2
16
sthlm
Jag håller med trådskaparen !

Jag föredrar 720 i 60 fps, då man får bra vidvinkel, fin slowmotion + att skillnaden i kvalitet mellan 720 och 1080 inte är så stor som man tror, det ligger mycket inbillning i det hela. Båda är ju trots allt HD.
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
127 vs 170 kameran står på samma ställe.
[video=youtube;xxvBt-4pq5U]http://www.youtube.com/watch?v=xxvBt-4pq5U[/video]
 

mora

Välkänd medlem
5 jun 2009
266
1
16
Vassjön
Jag håller med trådskaparen !

Jag föredrar 720 i 60 fps, då man får bra vidvinkel, fin slowmotion + att skillnaden i kvalitet mellan 720 och 1080 inte är så stor som man tror, det ligger mycket inbillning i det hela. Båda är ju trots allt HD.
Nu kan jag inte annat än hålla med, helt rätt.

AC har en helt ny lineup. Sledtrax har sett dem.Tarander vägrar säga något.Jag har försökt lura den fan ,men icke.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Bara en detalj om skrivhastighet!!!

BLANDA INTE IHOP MBIT OCH MBYTE

10 mbit ca 1,2 mbyte/sekund.

Minneskort som skriver 4 mb(megabyte)/sekund är way way snabbare än kravet på 15 mbit...

Mb = megabyte
Mbit = Megabit
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Bara en detalj om skrivhastighet!!!

BLANDA INTE IHOP MBIT OCH MBYTE

10 mbit ca 1,2 mbyte/sekund.

Minneskort som skriver 4 mb(megabyte)/sekund är way way snabbare än kravet på 15 mbit...

Mb = megabyte
Mbit = Megabit
Nja, inte helt rätt...

m = milli
M = mega
b = bit
B = byte

Sedan är det bara att kombinera dessa och litet m använder man ju inte i dessa sammanhang.
 

Slayaah

Välkänd medlem
10 mar 2009
120
0
6
Tyvärr tror jag inte 4 mb/s räcker till..
Det här är "data rate" för vardera upplösning.

1080p = 1920×1080 pixels (16:9), 30 fps, 15 Mbit/s data rate
Det går 8 bit på en byte, dvs 1 mb = 8 mbit. Så 16mbit/s = 2 mb/s, men de skadar ju aldrig att överdimensionera lite :)
 

FreeriderRossi92

Välkänd medlem
24 maj 2010
410
0
16
32
Sandviken/Torsby
Det går 8 bit på en byte, dvs 1 mb = 8 mbit. Så 16mbit/s = 2 mb/s, men de skadar ju aldrig att överdimensionera lite :)
Jaha, det där hade jag inte en aning om. Är tyvärr inte så insatt i data-språket :p
Så det där kan ni nog mycket bättre än mig!

Men men, jag köpte Sandisk's SDHC-kort för filmning, och jag är väldigt nöjd.
Sen om man klarat sig på ett "långsammare" minneskort är ju en annan femma :p
Kan väl aldrig vara fel att ha något bättre än vad man egentligen behöver?!
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Har nyligen köpt mig en kam fullhd dvs. 1080 och börjar förstå att det är bättre att filma i 960 eller 720 när jag läser detta men en fråga är hur man får camen att spela i slowmotion (hittar inte det)? Kan man spela in vanligt och sen spela i slowmotion eller vadå?

Tack för snabba svar gärna;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Läge: r3 = 720p @ 60fps

Dock märker du ingen skillnad när du spelar upp det normalt, för den visar bara 60bilder/sekund istället för vanliga 30bilder/sekund. Men när du börjar redigera så har du helt plötsligt dubbelt så många bildrutor så då går det att göra bättre slowmotion än om man skulle spelat in i 30fps.
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Läge: r3 = 720p @ 60fps

Dock märker du ingen skillnad när du spelar upp det normalt, för den visar bara 60bilder/sekund istället för vanliga 30bilder/sekund. Men när du börjar redigera så har du helt plötsligt dubbelt så många bildrutor så då går det att göra bättre slowmotion än om man skulle spelat in i 30fps.
Jaha, så det är endast i detta läge man kan köra i slowmotion och det är alltstå i redigeringsprogramen man gör detta:) Vad rekomenderar ni för program som är enkla och gärna gratis isåfall:)?
 

SeriousSam

Välkänd medlem
9 feb 2009
1.887
2
38
Örnsköldsvik
720 och 960 är det som gäller, filmar väldigt ofta och är fotograf/filmskapare till vardags så jag är en såndär som stör mig gryyymt mycket på dåliga vinklar!

Något jag gjorde var att köpa LCD:n till GoPron, sjukt nice att kunna ställa in vinkel och kolla på klippen med en skärm som man bara klickar dit! Och köper man den i USA så blir den väldigt mycket billigare än i Sverige också.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
så allså ska man filma skoteråkning så ska man helst ha den inställd på 720p 170grader och 60fps ?
vad är det för skillnad på 60 och 30 fps. ifall jag inte skall klippa ihop och ha någon slowmotion klipp, blir det ändå samma upplevelse och kvalalitet om jag kör på 30fps ?