Goggles

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Finns säkert en liknande tråd men det kommer ju nya goggles hela tiden så skadar nog inte med en ny tråd.

Jag söker tips på ett par goggles alltså, gärna med lite fordring utanför själva ramen för att sluta tätt mot hjälmen och gärna med skydd ner mot näsan för vindskydd. Och det viktigaste i mitt fall är att det är klarglas!

Har ni några andra goggles som inte stämmer in på vad just jag söker tipsa gärna om dom också för det är nog fler än jag som är på ständig jakt efter ett par bra glasögon :)

Och om ni orkar får ni gärna länka in en bild på dom ni tipsar om :)

Jag personligen kör just med bland annat ett par dragon rockstar editon men tycker att dom immat igen ganska lätt när man börjar att få upp flåset lite. Beror säkert inte på glasögonen utan mer på utformningen av mitt hakskydd på hjälmen.

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Det jag gjorde på mina, var att borra två små hål nere i hörnen på mina googles, var i tankarna på att köpa nya då mina immade igen men hålen löste problemet och det syns knappt!

Rackelsmurf

Välkänd medlem
21 okt 2008
284
0
16
Utanför Piteå
Borrade du hål i glaset eller nånstans i ramen? Alla knep för att få bort imma är bra :)

Jag kör med Scott Voltage X OTG och de har både stor foam och nässkydd, men tillsammans med min nuvarande hjälm vill de ändå imma, får se hur det blir med ny hjälm.

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.197
75
48
Skellefteå
jag köpte 509 sinister till i år och jag är väldigt nöjd mot för mina gamla scott glasögon.
sitter tätt och bra, hjälmluva är inte ett måste längre som det var med scott. Köpte mina med cromat glas vilket funkar bra när det är sol, men snöiga och molniga dagar önskar man att man hade några med klart glas.

Enda dåliga saken med dom som jag ser det tror jag inte beror på själva glasögonen utan på att dom inte riktigt passar till 100% mot hjälmen nere vid nässkyddet. när man har kört fast eller stannar så bildas det väldigt fort imma på utsidan av glaset när jag andas med munnen. På något sätt så kommer luften ut mellan springan mellan glasögonen och hjälmen, men det är ju enkelt att torka bort eftersom det bara kommer på utsidan.

Ett tips är ju att köpa en med ett cromat glas och sedan köpa till en extra lins så slipper man köpa 2st glasögon.

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Plocka upp ett par Sinister, 509 skänker ju bort dom gratis mellan 26-29/1!

Enda haken är kanske att du måste åka förbi deras tält, antar att dom håller till på samma ställe som vanligt: Snowmass Mountain, Aspen.
Dom delar ut hela helgen under X Games! ;)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Ingen som åker med Aviator gogglarna?
Åker med Sinister, har provat Aviator.
Aviator är snyggare, men ärligt talat märker iaf inte jag ngn skillnad under körning.
När du står still: Ja, du har ngt bredare siktfält i perferin.
Men jag använder inte sådär väldigt mycket av perferiseendet när jag kör skoter.

Annars märker jag ingen skillnad i övrigt, vad gäller imkänslighet.

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Köpte just mitt andra par sinister. Överlägsen alla andra googles för skoterkörning. Finns inget att klaga på..

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Btw:
Enda gången jag använder dom chromade linserna som följer med Sinister, är på våren när det är riktigt soligt ute. Annars har jag gula eller ofärgade!

Och för att citera shagwell här ovan-jag har också två par, när man väl har ett par vill man inte ha ngt annat som backup!
Ena paret ligger i en väska under huven, torra och klara till användning! :)

Sundsvall85

Välkänd medlem
22 nov 2011
314
1
16
Sundsvall
Blir nog till att köpa 2 par sinister då. Ett med klarglas och ett par med krom eller gult glas. Orkar inte hålla på att byta lins när man väl är ute :) skönt att bara ta fram ett nytt par från väskan under huven :)

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Det jag gjorde på mina, var att borra två små hål nere i hörnen på mina googles, var i tankarna på att köpa nya då mina immade igen men hålen löste problemet och det syns knappt!
Borrade du i ramen eller i själva siktskivan?

har själv väldiga problem med imma och igen isade glas, pga av imman.

Limp

Välkänd medlem
27 jun 2009
178
0
6
Använder Scott Enduro med klarglas, tycker dock att man missar lite kontraster.
Vad kör ni med för färger på linserna? Om ni även har olika färger vid olika väderförhållanden?

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
509 Sinister med plain yellow glas under vinterns lågljus förhållanden med Eliminator fläkt för att slippa imma. Haber Prima med orange högkontrast polariserade glas och Eliminator fläkt är otroligt prisvärda, grymma denna tid på året när det är lite ljusare.

Sent from my YP-G70 using Tapatalk

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Kör alltid med gult glas! Har provat hur många olika färger som helst och allt ifrån spegel till klar glas men gult är absolut bäst! Har ett par generation x som jag har borrat tre små hål på vardera sida för att undvika imma...

Last edited:

Tbird

Välkänd medlem
22 aug 2009
370
1
16
Norrbotten
Kör alltid med hult glas! Har provat hur många olika färger som helst och allt ifrån spegel till klar glas men gult är absolut bäst! Har ett par generation x som jag har borrat tre små hål på vardera sida för att undvika imma...
Gult är bäst om man kör med en färg hela säsongen, utan snack, men polariserade högkontrast orange är pricken över i, speciellt fr.o.m nu när det börjar bli lite ljusare på dagarna. Och den lilla fläkten funkar, kört med den ca 2 säsonger, och har inget problem med imma längre.

Sent from my YP-G70 using Tapatalk

skidoo 440

Välkänd medlem
23 sept 2011
592
1
16
håller fulständigt med följande talare om 509 sinister brillorna king brillor är allt man kan säga om dom. Tror dom aldrig imat igen för mig som är grymt skönt