Gnisslande/Vinande på Formula III

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Var ut och provkörde skotern för första gången idag.
Ganska direkt märkte jag att det lät rätt illa från variatorsidan. Ljudet kommer ganska direkt när man börjar köra och det gnisslar och viner mer ju snabbare man åker. Släpper man gasen helt och låter skotern rulla sakta till stillastående så låter den squeek squeek stötvis från samma ställe.

Läste en annan tråd med liknande problem, där tror jag nån kom fram till att det var fjädern i sekundären som var kass. Är det möjligt att det är samma fel på min? Eller kan det vara nåt lager nånstans?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Lät den så förra året sista gångerna du körde? Det låter som din fjäder är dålig som du säger.. det du kan göra är att spänna den ett snäpp.. öppna den och kolla vilket läge den är i.. Vi säger att den är i B6 nu, testa spänna den till A6

Man mäter förspänningen på följande vis: Ta tex en fiskevåg, sätt kroken på sekundären tex med hjälp av en tvingman på skivan. Dra nu i vågen och direkt när skivan börja röra sig, lägg märke till hur många KG som behövs för att rubba skrivan och utgå därifrån

Du ska ha ca 8-9 kg i förspänning

Kolla 4.20 in i denna film om du inte fattar "mitt svenska" :D

http://www.youtube.com/user/mxzxRevzone#p/u/13/vDK0ocxAQyY

/F
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Då skotern är ny i min ägo så har jag inte kört den tidigare.
Skall testa att spänna upp den och se om det blir bättre.
Tack!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Min f3:a gnisslar också, jag har en fräsch rem och fjäder. Den låter mindre om jag sätter dit en originalrem.
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Jag har nu tagit isär den och rengjort den, tagit bort windplatesen samt justerat fjädern. Men hur gör man vid återmonteringen av alltihop? Ska skivorna stå i något visst läge när man monterar, och ska man vrida dem på något visst sätt när man ska trycka ner helixen?
 

Psyknallen

Välkänd medlem
8 sept 2010
102
0
6
Gävle
Remmen ligger ett par mm över kanten på sekundären vilket jag läst ska vara ganska normalt?

Lyckades iaf skruva ihop sekundären, och nu låter det mindre. Fortfarande ett litet vinande, men inte alls samma skrammel och tjut som förut.