Glykol rev 600 sdi

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Tja.

Kan inte tänka mig att man ska ha i någon "speciell" glykol.
Är det inte att blanda tillräkligt bara som med alla andra motorer som ska ha glykol:hmmmm:
Men det är ju bara vad jag tror då....

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Det finns två olika typer av glykol. Etylen och Propylen.
Kommer inte ihåg vilken av dom som är angripande mot aluminium (om det är nåt sånt i 600sdi)
Bäst är att kolla i instruktionsboken, brukar stå vilken typ av glykol du ska ha, annars så finns alltid google till hjälp ;)

Abos

Välkänd medlem
8 aug 2008
365
0
16
Örnsköldsvik
Du bör nog ha en röd glykol! Det är de i de nyare skotrar!

röd glykol är inte blandbar med blå eller blågrön då blir det en sörja.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Jadu. inte ska det spela någon roll om du har Etylen eller Propylen. Lät ju lite fånigt att någon av dom skulle "attackera" aluminiumen som förgående har sagt. Aluminium rostar inte och ingen av Etylen och Propylen har några särskilda starka ämnen som skulle kunna förstöra någon metall på något sätt. snör i lite propylen som jag har i min sen äre bara å tuta och köra. är ju trots allt enbart för att vattnet inte ska frys.

Greeken

Välkänd medlem
27 feb 2008
228
0
16
Östersund, Sweden
Glykol som innehåller amin, nitrit eller fosfat kan angripa aluminium. Rost var fel ord. Som sagt aluminium rostar inte, men det kan korrodera.

Blizzard467

Välkänd medlem
21 jan 2008
158
0
6
Robertsfors
Glykol som innehåller amin, nitrit eller fosfat kan angripa aluminium. Rost var fel ord. Som sagt aluminium rostar inte, men det kan korrodera.
Korrision tänkte du? har nyligt jobbat på ytbehandling för både aluminium och stål. Man tycker ju varför gör dom glykol för kylning när det kan förstöra matrialet? låter lite galet. då är det ju självklart att man kör med propylen och glykolen inte borde finnas. Eller tänker jag snett? för glykol och propylen har väll ungefär samma "effekt" ?? Tror det är lite det säger att det ska bildas korrision och ingen av dom dära ämnena är i närheten av hur starka ämnen vi hade när vi behandlade aluminium och stål på företaget.

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Jadu. inte ska det spela någon roll om du har Etylen eller Propylen....
:eek:
Jooo det spelar stor roll.
Aldrig Propylen Alltid Etylen en bra minnes regel:)
Det har inte med rost att göra, det har med "vidhäftningsförmåga" att göra.
Jag har nog beskrivit det tidigare, tror jag??
Vidhäftningsförmågan behövs för att motorn inte ska småkoka, bl.a. runt cylindrarna, när den kokar förstörs sakta foderväggarna innifrån.
Orkar inte skriva om allt vad som händer, jag har skrivit tidigare, sök...
Det viktiga är: Endast Etylglykol

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Heel Clicker har helt rätt. Vilkigt! Använd alltid Etylen glykol i aluminiummotorer.

REVare

Välkänd medlem
24 sept 2007
374
0
16
Många som skriver som inte riktigt vet tydligen, visst måste det vara så att om man inte kan så skriver man inte!!

Heel Clicker:
Var har du hittat den uppgiften om att det kan "småkoka" med propylenglykol? Jag har inte hört talas om det, tar gärna emot länktips på det påståendet.

Greeken:
Amin, nitrit eller fosfat och liknande tillsatser kan angripa aluminium men de finns inte i kylarglykol som man köper till motorfordon, jag har inte hört talas om att det kan finnas såna tillsatser hos någon av de större tillverkarna av Kylarglykol.

Propylenglykol används ofta idag eftersom det har mindre miljöpåverkan än etylenglykol.
Dom kan som regel blandas men det kan vara svårt att avgöra vilken fryspunkt kylarvätskan har och därigenom kan man råka ut för motorskador.

Så här skriver Statoil till exempel om propylenglykol, liknande produktbeskrivning finns på Ok/Q8´s propylenglykol.

Egenskaper.

"Statoil Propylenglykol är en glykolprodukt som förhindrar
frysning och korrosion i kylsystem. Produkten ger en lägre
hälsorisk jämfört med etylenglykol. Den är fullt blandbar med
etylenglykol, men blandning rekommenderas inte, eftersom
det då blir svårt att avläsa frysskyddstemperaturen. Statoil
Propylenglykol innehåller tillsatser som gör att produkten inte
angriper lättmetaller samt ger ett gott korrosionsskydd.
Produkten är skonsam mot lacker, men det rekommenderas​
ändå att spill torkas bort från lackerade ytor"

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Många som skriver som inte riktigt vet tydligen, visst måste det vara så att om man inte kan så skriver man inte!!

Heel Clicker:
Var har du hittat den uppgiften om att det kan "småkoka" med propylenglykol? Jag har inte hört talas om det, tar gärna emot länktips på det påståendet.

]

Det är känt sen många år inom bilsporten.
Jag har kört dragracing i många år, och ett vanligt fel när cylinderväggarna brister, är att dessa har "kokat" sönder innifrån.
När man tittar på väggarna/fodren så synns små "kratrar" något som bildats pga kokning. Dessa har gjort väggarna sköra.
Vissa tror att det är dåliga gjutningar, och visst så kan det vara ibland, men finns dessa kratrar, så är det inte ex. cheva som misslyckats vid gjutningen, det är ägarnas oförstånd:)
Orsaken är att propylenglykolen inte hinner följa med cylinderväggarnas rörelse fram och tillbaka, när dessa flexar, något som gör att vattentrycket blir lägre vid dessa punkter på väggen.
Detta i sin tur leder till att det får lättare att koka i det området.
Högt vatten tryck = högre kokpunkt, vice versa...
Etylenglykolen har lättare att följa rörelserna, något som gör att punktkokningen minskar.
Om du har kontakt med en bra motorrenoverare så kan de bekräfta mitt påstående, om de har lite koll på gamla amerikanska motorer, de nya är inte lika sköra, bl.a. pga olika saker.

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Ska fylla ett kylsystem på en Polaris indy 500 -91.

1. Etylen eller propylen?? (blir inte mycket klokare på svaren här)

2. Vet inte vad som varit i kylsystemet, behöver man köra rent systemet med bara vatten en sväng innan man fyller på ny glykol?

Mvh micke

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Propylenglykol används ofta idag eftersom det har mindre miljöpåverkan än etylenglykol.
Kan inflika att "miljöpåverkan" det talas om i etylenglykol-samband inte har något med miljöförstöring att göra utan med att etylenglykol är dödligt giftig för hundar och katter (människor med för den delen). För hund är dödlig dos ca ½-1 dl. Den är söt och god så finns det framme slickar de i sig. Är veterinär och sett många etylenglykolförgiftade hundar....inte roligt...:(.

Propylenglykol å andra sidan är ofarligt att dricka:).

Både etylenglykol och propylenglykol bryts i naturen ner till sina motsvarande alkoholer dvs etylalkohol ("vanlig sprit") och propylalkohol ("spolarvätskesprit") och inte endera ev dem har några miljöförstörande effekter.

Hur de bägge varianterna tekniskt funkar på olika sätt i motorer har jag ingen aning om, den expertisen överlåter jag åt andra:cool:. Dock är ju många (de flesta) motorblock till bilar av aluminium och propylenglykol rekommederas av fler och fler biltillverkare.

mvh / Matti

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå
Dock är ju många (de flesta) motorblock till bilar av aluminium och propylenglykol rekommederas av fler och fler biltillverkare.

Så nu är det propylenglykolen som är för aluminium toppar?

Nej det är etylen. Finns allt för stor okunskap om det här. Någon väldigt kunnig måste posta här, eller lägga upp en tråd där de rätta uppgifterna står om vilka egenskaper de olika glykolerna har.

Tills dess verkar det som om alla bara spekulerar om vilken glykol?

Last edited:

matti

Välkänd medlem
7 aug 2004
1.022
1
16
Långå
www.herjedalen.se
Så nu är det propylenglykolen som är för aluminium toppar?
Biltillverkarna följer nog vad marknaden vill ha, dvs ett ogiftigt kylmedel, och anpassar sig därefter. Etylenglykol må vara tekniskt bäst men för biltillverkarna som har ordentliga resurser vid motorutveckling finns säkert vägar att få motorerna att acceptera propylenglykolen....va fan man kan ju landa på månen...borde inte vara nåt större problem;)

Ha'de / Matti

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
51
Orsa
Jag häller i glykol i min skoter. Etylenglykol eller propylenglykol spelar rulle jag tror inte jag kommer tukta min motor så pass mycket så glykolen kommer göra "kratrar" i mina vattenkanaler...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
:) Hej !

Det finns två typer av Glykol !

* Etylen glykol , Kemisk formel : HOCH2CH2OH
* Propylen glykol , Kemisk formel : CH3CH(OH)CH2OH

Etylen glykol , Är GIFTIG men ger något bättre Frostskydd samt Korrosionsskydd och något bättre värmeavledningsförmåga !!
( ca -38 vid 50% blandning med vatten )

Propylen glykol , Är EJ Giftig men ger sämre Frostskydd samt Korrosionsskydd !!
( ca -33 vid 50% blandning med vatten )

De bägge glykol typerna är dock blandbara med varandra !

FÄRGEN HAR INTE MED ATT GÖRA VILKEN TYP AV GLYKOL DET ÄR !!
( En rent Märkes betingad grej !! )

- - - - - - - - -

Personligen använder jag ETYLEN typen i alla mina fordon !

.

wolf_edition

Välkänd medlem
18 feb 2007
440
5
16
42
UMEÅ

Det finns två typer av Glykol !

* Etylen glykol , Kemisk formel : HOCH2CH2OH
* Propylen glykol , Kemisk formel : CH3CH(OH)CH2OH

Etylen glykol , Är GIFTIG men ger något bättre Frostskydd samt Korrosionsskydd och något bättre värmeavledningsförmåga !!
( ca -38 vid 50% blandning med vatten )

Propylen glykol , Är EJ Giftig men ger sämre Frostskydd samt Korrosionsskydd !!
( ca -33 vid 50% blandning med vatten )

- - - - - - - - -

Personligen använder jag ETYLEN typen i alla mina fordon !

.

om vi pratar om färger nu ..den gröna är för gjutjärn, blåa funkar oxå så klart till "äldre" om vi pratar om bilar.
Den röda till alu block.
Blå går att blanda med grön och röd, men grön och röd funkar INTE att blanda alls,sörja i systemet.
Blå och röd går att blanda, men bör undvikas i alu block.

Detta gäller bilar som skotrar & motorcyklar alublock,gjutjärnsblock osv..

och ja, jag vet vad jag pratar om då jag fått spola ur ett helt system ur en bil så jag vågar inte ens pröva på skotern, använder det som rekomenderas bara.

Dom olika glykolen har olika smörjegenskaper

dahlqvist_

Välkänd medlem
4 feb 2008
418
0
16
Fällfors, Skellefteå

.
WOLF_EDITION lägger en post under och säger att man inte kan blanda glykolerna, och börjar rabbla olika färgkoder till olika glykol.

Vem har rätt? :)

Kör ner etylen, kan det vara vits att skölja rent med vatten en sväng före. Minns inte vad det var tidigare, för att undvika nån sorts gegga?

tacksam för svar .

johan-ö

Välkänd medlem
1 jan 2009
232
0
16
roteberg
jag tycker synd om dej Danis sx600 du vågar nog alldrig töma i glykol i din skoter om du ska lyssna på detta tok som alla säger och kommer på. Ring din handlare eller kolla i instruktions boken så ordnar de nog sej. ja vet vad du ska ha i den men det är ingen ide att skriva för då är det snart många sidor av denna tråd också.;)