Korrision tänkte du? har nyligt jobbat på ytbehandling för både aluminium och stål. Man tycker ju varför gör dom glykol för kylning när det kan förstöra matrialet? låter lite galet. då är det ju självklart att man kör med propylen och glykolen inte borde finnas. Eller tänker jag snett? för glykol och propylen har väll ungefär samma "effekt" ?? Tror det är lite det säger att det ska bildas korrision och ingen av dom dära ämnena är i närheten av hur starka ämnen vi hade när vi behandlade aluminium och stål på företaget.Glykol som innehåller amin, nitrit eller fosfat kan angripa aluminium. Rost var fel ord. Som sagt aluminium rostar inte, men det kan korrodera.
Jadu. inte ska det spela någon roll om du har Etylen eller Propylen....
Många som skriver som inte riktigt vet tydligen, visst måste det vara så att om man inte kan så skriver man inte!!
Heel Clicker:
Var har du hittat den uppgiften om att det kan "småkoka" med propylenglykol? Jag har inte hört talas om det, tar gärna emot länktips på det påståendet.
]
Kan inflika att "miljöpåverkan" det talas om i etylenglykol-samband inte har något med miljöförstöring att göra utan med att etylenglykol är dödligt giftig för hundar och katter (människor med för den delen). För hund är dödlig dos ca ½-1 dl. Den är söt och god så finns det framme slickar de i sig. Är veterinär och sett många etylenglykolförgiftade hundar....inte roligt...Propylenglykol används ofta idag eftersom det har mindre miljöpåverkan än etylenglykol.
Dock är ju många (de flesta) motorblock till bilar av aluminium och propylenglykol rekommederas av fler och fler biltillverkare.
Biltillverkarna följer nog vad marknaden vill ha, dvs ett ogiftigt kylmedel, och anpassar sig därefter. Etylenglykol må vara tekniskt bäst men för biltillverkarna som har ordentliga resurser vid motorutveckling finns säkert vägar att få motorerna att acceptera propylenglykolen....va fan man kan ju landa på månen...borde inte vara nåt större problemSå nu är det propylenglykolen som är för aluminium toppar?
Hej !
Det finns två typer av Glykol !
* Etylen glykol , Kemisk formel : HOCH2CH2OH
* Propylen glykol , Kemisk formel : CH3CH(OH)CH2OH
Etylen glykol , Är GIFTIG men ger något bättre Frostskydd samt Korrosionsskydd och något bättre värmeavledningsförmåga !!
( ca -38 vid 50% blandning med vatten )
Propylen glykol , Är EJ Giftig men ger sämre Frostskydd samt Korrosionsskydd !!
( ca -33 vid 50% blandning med vatten )
De bägge glykol typerna är dock blandbara med varandra !
FÄRGEN HAR INTE MED ATT GÖRA VILKEN TYP AV GLYKOL DET ÄR !!
( En rent Märkes betingad grej !! )
- - - - - - - - -
Personligen använder jag ETYLEN typen i alla mina fordon !
.
WOLF_EDITION lägger en post under och säger att man inte kan blanda glykolerna, och börjar rabbla olika färgkoder till olika glykol.Hej !
De bägge glykol typerna är dock blandbara med varandra !
FÄRGEN HAR INTE MED ATT GÖRA VILKEN TYP AV GLYKOL DET ÄR !!
( En rent Märkes betingad grej !! )
.