"GLS" , The one and only...

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Mönster spelar inte så jättestor roll, bara du håller dig borta från Ripsaw.

Precis som föregående talare skriver, så bör du förlänga till 345-matta. Orginal har dom minst sagt udda längd på mattan, nästan omöjligt att hitta en med högre kammar!
2stroke har skrivit tidigare i tråden vilka årsmodeller av 3300 som har 2,52" delning på matta och drivhjul, samt vilka som har "den andra, äldre" delningen.

Det är ju trevligt om du hittar en med rätt delning på drivhjulen på en gång, annars måste du byta både matta och drivhjul.

Förlängningsplåtar till boggin borde finnas på rinab.nu eller liknande. Annars om man är lite händig i verkstan så kan man lätt göra nya plåtar, alternativt förlänga dom som sitter där som standard.

Mattans bredd är 40cm standard, men det passar med 38cm bredd också.
 

Skoterbus

Medlem
18 okt 2010
14
0
1
Okej! Men behöver jag bygga om boggien om jag förlänger mattan till 345?
Vet någon av er vad orginal längden var?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Nej. Du skruvar dit förlängningar till boggieskenorna. Ingenting annat än mattan behöver bytas, inte ens slides. Möjligen flytta bak knäleden för bakre dämparen, beskrivning finns på det.
 

Jonathan M

Välkänd medlem
8 nov 2009
118
0
6
Dorotea
har läst men har inte hittat nån ritning till boggie förlängare, nån som kan skicka? och vilket ämne ska man göra med, aluminium elr?
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Kolla med Xorex här på forumet om du får köpa hans förlängningar, han har bytt skoter nu, så jag gissar att han inte ska använda dom. Annars kanske han kan rita av dom så du får en mall.

Dom ska tillverkas i stål. Du kan antagligen modifiera dina befintliga plåtar så att dom passar.
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Dom var köpta på rinab.nu om jag inte minns fel...? Jag sålde dom då jag förlängde till 388.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå

mattan71

Medlem
23 jan 2010
16
0
1
Hej
Jag har en 3300r, på pappret. Det är en HPD egentligen, men jag gillar den iaf.
Nu till min lilla fundering. Jag har ett ganska så redigt glapp i styrleden, eller rättare sagt i styrningen. Vad jag har för förstått så måste jag ta bort motorn för att komma åt om jag vill byta det som glappar. Men lat som jag är har jag haft funderingar på att om det är möjligt att komma åt det som glappar om man tar upp ett hål i buken (som man sedan givetvis nitar fast en juste lucka över).
Är jag helt ute och cyklar, eller skulle det vara möjligt.
Jag vet att jag kanske sårar många av Er då jag kan tänka mig att göra hål i "The one and only...", men jag är ju ganska så lat av mig.
/ Tacksam för tips
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jonathan,

Nej, har tyvärr inte tillgång till fräs. Gjorde ritning i skala 1:1 av pappskiva, ritade av den på 8mm seghärdat stål (behöver nog inte vara härdat...), skar ut med vinkelslip, borrade fästhålen i pelarborrmaskin. Det avlånga hålet som axeln ska kunna röras i då man spänner mattan är lite trixigt. Fixade en borr som är lika grov som axeln, borrade ett hål där axeln ska ligga då mattan är slak, och ett hål längre bort där axeln ska vara då mattan är sträckt. Sen skar jag bort det som var mellan borrhålen med vinkelslip, så att hålet blev avlångt.

Sen svetsade jag fast en långmutter på varje förlängning där justeringsbulten för mattsträckning ska sitta.

Sen är det bara att måla, bulta dit skiten och köra!

Ett annat alternativ är ju att du använder övre delen av befintliga plåtar, och svetsar ihop med nya egentillverkade nedredelar. Då får du dom jobbiga avlånga hålen gratis, så att säga.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
och i plåtarna som vi gjorde så skar vi med skärmaskin, men det kanske du inte har tillgång till? och aluminium håller då också, och så äter det inte upp boggieskenorna eftersom dom är alu
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Hej
Jag har ett ganska så redigt glapp i styrleden, eller rättare sagt i styrningen. Vad jag har för förstått så måste jag ta bort motorn för att komma åt om jag vill byta det som glappar.
/ Tacksam för tips
Du kommer åt alla styrleder utom en utan att ta ur motorn. Alltså den som är fäst längst ner på styrstången. Den kan du kontrollera genom att hålla fast staget som går under motorn, och vicka fram-å-tillbax på styret lite.

En sak som är ganska vanlig på GLS är att en bult/mutter rallar upp, det är bulten som håller fast styrleden på främre änden av styrstaget under motorn. Då blir det ett ordentligt glapp i styrningen.
 

mattan71

Medlem
23 jan 2010
16
0
1
Hej igen

Åter till mitt glapp i styret.
Jag har kollat om det finns att köpa nytt, men gått bet. Både vad det gäller nytt å beggat.
Jag har lokaliserat glappet till vinkelväxeln som sitter bakom motorn (lite under). Enligt de sprängskisser jag har hittat så är den inte en lös del som går att köpa utan den sitter ihop med hela den övre styrpelaren.
Men frågan är då om den går att renovera?
Någon har provat?
Det är en 3300 -88.
 

Pr0x

Medlem
20 aug 2010
38
0
1
Larsmo
hejsan! ja kör en lynx gls 3600 L.C å ja hör nåt pysande ljud ifrån motorn har försökt titta vad det är å ja undrar om ngn annan har råkat ut för liknande och om detta är nåtot att bekymra sig över?
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
hejsan! ja kör en lynx gls 3600 L.C å ja hör nåt pysande ljud ifrån motorn har försökt titta vad det är å ja undrar om ngn annan har råkat ut för liknande och om detta är nåtot att bekymra sig över?

De är nog turbon ;)