"GLS" , The one and only...

Spjutä

Medlem
15 mar 2010
12
0
1
Sorsele
Vilka variatorer är det som passar på 3600'an? Och om man ska dreva om den, var hittar man då drev, och vilka skotrar har samma drev?
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Sv: Gls 3500

Köpte precis en 3500 -91 !
ca 700 mil, och enligt mig såg den ut att vara i bra skick.
Går riktigt bra och rolig att köra. Är nog ibland de mest lättkörda skotrar jag testat faktiskt! :smile1:

Försökte titta på mattan när jag köpte den och letade sprickor och så, men missade en spricka såklart. Har kollat mattan ordentligt nu och kan bara se en större spricka...

Såg inte så farligt ut och kunde inte se några kord trådar... men alltid bra med fler bedömningar!
Vad tror ni när ni tittar på bilderna??



Förstoring av samma spricka:


Hittade också ett litet jack i utkanten på ett ställe:


i övrigt såg den fin undertill:
 
Last edited:

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Grattis till nyköpet!
Som du säger, ser inte så farligt ut, men akta dig för maxfart, kan gå sönder grejer om den spricker upp...
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Tackar tackar!
ok, man får ju hoppas de håller...

Antar att de e folk som kört några säsonger med liknande sprickor?

Har några fler frågor också nu i början på ägandet.

Som sagt den verkar gå bra maskinmässigt men de är en liten fördröjning när man trycker in gasen, svarar inte på en gång.
Brukar de vara så original? Måste man bestycka om för att få det bättre?

verkar inte vara en maskin som är skruvad i. (2 ägare)
Ska byta insugsgummin och tändstift också får se om de blir skillnad.

Brukar ni montera filter på luftinsuget? Fördelar/nackdelar med detta. För att förhindra att snö dras in...
Sitter ett GROVmaskigt galler där nu
 

yamaha et 700 pro

Välkänd medlem
29 aug 2009
250
0
16
vidsel
grattis till nyköpet, se fin ut, på tal om luftburken så kan du klä in den med mecsh tyg elr sätta strumpbyxor över den, efter en tur i skogen och på en gammal och nött rem så hittade jag barr och lite kvistar i luftburken, och såklart mycke remräster, de hade även hunnit till förgasarna :( så då är det alternativ att klä in den i ngt tp så man slipper sånt, sen även att det kommer in snö i luft burken, så att den snö skär.... :( inte kul.. så att klä över hålen på luftburken kan rekomenderas. :)

undrar även vrf min tar så MKT bensin..... 9 LITER PÅ EN MIL MINST !!:shocked: :shocked :bawling: SÅ jag har stora funderingar på detta


har kollat upp förgasarna, gjort rent allt... nålventiler, munstyken, mm mm väldigt sereiöst gjort, och det hjälper inte :( :( börjar nästan gråta när man ser på bensinmätaren när man kör,,, har stält om nålen när jag sänkte nålen så blev stiften mörkare än orginal, ljusbruna... fattar nada!!!!!:hmmmm2: :dizzy: HJÄLP nu i påsk så vill man slippa betala en hel årslön bara för att köra skoter ^^ nämen, tråkigt att det kostar så mycket och kommer hälften av alla anda :(:(:( tack i förhand... :)

/jonas
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Tjena!
har nu hunnit köra några vändor med 3500:an som jag köpte för nån vecka sen, men han har stannat flera gånger och nu sist (IDAG LÖRdag) fick jag bogsera den hem. Som tur var stannade den 100 m hemifrån. Har ej kört speciellt hårt med den....

Den tappar kraft för att till slu dö...
Känns tyvärr som att den nyper :( . Men när han har stått en tag och svalnat så går motorn runt igen, känns som den går lätt till och med.
Har ej startat den efter senaste gången, utan jag ska nu ta bort topplocket och titta så inte något är trasigt.

Är det någon som har tips på varför han kan nypa såhär?
Till saken hör att jag har nyss bytt tändstift till BR9ES som jag fick av lynx-åf. Rätt tändstift till en 3500 fc -91???

Har kollat insugsgummin och dom ser hel ut.
Tändstiften är gyllenbruna.
Kylfläkten går runt.
motorn har gått ca 700 mil. vet ej om kolvbyte är gjort.

Har ni förslag på vad det kan vara så dela med er!!
 

plassen

Aktiv medlem
1 jan 2000
96
0
6
Hej igen!

verkar inte vara som jag trodde från början. Istället för att plocka ner toppen så beslöt jag mig för att testa att byta rem till den gamla slitna reservremmen, om de kunde vara variator relaterat...
Sen dess har den gått bra :hmmmm2:

Kan det vara att de är fel storlek på remmen som har fått den att "sken" nypa?
Kunde ju inte dra runt motorn med snöret sista gången han stannade... kanske var att remmen nöp fast så hårt i variatorn?? testade ju inte då att dra runt primären med händerna utan antog i min förtvivlan att den nöp.

kan inte utläsa om de skiljer i längd på remmarna som satt på...
den som satt på verkar vara lynx original och heter 4143945D.
Den slitna remmen jag bytt till heter gates trailrunner 32T4400.
Vilken rem ska sitta på min maskin?

Ska variatorn justeras något på dessa modeller vid rem-byte?
vet ej om jag har original variatorer, men det kanske ni kan se via bilderna?:


 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu vet jag iaf var du ska söka felet; Primärvariatorn.

Gissar att någonting i den är slitet, så den släpper inte taget om remmen då du släpper gasen. Hade samma problem på min ett tag. På min hade en rulle spruckit av och försvunnit. Då bröt det snett, och nötte sönder bussningarna. Till slut nyper den fast...

Remmen du har på fotot måste vara VÄLDIGT sliten... Remmens överkant ska ligga jäms med eller något över kanten på variatorn.
 

Mxzzz

Välkänd medlem
12 mar 2010
198
0
6
Sorsele
Hej!!
Min GLS har jag nu fixas så att den går hur bra som helst.
Men vet någon om det finns back eller elstart till GLS 3600??
 

arctic cat zr 800

Ny medlem
26 aug 2010
2
0
1
uppsala
Original så skall de RÖDA skruvarna alltid vara dragna i botten !
Din maskin är ju ca 16-17 år gammal så det är väl inte så konstigt om de inte står kvar i det läget..... :eek:

Jag tror du slarvläst lite... ;)
Kolla i denna tråd på sidan 5 inlägg nummer 199 + länken :
http://www.snowmobile.se/forum/showthread.php?t=12256
...så klarnar nog ett och annat.



Vad gäller sekundären så skall den shimsas ut så mycket att mattan precis börjar snurra på tomgång då du har maskinen upplyft i häcken.
Du skall utan vidare kunna stoppa mattan med handen.
Om mattan inte snurrar så måste du shimsa mer och snurrar mattan för mycket/går inte att stanna med handen så har du shimsat för mycket.



.



Hej, hur exakt shimsar man? sekundären har jag fattat. ska man lägga in brickor eller ta bort eller hur fungerar det där? min zr 800 snurrar mattan på tomgång. och tillslagsvarvet på 3500 fungerar som det ska, men likförbannat snurrar den på tomgången (ca 1200 varv)

tacksam för svar
 

Skoterbus

Medlem
18 okt 2010
14
0
1
Okej tackar, jag hade då hört att de var rätt tunga, men 212kg är ju int så farligt ändå. Passar på att fråga: Hur tar de sig utanför leden alltså i djupsnö?

Verkar vara en bra skoter för pengarna!
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Den informationen finns på flera ställen i tråden redan...

Dåligt med kammar på orginalmattan, men stor bäryta iom mattans bredd.
Dom har rysligt dåliga skidor! Funkar mycket bättre med sk lappbelag, dvs breda plastbelag.

Orginal tar dom sig inte så jättebra, men behövs ju inte så mycket för att de ska bli bättre. Kanske skulle försöka hitta en med bättre matta och bättre skidor då du köper...?

Det är mycket stridsvagn för pengarna, helt klart!
 

Skoterbus

Medlem
18 okt 2010
14
0
1
Har en på G, mattan är trasig på han, så om ja köper så blir det å byta. Men vad rekomenderar ni för mönster på den isf?
Vad är mattans storlek, är det 38x307?
Är en 3300.

mvh