"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
okej säger ni de så... det blir å köra efter 72cm och sen isåfall flytta bak knäleden.

Men vad ska man ha som grund för att få dom "rakt upp",
blir det rakt upp i förhållande till boggieskenans undersida ?

men jag ska nog göra som ni säger och ha samma C-C mått som GLS'en iallafall.
.
ersketi:
skulle du kunna mäta C-C måttet mellan bultarna i själva lederna på främre och bakre knälederna ?
alltså dom som sitter över bultarna som sitter i skenorna.

på min är det ca 48cm.

borde jag isåfall borra ett nytt hål för bakre knäleden så det blir samma mått mellan nedre bultarna ?
* Släpp/slacka mattspänningen maximalt.
* Skruva lös och ta helt bort mattans bär axel som sitter uppe/inne i tunnel taket. ( skall återmonteras senare på nytt ställe som mäts ut efter modifieringen är utförd.)
* Borra det nya fäst hålet för boggin i dropbracketsen till C-C exact 72 cm
* Bry dig inte om nedre knäledens placering ännu !! ,
utan gör först de övriga ändringarna.


.
 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
* Släpp/slacka mattspänningen maximalt.
* Skruva lös och ta helt bort mattans bär axel som sitter uppe/inne i tunnel taket.
* Borra det nya fäst hålet för boggin i dropbracketsen till C-C exact 72 cm
* Bry dig inte om nedre knäledens placering ännu !! ,
utan gör först de övriga ändringarna.


.
Tackar för "instruktionerna", ska göra så ! :rock:
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tjena! tyvärr kan jag inte hjälpa till med med mätning. Är på kurs och sitter på hotellrummet och är som vanligt intresserad av Lynx GLS:rock:
Tänkte bara tipsa dig om att flytta ner bäraxeln 2,5cm> om du ändå ska demontera den. Syns till vänster om gröna strecket A. Jag har för mig att boggien ligger ca 7cm under fotsteget på min maskin. Ser ut att vara något mera på din axiT. Min boggie är även lite sänkt fram ca 1,5-2 cm och har förstärkt infästningshål (påsvetsad bricka) Har även smörjkoppar på samtliga leder och den är väldigt distinkt i fjädringen utan säckighet. Däremot ganska hård men det justerar man med högre fart:D
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tjena! tyvärr kan jag inte hjälpa till med med mätning. Är på kurs och sitter på hotellrummet och är som vanligt intresserad av Lynx GLS:rock:
Tänkte bara tipsa dig om att flytta ner bäraxeln 2,5cm> om du ändå ska demontera den. Syns till vänster om gröna strecket A. Jag har för mig att boggien ligger ca 7cm under fotsteget på min maskin. Ser ut att vara något mera på din axiT. Min boggie är även lite sänkt fram ca 1,5-2 cm och har förstärkt infästningshål (påsvetsad bricka) Har även smörjkoppar på samtliga leder och den är väldigt distinkt i fjädringen utan säckighet. Däremot ganska hård men det justerar man med högre fart:D

Hehe okej :D.

Jo jag höjde min 10cm. Lite väl mycket kanske men de vart snyggt så :rolleyes:

Jag tänkte från början sänka min fram också, men jag vet inte om de ser likadant ut på GLS men på min är de iallafall ett ruskigt taskigt läge. just nu sitter främre bultarna i jämn höjd med fotholkarnas botten ( den med hål o grejer i ) och flyttar jag längre ner så kommer de under botten på fotholkarna och då måste jag i princip kapa sönder fotholkarna helt och borra bort buksidorna för att komma åt att göra nya hål.

Eller har du några tips på hur jag kan göra annars?


eller är de ett alternativ tror ni att istället för att minska C-C måttet genom att flytta fram den bakre axeln så flyttar jag instället bak den främre axeln? Det kan hända att de går fritt från fotholkarna då. Om det funkar så tar jag och sänker boggin samtidigt några cm fram, för jag har lite onödigt hårt skidtryck nu känns de som.
 

fredrik1991

Medlem
7 nov 2006
22
0
1
ludvika
lynx gls 3600 - Normal komp?

Va å kolla på en lynx gls 3600 och tog med komp mätaren å den visa 15kg! låter på tok för mycket eller?!:confused: tack på förhand // Fredrik
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hehe okej :D.

Jo jag höjde min 10cm. Lite väl mycket kanske men de vart snyggt så :rolleyes:

Jag tänkte från början sänka min fram också, men jag vet inte om de ser likadant ut på GLS men på min är de iallafall ett ruskigt taskigt läge. just nu sitter främre bultarna i jämn höjd med fotholkarnas botten ( den med hål o grejer i ) och flyttar jag längre ner så kommer de under botten på fotholkarna och då måste jag i princip kapa sönder fotholkarna helt och borra bort buksidorna för att komma åt att göra nya hål.

Eller har du några tips på hur jag kan göra annars?


eller är de ett alternativ tror ni att istället för att minska C-C måttet genom att flytta fram den bakre axeln så flyttar jag instället bak den främre axeln? Det kan hända att de går fritt från fotholkarna då. Om det funkar så tar jag och sänker boggin samtidigt några cm fram, för jag har lite onödigt hårt skidtryck nu känns de som.
Vänta med det. Det jag menar är följande, om du sänker ner bäraxeln för mattan (axeln med 2 mindre boggiehjul) så får du mera mattlängd om du kan sträcka mattan bakåt om du förstår hur jag menar:hmmmm2: Den ser "rumphuggen" ut i bakre partiet. Detta kan bero på att du sänkt boggien och fått en annan radie i tunneln. Har du "sträckmån" borde du sänka mellanaxeln/bäraxeln lite. När jag köpte min maskin hade jag tvärtom problem med för dåligt skidtryck pga främre boggiesänkning. Blev inte bättre med 345 an. Den var då sänkt ca 40mm bak och 20mm fram. Skidorna var i luften hela tiden och dålig styrning. 70 mm höjning gjorde däremot susen. Mellanaxeln är sänkt/nedflyttad ca 25mm och kylarskydden är bortknackad. Det fungerar riktigt bra nu.
 

fredrik1991

Medlem
7 nov 2006
22
0
1
ludvika
Sv: Normal komp?

Ja de va de första jag tänkte på så jag prova på min srv när jag kom hem å då låg den på ca 11kg så blev jävligt fundersam...
 

neiphlim

Aktiv medlem
11 jan 2006
56
0
1
GAGNEF
Snabb fråga...

Hur kommer en Lynx 3300 GLS gå med en rotax 600 tripple rave? Någon som har provat nåt liknande?
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Vänta med det. Det jag menar är följande, om du sänker ner bäraxeln för mattan (axeln med 2 mindre boggiehjul) så får du mera mattlängd om du kan sträcka mattan bakåt om du förstår hur jag menar:hmmmm2: Den ser "rumphuggen" ut i bakre partiet. Detta kan bero på att du sänkt boggien och fått en annan radie i tunneln. Har du "sträckmån" borde du sänka mellanaxeln/bäraxeln lite. När jag köpte min maskin hade jag tvärtom problem med för dåligt skidtryck pga främre boggiesänkning. Blev inte bättre med 345 an. Den var då sänkt ca 40mm bak och 20mm fram. Skidorna var i luften hela tiden och dålig styrning. 70 mm höjning gjorde däremot susen. Mellanaxeln är sänkt/nedflyttad ca 25mm och kylarskydden är bortknackad. Det fungerar riktigt bra nu.
jepp förstår precis hur du menar. Jag ska titta på om jag kan sträcka nått mer och isåfall kan de ju vara ide att flytta ner mellanaxeln, men det är nog bara bilden som gör att det ser "rumphugget" ut :D det ser hur bra som helst ut i verkligheten.

min hade också rätt så dåligt skidtryck när jag köpte den. Fast de satt coromant så svängde de skit så jag tänkte slå 2 flugor i en smäll och sänka ner boggin bak för att få mer skidtryck + att de skulle se bättre ut helt enkelt. Grundiden var att jag skulle sänka ner boggin fram _lite_ också ( läste någonstans om att man ska ha som tumregel att sänka hälften så mycket fram som man sänker bak ) för att inte få allt för mycket skidtryck, för nu har jag onödigt mycket tycker jag. Den vill till att trycka ner skidorna onödigt hårt i mjuksnön känns de som så därför vill jag släppa lite igenom att sänka ner den fram också.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Jag höjde min 10 cm.
Lite väl mycket kanske.

2. Vad tror ni... istället för att minska C-C måttet genom att flytta fram den bakre axeln så flyttar jag instället bak den främre axeln ?

3. Jag har lite onödigt hårt skidtryck nu känns de som.
Smaken är ju som bekant delad..... ;)

1. Jaa, jag tycker det där är lite väl mycket,
ca 5 - 7 cm räknat ifrån under fotsteget räcker gott och väl.

2. Jag förstår då inte riktigt vad som skulle vara den stora vinsten med detta.... troligtvis skulle du sabba boggins fjädrings geometri samt att du ger skotern längre hjulbas vilket leder till ett sävligare uppträdande.
Dessutom så ökar skidtrycket om du drar bak främre infästningspunkten.

3. Jag personligen skulle inte rört främre infästnings punkten.
sänk istället inte boggien lika mycket där bak.
Öka på förspänningen på främre dämparen samt släpp på balata remmen mera så att främre vaggan av boggin bär upp mera och får jobba mera... då minskar skidtrycket.


.
 

rasslet

Medlem
20 mar 2006
36
0
1
Örviken
En liten fundering:hmmmm:

Bör man koppla bort oljetanken och blanda själv, eller fungerar smörjningen bra på gls maskinerna även efter 18år.

Hur har ni andra med 3600 o 3800 gjort:confused:
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Smaken är ju som bekant delad..... ;)

1. Jaa, jag tycker det där är lite väl mycket,
ca 5 - 7 cm räknat ifrån under fotsteget räcker gott och väl.

2. Jag förstår då inte riktigt vad som skulle vara den stora vinsten med detta.... troligtvis skulle du sabba boggins fjädrings geometri samt att du ger skotern längre hjulbas vilket leder till ett sävligare uppträdande.
Dessutom så ökar skidtrycket om du drar bak främre infästningspunkten.

3. Jag personligen skulle inte rört främre infästnings punkten.
sänk istället inte boggien lika mycket där bak.
Öka på förspänningen på främre dämparen samt släpp på balata remmen mera så att främre vaggan av boggin bär upp mera och får jobba mera... då minskar skidtrycket.


.
1. Den är sänkt 10cm räknat från gamla hålet, så de kan hända att de blir kring 7cm från undersidan på fotsteget

2. Då skulle jag kunna låta mina dropbrackets vara som dom är och istället flytta bak främre infästningen så jag får ner C-C måttet från 75cm till 72cm ( alltså flytta den 3cm bakåt ) och samtidigt flyttar jag ner infästningen så jag får mindre skidtryck. Eller blir allt bara helt fel om man gör så? :hmmmm2: Jag tycker mig ha sett att du någonstans skrev att man kan flytta bak boggin några cm för att få den bättre i lössnö ??

3. Vill helst ha den höjd jag har nu, då jag tycker att de blev riktigt snyggt. Balata remmen har jag i det slappaste läget men jag ska testa spänna fjädern och se om det blir bättre :hello:. tack för tipset!

Anledningen till att jag inte flyttat bakre infästningen framåt ännu är att de inte finns plats just nu i garaget :(, så jag har inte kunnat göra de riktigt ännu.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Får dra å höra vad dom ska ha för hutlösa summor för ett sånt ;).


Nu skulle de bara sitta fint med ett svar om man vågar flytta bak främre infästningen :p så man kan börja projektera.
Tjena! Jag tycker du ska prova det om du kommer åt att borra nya hål? Bör vara lämpligt att borra inifrån tunneln. Utgick du 90 grader från fotsteget utan att mäta cc 72 när du monterade drop brackets är det nog en lösning som funkar. Läs i tråden så ser du hur jag gjorde. Geometrin ändras när du sänker boggien bak och måste därför justeras till rätt cc:)
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Tjena! Jag tycker du ska prova det om du kommer åt att borra nya hål? Bör vara lämpligt att borra inifrån tunneln. Utgick du 90 grader från fotsteget utan att mäta cc 72 när du monterade drop brackets är det nog en lösning som funkar. Läs i tråden så ser du hur jag gjorde. Geometrin ändras när du sänker boggien bak och måste därför justeras till rätt cc:)
Jag mätte från främre hålet till nya hålet i dropbracketsen, Men jag gick efter mitt orginal C-C mått, nämligen 75cm, men jag ska pröva med 72cm som GLSarna och se om de blir bättre.





Tyvärr så har den börjat tjura utav bara helvete när man ska ha igång den varm. Var ikväll och kollade när en kompis körde lite skotercross. Och den var total omöjlig att få igång när den stått ungefär 15min, men efter mycket eldande av tändstift och slit så fick vi igång den till slut. Problemet är alltså att den vill sura när den är varm.


Men jag ska testa och justera flottörnivån som du gjort ersketi, innan jag lägger ut pengar på nya nålventiler ( för dom kostar väl rätt mycket ? :hmmmm: ).


Jag kom å tänka på att den börjat å sura efter att jag höjt den bak :confused:.

Kan det bero på att skotern är mera framåtlutad nu?

Hur funkar dehär med flottörnivån och hur justerar man det så det blir rätt? :hmmmm2:

Jag har aldrig gjort det förut.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Jag mätte från främre hålet till nya hålet i dropbracketsen, Men jag gick efter mitt orginal C-C mått, nämligen 75cm, men jag ska pröva med 72cm som GLSarna och se om de blir bättre.





Tyvärr så har den börjat tjura utav bara helvete när man ska ha igång den varm. Var ikväll och kollade när en kompis körde lite skotercross. Och den var total omöjlig att få igång när den stått ungefär 15min, men efter mycket eldande av tändstift och slit så fick vi igång den till slut. Problemet är alltså att den vill sura när den är varm.


Men jag ska testa och justera flottörnivån som du gjort ersketi, innan jag lägger ut pengar på nya nålventiler ( för dom kostar väl rätt mycket ? :hmmmm: ).


Jag kom å tänka på att den börjat å sura efter att jag höjt den bak :confused:.

Kan det bero på att skotern är mera framåtlutad nu?

Hur funkar dehär med flottörnivån och hur justerar man det så det blir rätt? :hmmmm2:

Jag har aldrig gjort det förut.
:hello:Copy from the GLS forum.
Såhär gjorde jag med boggien;Jag sänkte iallafall ner boggien lite till igårkväll och fick mera skidtryck. Sitter nu ca 40mm under fotstegen bak. Flyttade även fram hålen lite för att kompensera vinkeln på bakre knäleden. Känns helt okej.



Lite sunt förnuft så löser det sig... Ta helt enkelt bort förgasarna. Märk gärna upp dom så du inte återmonterar fel.
Skruva bort koppen till flotörhuset. Sätt en snutt såsslang i inloppsmunstycket och blås samtidigt som du för läppen uppåt tills den stänger.
Om den inte stänger justerar du plåtläppen tills den stänger. Du kommer även märka om nålventilen är otät.:hmmmm2: