"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hittade en väldigt intressand sak.
Kan min boggie vara felmonterad ?
såg en bild på en likadan boggie.
på bilden är hela ramen eller vad man ska kalla det där fram på boggin vänt med bågarna neråt, på min satt det monterat med dom uppåt.
Vad är rätt ????
Bågarna skall vara uppåt.


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej kör med TRA variatorer från en en enduro 94a.
De är original bestyckade med följande: prim gul/gul fjäder 149 ramper och sek 44 helix fjäder vit som sitter i läge B5.
Varför ska man eftersträva att köra TRA skruvarna i läge tre ?
Remmen jag använder är original och heter 414 741 300.
Jag förmodar att du har en FRÄSCH rem innan du börjar att trixa med variator inställningarna ! ;)

TRA ramperna hamnar i ogynnsamma lägen om du använder Max & Min inställningarna.
De finns mest för att man tillfälligtvis skall kunna ändra/testa, men inte för att köra så mera konstant utan då är det bättre att byta till annan ramp.
Försök att alltid köra på 3 +-1 de är då TRA funkar bäst.

Har du förspännt helixen 1/4 varv innan montage ?

Har du justerat rem höjden i sekundären ?....
...Du skall justera sekundärvariatorns rem läge genom att hissa upp maskinen i häcken och starta densamma.
När remmen ligger rätt i sekundären så driver mattan precis och du skall med handen kunna stanna mattan, när du släpper mattan med handen skall den ånyo börja snurra.
Dessa 2 VIDEO snuttar ( ca 2,5 Mb var ) visar tydligt hur det skall vara :

1100-1200 Rpm
http://www.dootalk.net/gallery/album...3/MVI_0957.avi

1500-1600 Rpm
http://www.dootalk.net/gallery/album...deflection.avi



Du använder en av de remmar som funkar till dessa maskiner !
( 1118 mm lång )




Har du kollat igenom följande mått ?




.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2stroke , Vad tror du... är de flyttat bak knäleden 35mm sedan tidigare, eller är de orginalhål?


Se sidan 4 här i GLS tråden så fårstår du nog lite bättre.

På din bild så verkar det inte som att din fjädring är helt isär utan något ihop tryckt , eller :confused:

Knäet skall inte "säcka" så där då boggien är obelastad.


.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Se sidan 4 här i GLS tråden så fårstår du nog lite bättre.

På din bild så verkar det inte som att din fjädring är helt isär utan något ihop tryckt , eller :confused:

Knäet skall inte "säcka" så där då boggien är obelastad.


.
Sidan 4? Hittar då inte något om det där. Men jag har läst igenom hela tråden.

Det konstiga är att de är nått sorts självhäng på skotern, den säckar ihop några cm av sig själv och jag tänkte att de kanske fixar sig om jag flyttar knäleden 35mm som du sa.

Och när jag trycker ner boggin så tycker jag att den inte kommer upp som den ska. Bakre boggiedämparn är renoverad för nån dag sedan och problemen som var med den är fixade. Boggien är gått igenom och alla axlar och allt är infettat och går lätt.

Jag har höjt den bak (bara bak), balataremmen är i det slappaste läget. C-C måtten är samma som orginalhålen, fick mätt upp dom till 752mm om jag inte minns fel.

Anledningen till att jag höjde den var att dom är så otroligt låga orginal och sen var det dåligt skidtryck.

Är det är pga det som de då belastar bakdämparen mer och den får ett självhäng? kanske borde spänna fjädern



Åt vilket håll ska jag skruva luftskruvarna om jag misstänker att den får något för lite på låga varv?

Den vill som Mööa just i början när man drar fullgas direkt från tomgång.
 
Last edited:

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Jag förmodar att du har en FRÄSCH rem innan du börjar att trixa med variator inställningarna ! ;)

TRA ramperna hamnar i ogynnsamma lägen om du använder Max & Min inställningarna.
De finns mest för att man tillfälligtvis skall kunna ändra/testa, men inte för att köra så mera konstant utan då är det bättre att byta till annan ramp.
Försök att alltid köra på 3 +-1 de är då TRA funkar bäst.

Har du förspännt helixen 1/4 varv innan montage ?

Har du justerat rem höjden i sekundären ?....
...Du skall justera sekundärvariatorns rem läge genom att hissa upp maskinen i häcken och starta densamma.
När remmen ligger rätt i sekundären så driver mattan precis och du skall med handen kunna stanna mattan, när du släpper mattan med handen skall den ånyo börja snurra.






.
Tack så mycket för informationen.
Rem är ny och spänningen är skjusterad så som filmerna visar.
Helxien är förspänd ca 1/4 varv, tror att förtrycket ligger på runt 9 kg. Avståndet mellan variatorerna har jag ej kollat än utan är den samma som jag hade då jag körde med comet/polaris, ska kolla upp det. Hur skjusterar man som med brickor?

Har en polare som har en FormulaZ 583 95a och variatorerna växlar grymt bra på den och den känns rapp växlingsvarvet ligger runt 8300 rpm, dock väldigt högt tillslagsvarv ca 5000. Har kolla vilka ramper som sitter i och de heter 228 kommer dock inte håg märkningen på prim fjädern och sekundären är bestyckad med 53 helix och vit fjäder. Tror du den variator bestyckning skulle funka bra på min? med vill nog ha ett tillslagsvarv på ca 4000 räcker gott och väl för min del.

Mvh Tobbe
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Det konstiga är att de är nått sorts självhäng på skotern, den säckar ihop några cm av sig själv och jag tänkte att de kanske fixar sig om jag flyttar knäleden 35mm som du sa.

Och när jag trycker ner boggin så tycker jag att den inte kommer upp som den ska.
Bakre boggiedämparn är renoverad för nån dag sedan och problemen som var med den är fixade.
Boggien är gått igenom och alla axlar och allt är infettat och går lätt.

Jag har höjt den bak (bara bak), balataremmen är i det slappaste läget.
C-C måtten är samma som orginalhålen,
fick mätt upp dom till 752mm om jag inte minns fel.

Anledningen till att jag höjde den var att dom är så otroligt låga orginal och sen var det dåligt skidtryck.

Är det är pga det som de då belastar bakdämparen mer och den får ett självhäng ?
Svårt att säga bara så här rakt av varför du har dödgång/sagg i boggin.
Men det beror inte på att du sänkt boggin.
När boggien är helt obelastad skall nedre knät vara helt rakt eller något framåt lutad.
Inte som original att knät lutar bakåt.

* "Klicka" på bilderna för att se dem i stort format...






.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Tack så mycket för informationen.

Har en polare som har en Formula-Z 583 95a och variatorerna växlar grymt bra på den och den känns rapp växlingsvarvet ligger runt 8300 rpm, dock väldigt högt tillslagsvarv ca 5000.
Har kolla vilka ramper som sitter i och de heter 228 kommer dock inte håg märkningen på prim fjädern och sekundären är bestyckad med 53 helix och vit fjäder.
Tror du den variator bestyckning skulle funka bra på min ?
med vill nog ha ett tillslagsvarv på ca 4000 räcker gott och väl för min del.

Mvh Tobbe
228 ramper är en väldigt bra ramp.

I och med att hans båda variatorer passar rakt på din maskin osv så är väl enklast att du helt enkelt tar lös dem och lånar dem på en liten test tur på din egen maskin för att känna hur dem känns på din maskin osv.

5000 rpm i tillslag :stupid: finns ingen som helst mening med det.


( Dessutom så varvar din polares maskin för mycket !
En standard 583'a oavsett 38 eller 40 mm förgasare har sin toppeffekt mellan 7700-8000 rpm beroende på typ av slidskiva. )


.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Svårt att säga bara så här rakt av varför du har dödgång/sagg i boggin.
Men det beror inte på att du sänkt boggin.
När boggien är helt obelastad skall nedre knät vara helt rakt eller något framåt lutad.
Inte som original att knät lutar bakåt.

aahaa, intressant.
Så den ska helt enkelt vara rak/framåt för bäst dämpning?

Hur är det med främre saxen eller vad man ska kalla den som är vid främre fästet av bakre boggidämparn. På dina bilder ser den ut att ha en ungefär samma vinkel som bakre så jag misstänker att de ska vara så.

Hur långt ska man igentligen gå för att få rätt vinklar på saxarna?
 

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
228 ramper är en väldigt bra ramp.

I och med att hans båda variatorer passar rakt på din maskin osv så är väl enklast att du helt enkelt tar lös dem och lånar dem på en liten test tur på din egen maskin för att känna hur dem känns på din maskin osv.

5000 rpm i tillslag :stupid: finns ingen som helst mening med det.


( Dessutom så varvar din polares maskin för mycket !
En standard 583'a oavsett 38 eller 40 mm förgasare har sin toppeffekt mellan 7700-8000 rpm beroende på typ av slidskiva. )


.
Ska låna hans variatorer till helgen och se hur det funkar på min maskin.
Antar att det inte ska vara 5000 i tillslagsvarv på Formula Zan original eller?
En fundering angående olika ramper, numret på dom tex 149 eller 228 anger de hur aggressiv ramperna är eller? En vän hade ett par 280 ramper över vad tror du om dom växlar de på för hårt?
 

Lynxx

Välkänd medlem
4 mar 2008
196
0
6
Jämtland
Svårt att säga bara så här rakt av varför du har dödgång/sagg i boggin.
Men det beror inte på att du sänkt boggin.
När boggien är helt obelastad skall nedre knät vara helt rakt eller något framåt lutad.
Inte som original att knät lutar bakåt.

* "Klicka" på bilderna för att se dem i stort format...






.
Har du kollat så den gick lätt efter du skruvat ihop den med aluboggiskenorna? Jag hade det problemet att det saknades två brickor/allternativt att inneraxlarna e bytt å gjort för lite lite kort. Ytre röret tog i mot aluskenorna i boggin å det medför att boggin gick trögt spelade ingen roll att den var uppsmord osv. Alltså där längst ner på knät. Hoppas du förstod va jag mena :)
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Har du kollat så den gick lätt efter du skruvat ihop den med aluboggiskenorna? Jag hade det problemet att det saknades två brickor/allternativt att inneraxlarna e bytt å gjort för lite lite kort. Ytre röret tog i mot aluskenorna i boggin å det medför att boggin gick trögt spelade ingen roll att den var uppsmord osv. Alltså där längst ner på knät. Hoppas du förstod va jag mena :)
Misstänker att det var till mig? :hmmmm2:

Men iallafall så gick allt superlätt, kollade väldigt noga innan jag satte upp boggin igen :) Tack för tipset ändå!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
3800'a med TRA variatorer.

Ska låna hans variatorer till helgen och se hur det funkar på min maskin.
1. Antar att det inte ska vara 5000 i tillslagsvarv på Formula-Z'an original eller ?
2. En fundering angående olika ramper, numret på dom tex 149 eller 228 anger de hur aggressiv ramperna är eller ?
3. En vän hade ett par 280 ramper över vad tror du om dom växlar de på för hårt ?
1. Nej , den skall inte ha 5000 rpm i tillslag original.

2. Nej , nummret på rampen har inget att göra med hur aggresiva de är.

3. 280 ramperna har en slags "startgrop" i sig.

Hur mycket lösa TRA grejer har du/ni att tillgå för att kunna hålla på och laborera lite ?

228 är en mycket bra allround ramp som passar bra till 583 motorn.

.
 
Last edited:

2T_Power

Medlem
13 dec 2007
48
0
1
Härnösand/Umeå
Sv: 3800'a med TRA variatorer.

1. Nej , den skall inte ha 5000 rpm i tillslag original.

2. Nej , nummret på rampen har inget att göra med hur aggresiva de är.

3. 280 ramperna har en slags "startgrop" i sig.

Hur mycket lösa TRA grejer har du/ni att tillgå för att kunna hålla på och laborera lite ?

228 är en mycket bra allround ramp som passar bra till 583 motorn.

.
Har till gång till ganska många olika helixar och ramper men ej så många olika fjädrar. Verkar som 228 ramperna är riktigt bra. Blir att leta upp dom, har för mig set dom i min "bra att ha låda" och skjustera in variatorerna utefter dom. Vet du om det finns någon lista över olika tillslag beroende på vilka ramper och fjädrar man använder? Är det någon skillnad på ramper beroende på om man har TRA I, II eller III? Har du något förslag på andra bra ramper till 583an? Går det att få tag på andra triplex drev om man vill dreva ner? Vet du om det är skillnad på 643ans topp och 583an MK I? Fans det Fast Fatboy pipa till dom?
 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Vars kan felet ligga om man måste hålla fullgas när man drar för att få ingång den igen när den är varm (stått typ 5-10min efter körning)?


Har testat både NGK B8ES och DENSO W27ES-U, alla med 0.5mm elektrodavstånd men felet kvarstår.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Det var 10bar på ena och ca 9.4 på andra om jag inte minns fel.

Är de allt för taskigt?
Nej, det ska räcka om det fortfarande är så. Kolla igen, både med kall och varm motor!

Om komp ok: Kvar finns soppa/lufttillförsel och tändning.

Kanske kan vara någon av följande saker:
  • Läckande nålventiler i förgasarna, så det droppar in soppa i motorn då den står.
  • Dålig o-ring i primern, så den suger i sig soppa den vägen själv och blir sur.
  • Tjuvluft via läckande vaccumslang till bränslepump.
  • Tjuvluft via spruckna insugsgummin eller dåliga vevaxeltätningar.
  • Dålig stator, ger för lite krut när varm.
  • Dålig tändspole, ger dålig gnista när varm.
  • Dålig CDI-box, jäklas när varm (tror inte det, men kanske).
Nåt att bita i... :ciao:
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Nej, det ska räcka om det fortfarande är så. Kolla igen, både med kall och varm motor!

Om komp ok: Kvar finns soppa/lufttillförsel och tändning.


Kanske kan vara någon av följande saker:
  • Läckande nålventiler i förgasarna, så det droppar in soppa i motorn då den står.
  • Dålig o-ring i primern, så den suger i sig soppa den vägen själv och blir sur.
  • Tjuvluft via läckande vaccumslang till bränslepump.
  • Tjuvluft via spruckna insugsgummin eller dåliga vevaxeltätningar.
  • Dålig stator, ger för lite krut när varm.
  • Dålig tändspole, ger dålig gnista när varm.
  • Dålig CDI-box, jäklas när varm (tror inte det, men kanske).
Nåt att bita i... :ciao:
Tackar ! :) Jag ska ta å kolla upp dom sakerna.

för att kolla om problemet är kring primern eller nålventilerna så borde man väl kunna snabbt bara montera en kran på soppaslangen ( tack petersson för tipset ) och plugga primern? Ska testa det imån.

Edit: pluggade primern och jag upplever att den kunde stå längre innan man var tvungen att hålla fullgas. Ska köpa en kran imorgon och montera den och se om det blir bättre.
 
Last edited: