"GLS" , The one and only...

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
2stroke, eller någon annan som kanske har en aning:

Jag har kanske kommit på varför min sax har sån lutning bakåt orginal på min Rave 643 -93 fast fjädringen är helt isärdragen.
C-C måttet jag mätte upp när jag höjde den var 752mm.

Men nu såg jag att de fanns 2 hål förborrade i chassit men det är bara ena ( det bakre ) som är borrat igenom förstärkningen på insidan av tunneln och det är även där som boggifästet suttit tidigare.
Det andra hålet är ca 30mm framför det tidigare alltså blir c-c måttet då ca 722mm

Så min tanke är att dom 2 olika hålen för bakre fästena är någon sorts inställningsmöjlighet för boggin, t.ex om man borrar upp dom främre hålen och monterar boggin där så blir den kanske hårdare eller nått liknande.

Stämmer det så får jag helt enkelt borra upp nya hål 30mm framför dom nuvarande i min höjning, För att matcha orginalhålen.

Kan detta stämma, och isåfall vilka hål bör jag använda för att få så optimal fjädring som möjligt, dom med c-c måttet 722mm eller 752mm?

och vad är C-C måttet på en GLS?

Tack på förhand!
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
2stroke, eller någon annan som kanske har en aning:

Jag har kanske kommit på varför min sax har sån lutning bakåt på min maskin, fast fjädringen är helt isärdragen.
C-C måttet jag mätte upp när jag höjde den var 752mm.

Men nu såg jag att de fanns 2 hål förborrade i chassit men det är bara ena ( det bakre ) som är borrat igenom förstärkningen på insidan av tunneln och det är även där som boggifästet suttit tidigare.
Det andra hålet är ca 30mm framför det tidigare alltså blir c-c måttet då ca 722mm

Så min tanke är att dom 2 olika hålen för bakre fästena är någon sorts inställningsmöjlighet för boggin, t.ex om man borrar upp dom främre hålen och monterar boggin där så blir den kanske hårdare eller nått liknande.

Stämmer det så får jag helt enkelt borra upp nya hål 30mm framför dom nuvarande i min höjning, För att matcha orginalhålen.

Kan detta stämma, och isåfall vilka hål bör jag använda för att få så optimal fjädring som möjligt, dom med c-c måttet 722mm eller 752mm?
:hmmmm: Queee... :hmmmm:

Nu tycker jag att du motsäger dig själv !


Det C-C måttet som boggins fästpunker har Original i chassit är _____ cm ?

Det C-C måttet skall du bibehålla även efter det att du monterat drop brackets och monterat boggin i de nya hålen.

Vad jag kan påminna mig om finns det inte förberedda hål i chassit för alternativa bakre boggi infästningar på GLS ( men minnet sviker ibland !!! )
men möjligtvis kan det ju vara så att Cobra chassit har det :hmmmm:
....men undrar varför då i så fall, då detta ger en sämre boggi geometri :(

Jag vet tyvärr inte C-C måttet då jag inte äger någon GLS / Cobra ( Easy Ride boggi ).


Lägg in bilder här i tråden på dina olika fäst punkter osv i chassit....
" En bild säger mer än 1000 ord ! " ;)


Skicka PM till ersketi & Easyride här på forumet,
De är också kronisk smittade av "GLS" febern och kan fixa C-C måtten åt dig.



.
 
Last edited:

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
:hmmmm: Queee... :hmmmm:

Nu tycker jag att du motsäger dig själv !


Det C-C måttet som boggins fästpunker har Original i chassit är _____ cm ?

Det C-C måttet skall du bibehålla även efter det att du monterat drop brackets och monterat boggin i de nya hålen.

Vad jag kan påminna mig om finns det inte förberedda hål i chassit för alternativa bakre boggi infästningar på GLS ( men minnet sviker ibland !!! )
men möjligtvis kan det ju vara så att Cobra chassit har det :hmmmm:
....men undrar varför då i så fall, då detta ger en sämre boggi geometri :(

Jag vet tyvärr inte C-C måttet då jag inte äger någon GLS / Cobra ( Easy Ride boggi ).


Lägg in bilder här i tråden på dina olika fäst punkter osv i chassit....
" En bild säger mer än 1000 ord ! " ;)


Skicka PM till ersketi & Easyride här på forumet,
De är också kronisk smittade av "GLS" febern och kan fixa C-C måtten åt dig.



.
hehe, det blev kanske lite rörigt :rolleyes:



"Det C-C måttet som boggins fästpunker har Original i chassit är _____ cm ?"

Där boggin suttit orginal är C-C måttet 75cm.

C-C måttet till det förborrade hålet som inte använts är 72cm.



Jag ska försöka ta lite bilder senare så får du se hur det ser ut, och dra iväg ett pm till någon av dom du nämnde. :)

EDIT:

bilderna:


 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hej! Såg att du PM at. Var ut och mätte på min och det är cirka 720mm.

Fjädringen är bra dock något hård på min. Det är något som inte stämmer

riktigt 100 på din maskin. Knäet lutar bakåt. Har du flyttat det 35mm bakåt

i aluminium skenan? Mitt knä är helt lodrätt. Vilken mattlängd har du?

Bakre paketet ser ihoptryckt ut. Är den kortad till 307? Spara min

avatarbild och försök zoma upp bilden eller titta på 2strokes gamla pärla så

ser du hur det ska se ut:rock:
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
har problem med att hitta ny matta till min GLS (3500) eftersom dom säjer att dom slutat sålt dom -.- visst måste jag förlänga eller finns det några som till verkar mattor till gls maskinen min?
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Hej! Såg att du PM at. Var ut och mätte på min och det är cirka 720mm.

Fjädringen är bra dock något hård på min. Det är något som inte stämmer

riktigt 100 på din maskin. Knäet lutar bakåt. Har du flyttat det 35mm bakåt

i aluminium skenan? Mitt knä är helt lodrätt. Vilken mattlängd har du?

Bakre paketet ser ihoptryckt ut. Är den kortad till 307? Spara min

avatarbild och försök zoma upp bilden eller titta på 2strokes gamla pärla så

ser du hur det ska se ut:rock:
Tack så mycket för att du kunde mäta! :)

boggin är orginal i övrigt, knäet är inte vad jag vet flyttat bakåt, mattlängden är 320 och det ska vara orginal vad jag vet.

Är det 320 på GLS också?

Mitt C-C mått är 752mm, men sen har jag ett förberett hål ( borrat igenom själva tunneln men inte igenom en orginal förstärkning på baksidan ) och C-C måttet till det blir ca 720mm.



måntro varför dom har valt att ha 752mm som orginal på denhär skotern, när det är 720mm på en GLS? :hmmmm2:

Och vad händer om jag flyttar fram till det främre fästet måntro? :hmmmm:
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Tack så mycket för att du kunde mäta! :)

boggin är orginal i övrigt, knäet är inte vad jag vet flyttat bakåt, mattlängden är 320 och det ska vara orginal vad jag vet.

Är det 320 på GLS också?

Mitt C-C mått är 752mm, men sen har jag ett förberett hål ( borrat igenom själva tunneln men inte igenom en orginal förstärkning på baksidan ) och C-C måttet till det blir ca 720mm.



måntro varför dom har valt att ha 752mm som orginal på denhär skotern, när det är 720mm på en GLS? :hmmmm2:

Och vad händer om jag flyttar fram till det främre fästet måntro? :hmmmm:
Gls har 3,32x40 och det borde väl din ha också om det är std easy-ride boggie? Ser på bilden att det är ett hål i skenan framför infästningen ca 35mm? Jag tror det är något annat som inte riktigt stämmer. Prova ändra cc måttet till 720 och se till att knäleden blir lodrät så kanske den fungerar. Jag kör för övrigt med 3,45x38 vilket är en enklare modifiering.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Gls har 3,32x40 och det borde väl din ha också om det är std easy-ride boggie? Ser på bilden att det är ett hål i skenan framför infästningen ca 35mm? Jag tror det är något annat som inte riktigt stämmer. Prova ändra cc måttet till 720 och se till att knäleden blir lodrät så kanske den fungerar. Jag kör för övrigt med 3,45x38 vilket är en enklare modifiering.
hehe ok, blir osäker nu på mattlängden :p.

ja det är hål framför i skenan men de hålet ser "oanvänt" ut.

Frågan är varför i helvete dom har bestämt sig för å ändra C-C måttet mellan GLS och Rave 643 :hmmmm:, och vad funkar bäst för hårdkörning tror ni ???


EDIT: hittade några gamla papper från en reklam broschyr till skotern å där stog de att de var 332cm matta, så du hade rätt.
 

Pullingteeth

Medlem
15 feb 2007
18
0
1
Sillviken / Umeå
Tänkte att jag skulle röra till det lite för er. Min rave670 -94 är kortad och ser ut så här. När jag köpte den så satt bakre infästningen i det främre hålet. Dock hade bulten gått av så knät vilade på slidsen varför jag sonika flyttade den till det fina bakre hålet. Den känns i övrigt lovligt säckig och behöver förmodligen massor med kärlek. Nu är ju det här en GLS-tråd men jag vill också vara med.


 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Där boggin suttit original är C-C måttet 75 cm.
Till det förborrade hålet som inte använts är C-C 72 cm.
Var ut och mätte på min GLS och det är cirka 72 cm.

Det är något som inte stämmer riktigt 100 på din maskin :hmmmm:.
Bakre paketet ser ihoptryckt ut och knäet lutar bakåt.

Vilken mattlängd har du ?
Är den kortad till 307 matta ?
Om man tittar på din bild så ser då jag flera "fel"
( om vi nu skall kalla dem för det ! :D )

Då man flyttat ner din boggi i dropbracketsen har man inte följt C-C måttet på 75 cm...
Snarare ser det ut som om C-C måttet på den nya placeringen snarare är något större än 752 mm , Typ närmare ca 76-77 cm , vilket i sig då också är ett fel.


Lösning :
Jag skulle börja med att borrat upp nya fäst hål i dropbracketsen med 72 cm C-C mätt till/mot främre boggi fästpunkten.
Går inte det eller du tycker det ser estetiskt konstigt ut så flytta även själva dropbracketsen framåt...


På grund av dina ganska så höga dropbrackets så skulle jag skruva bort mattans övre bäraxeln medans du håller på med injustering/montering av boggien...
den motverkar i dagsläget boggins geometri och håller emot mattan vilket kan leda till delar av det hära sagget/dödgång som du säger dig ha i din boggi.
När du är klar med den nya placeringen av boggin osv så mäter du ut ny placering för bäraxeln, förmodligen nån cm under den gammla placeringen.



A. = Skall inte luta bakåt.

B. = Ser ut som att den inte är framåt kompenserad så att C-C måttet bibehålles.

C. = Skall stå rakt upp eller något något framåt.


.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
*Snyft Snyft*

Tänkte att jag skulle röra till det lite för er. Min RAVE-670 ( 1994 ) är kortad och ser ut så här.
När jag köpte den så satt bakre infästningen i det främre hålet.
Dock hade bulten gått av så knät vilade på slidsen varför jag sonika flyttade den till det fina bakre hålet.
Den känns i övrigt lovligt säckig och behöver förmodligen massor med kärlek.
Nu är ju det här en GLS-tråd men jag vill också vara med.
:D Men du platsar tyvärr inte i här ! :D

För att få vara med måste du ha GLS/Cobra med STÅL chassi och EASY RIDE boggi !

Vilket du inte har ! :( :(

.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Om man tittar på din bild så ser då jag flera "fel"
( om vi nu skall kalla dem för det ! :D )

Då man flyttat ner din boggi i dropbracketsen har man inte följt C-C måttet på 75 cm...
Snarare ser det i dag ut som om C-C måttet på den nya placeringen gisningsvis är 76-77 cm , vilket i sig är fel.


Lösning :
Jag skulle borrat upp extra hålet i chassit ( 72 cm ) och även borrat nytt hål i dropbracketsen på 72 cm

På grund av dina ganska så höga dropbrackets så skulle jag skruva bort mattans övre bäraxeln medans du håller på med injustering/montering av boggien...
den motverkar i dagsläget boggins geometri och håller emot mattan vilket kan leda till delar av det hära sagget/dödgång som du säger dig ha i din boggi.
När du är klar med den nya placeringen av boggin osv så mäter du ut ny placering för bäraxeln, förmodligen nån cm under den gammla placeringen

.
Jag hänger inte med här riktigt nu.

Hur kan du se att C-C måttet inte stämmer? jag dubbelkollade det om och om igen innan jag fixerade dropbracketsen med nitarna så C-C måttet borde stämma. :hmmmm:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Ut i garagen och mät !!

1. måntro varför dom har valt att ha 752mm som orginal på den här skotern, när det är 720 mm på en GLS ? :hmmmm2:

2. Och vad händer om jag flyttar fram till det främre fästet måntro ? :hmmmm:
1. Frågan är varför i helvete dom har bestämt sig för å ändra C-C måttet mellan GLS och Rave 643 :hmmmm:,

2. och vad funkar bäst för hårdkörning tror ni ???

1. :hmmmm: Jaaaa, detta undrar jag också ! :hmmmm:
Skulle vara intressant om fler ägare kunde gå ut i garagen och mäta på sina maskiner och kolla C-C måttet.

2. Utan tvekan fungerar boggin bättre med mera "rakt upp" bakre knäled !!


.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Jag har problem med att hitta ny 332 cm matta till min GLS (3500) eftersom dom säjer att dom slutat sålt dom -.- visst måste jag förlänga eller finns det några som till verkar mattor till gls maskinen min?
Jag har för mig att "Stenmarks" har haft 332 cm mattor.
Annars så är ju 345 cm matta en enkel och bra modifiering.


.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hur kan du se att C-C måttet inte stämmer ?
Jag konstaterar bara att på fotot ser det ut som om C-C måttet snarare bara har flyttats ner och/eller snarare något bakåt !!
Hade C-C måttet följts så borde fäst hålet ha varit längre fram på dropbracketsen.

Om du mäter idag mellan de båda boggi punkterna, har du verkligen bara 75 cm ?
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
1. :hmmmm: Jaaaa, detta undrar jag också ! :hmmmm:
Skulle vara intressant om fler ägare kunde gå ut och mäta på sina maskiner och kolla C-C måttet.

2. Utan tvekan fungerar boggin bättre med mera "rakt upp" bakre knäled !!
okej säger ni de så... det blir å köra efter 72cm och sen isåfall flytta bak knäleden.

Men vad ska man ha som grund för att få dom "rakt upp", blir det rakt upp i förhållande till boggieskenans undersida?


Jag konstaterar bara att på fotot ser det ut som om C-C måttet snarare bara har flyttats ner och/eller snarare något bakåt !!
Hade C-C måttet följts så borde fäst hålet ha varit längre fram på dropbracketsen.

Om du mäter idag mellan de båda boggi punkterna, har du verkligen bara 75 cm ?
När jag sitter och tittar på bilden så kan jag hålla med dig att de ser ut som det, men i verkligheten så ser det bra ut. Och sen om du tänker på vilken lutning chassit har så märker nog du också att det ser ut att stämma :)

Edit: eller är de samma höjd på främre axeln och bakre axeln från boggieskenan, om det är de så håller jag med om att det ser galet ut, jag får ta å mäta imån igen.

men jag ska nog göra som ni säger och ha samma C-C mått som GLSen iallafall.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Satt och tittade på boggin på 2strokes gamla GLS och min boggi och då ser det ut som att 2strokes har mycket bredare mellan knäen om man säger. Om de nu inte bara är bilderna som lurar en.

ersketi: skulle du kunna mäta C-C måttet mellan bultarna i själva lederna på främre och bakre knälederna?
alltså dom som sitter över bultarna som sitter i skenorna.

på min är det ca 48cm.

borde jag isåfall borra ett nytt hål för bakre knäleden så det blir samma mått mellan nedre bultarna?

http://img264.imageshack.us/img264/3941/img2415th0.jpg
http://img3.imageshack.us/img3/4079/knled2ab1.jpg
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Satt och tittade på boggin på Deaweasel's GLS och min boggi och då ser det ut som att Deaweasel's har mycket bredare mellan knäna om man säger så.
Om de nu inte bara är bilderna som lurar en.
Som du ser på bilderna så både saknar den boggin boggihjul samt att de inte är placerade på
exact samma ställen som i din boggi samt att det sitter en längre 345 matta på den,
därav tror jag det ser ut som om att det är "bredare mellan knäna"

.
 

JS

Välkänd medlem
30 jan 2007
596
1
16
Haparanda/Kiruna
Okej, då blir det att börja flytta om för mig :) återkommer sen å berättar hur de gick med det.

Tack så mycket!