"GLS" , The one and only...

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Ja just det, såg att ni pratade om förlängning. Jag har en 3300 förlängd till 3980 vet inte om det är så vanligt. Har ni några frågor är det bra fråga.
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
En såndär vill jag åxå köra med! :bawling: ;)
Skriv gärna vad som e moddat på den. Vad e det för boggi o fjädring o matta osv...? Alltså vilken/vilka maskiner komponenterna kommer ifrån.
 

Gubbe

Välkänd medlem
12 dec 2007
188
0
6
Jävligt häftig 3300 Bad rasta :rock: Fin kombination av modifierat och original.
 

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Mattan och den fjädrande förlängningen är från en panter lång, boggin är standard det skiljer ju 2cm mellan maskinerna men allt passar väldigt fint ihop, har svetsat nya öglor för att få övre axeln längre ned, sen har jag bytt bakre fjädern, den är från en venture blev lite väl hård men man kan inte få allt.
Då den med den nya längden ville ploga har jag satt riktiga racing styrstål på den.
Går riktigt bra i snön men kamlängden gör att den inte blir någon klättrare, har funderat på en matta med högre kammar men vet inte om den orkar dra runt den när det blir lite blötare vårsnö.
 

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Hållå!

Nu har jag monterat den nya sekundären!
Vilken skillnad! Den går precis som sägnen säger; "gammal stryktålig maskin som går hårt":rock: Drog på lite putsmedel innan montering. Blev nästan cromead:rolleyes: Variatorn kommer från en Polaris Xc 600 (1998) Passade utan modifiering:beer:
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Snyggt ersketi!!! :beer:

Berätta gärna mer om skillnaden och vad du hade för problem tidigare? Sitter nog med liknande problem själv. Funderar på att söka rätt på en nyare sekundär. Sen ser den ju mycket häftigare ut med:p
 
Last edited:

ersketi

Välkänd medlem
10 apr 2007
216
0
16
Bergsjö i Hälsingland
Snyggt ersketi!!! :beer:

Berätta gärna mer om skillnaden och vad du hade för problem tidigare? Sitter nog med liknande problem själv. Funderar på att söka rätt på en nyare sekundär. Sen ser den ju mycket häftigare ut med:p
Största skillnaden är att skotern orkar mera. Varvar ur direkt. Den växlar perfekt så varvräknaren står på 8000 hela tiden. Det är riktigt bra drag i den.:rock: Den gamla hade lite svårt att växla ner så ibland kunde skotern varva 7500 vid stumt och upplevas lite klen:hmmmm2: Jag är positivt överaskad;)
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Låter som min maskin det. Kan ligga i puder med 7000 varv i 40 km/h om jag sedan glider upp på hårdspår varvar den 5000 och gör 70 km/h. Jag har köpt en nyare nu, hoppas det blir en bra förbättring. Huh, jag spenderar alldeles för mycket pengar på min maskin kontra mil som körs. Fast, det ena är ju beroende av det andra.

Kul iaf att du blev så nöjd. Du verkar ju ha en riktigt fin maskin.

Är det någon som har lyckats ställa in skidorna rätt? Vet att TOE out ska vara 5 mm, men mitt problem är att skidorna inte pekar symmetriskt. Dvs får en oberäknelig maskin.
Så hur ställer ni in skidorna? Det bästa vore att utgå från en fix punkt, tex mattans kant på båda sior. Det vill säga om den är symmetrisk. Ahhh... Ska klura, har ni några tips?
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Huuuhhh, Jag spenderar alldeles för mycket pengar på min maskin kontra mil som körs.
Fast, det ena är ju beroende av det andra.

2. Är det någon som har lyckats ställa in skidorna rätt ?
Vet att TOE out ska vara 5 mm, men mitt problem är att skidorna inte pekar symmetriskt. Dvs jag får en oberäknelig maskin.
Så hur ställer ni in skidorna ?
Det bästa vore att utgå från en fix punkt, tex mattans kant på båda sior. Det vill säga om den är symmetrisk.
Ahhh... Ska klura, har ni några tips ?
1. :D He he he, så får du inte tänka...
Desto bättre maskinen funkar/går desto roligare blir det att köra den !

2. Börja med att ställa in mattan i förhållande till boggien
När du har mattan rak och fin i förhållande till boggien tar du 2 långa RAKA
( ca lika långa som skoterns totallängd ) pinnar/lister etc av något slag och lägger/trycker dem på var sin sida av mattan.
Kliv på skotern och vris styret så att du har det rakt styret
Nu har du dina fixpunkter att utgå ifrån.
Grovjusteringar göres på splinesen på styrspindeln och fin justeringarna göres med p-ändan på respektive styrstag.
Inget Hokus Pokus alls... :beer:


.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Hehe, nej det är ingen idé att räkna. Ska se om det inte går att få till styrningen nudå. Gjorde som 2stroke beskrev, men jag bekymrade mig inte att kontrollera boggie, matta. Tackar för tipset 2stroke.
 

GLS-R

Medlem
12 mar 2007
22
0
1
Falun
Hej Glsare!. Vad är det här för typ av matta? måtten är 345*38*25 har suttit på Lynx Explorer 550 -05, kan det vara nåt att sätta på min 3300 gls-r -89 om man byter drivhjul mvh.Håkan
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Hej Glsare!. Vad är det här för typ av matta? måtten är 345*38*25 har suttit på Lynx Explorer 550 -05, kan det vara nåt att sätta på min 3300 gls-r -89 om man byter drivhjul mvh.Håkan
Har samma uppsättning på min 3600 och det fungerar mycket bra.
 

Bad_rasta

Medlem
16 feb 2008
34
0
1
Den går helt ok i snön, jag har en ganska mjuk framfjäder i boggin så den lätt kliver upp på snön, men kamhöjden gör att direkt det börjar gå uppför så spinner den ner sig. Så som den är nu måste man köra lugnt och försiktigt så den inte börjar spinna utan håller sig planande på snön.
Sen har jag stuga i värsta lössnöhålet så jag måste ha något som går i snö.
Men nu ska jag köpa nytt, men jag velar mellan en lynx 800 adventure 05, eller en lynx 800 ranger 800-04.
Har läst så mycket konstigt om 05an så jag vet inte, kanske blir bättre med en 04a. Någon av kanske har något råd?
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Den går helt ok i snön, jag har en ganska mjuk framfjäder i boggin så den lätt kliver upp på snön, men kamhöjden gör att direkt det börjar gå uppför så spinner den ner sig. Så som den är nu måste man köra lugnt och försiktigt så den inte börjar spinna utan håller sig planande på snön.... osv
Om jag har fattat saken rätt så ska skotern vara inställd med lågt skidtryck för att gå bättre i snön.
Det innebär att framfjädringen i boggin ska vara något styvare än bakfjädringen.
Antar att det är för att öka bärytan. (hela mattan trycker ner snön ,o drar istället för endast den bakre delen)
Förmodar att även drevningen i kedjehuset har betydelse för att få maskinen att gå utan spinn i snön.
Moderna maskiner med högkamsmatta lever ju i princip bara på motorkraften, då den skottar ett djupt dike efter skotern när man spårar.
Prova ställa in skotern igen o se om det blir bättre? :p

Men jag ser ju att det blir ny maskin för dig nu, så det är kanske ingen idé? ;)
 
Last edited: