"GLS" , The one and only...

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hpd

Halo!

Kul att denna tråden har fått nytt liv sedan den tidigare mastodont tråden försvunnit.
Jag har mina maskiner nu fullt fungerande.
Dock är de inte optimerade och går lite sådär.

1. 3600 med 340 TXL motorn har tyvärr för lite bottendrag för att användas i detta tunga chassi.
Det blev nog som man väntat sig, mycket moppe och höga varv för att orka med puder och uppförsbackar.
Det är inte speciellt roligt.
Positivt dock är att den drar lite med bränsle och således billig i drift.
Jag har funderationer på alternativ, men det känns som att detta får duga tillsvidare då det är frugan som kör och inte ställer så höga krav ;)

2. Dock bluddrar motorn vid låga varv.
Har inte närmare analyserat detta, men kan tänka att tomgånsmunstyckena skall minskas något steg.
Har för mig att den finns en luftskruv med som kanske kan justera detta. Däremot har jag inte alls någon toppfart att räkna med, går sämre än 536 med orginal variatorer.
Detta är ju inte rätt så funderar på att byta till Artic Cat rull sekundär och comet 108-C.
Mmm, vi får se. Är inte alls nöjd med detta.

Många hälsningar till alla GLS entusiaster
1. En liten fundering...
Varför inte jaga tag på drevningen till 3300/3500 det borde passa betydligt bättre till TXL motorn vilket torde få maskinen att orka med sin uppgift betydligt bättre !? :confused:
( OBS !! , 3300 har Duplex drev/kedja , 3500 har Triplex drev/kedja ! )
Vad har du för avgassystem till TXL motorn ?

2. Gör en grundjustering av luftskruvarna , Skruva IN dem lätt i botten, vrid sedan ut dem 1,5 varv
IN = Mindre luft --> Mera soppa = Fetare blandning
UT = Mindre soppa --> Mera luft = Snålare blandning

Justermånen är mellan 0,5 <--> 2,5 varv !
Om man börjar ligga i närheten av ytterlägena innan man får motorn att gå bra så bör man montera en annan storlek på lågfartsmunstycket !

Har du rätt avgasystem för 583 motorn ?

Hmmm... Vad gäller variatorerna så borde det ju redan sitta en Comet 108-C original på 583'an :confused:

Vad har du för bestyckning i båda variatorerna nu ?



.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Tjena 2-stroke!

Det var några månader sedan.

Så till ämnet.

1. Bra idé, men jag lurar dock att det är lite för lite kräm ändå. Ska fundera på detta och vilka steg som är lämpliga. Egentligen är den lilla motorn endast för att min fru inte orkar dra igång maskinen med en större. Hmm, elstart kanske?
Pipan är orginal.

2. Nja, det sitter TRA på både primär och sekundär. Primären följde med motorn, har däremot inte kontrollerat vikt eller fjäder, hehe. Motorn är troligen en -96, har dock inte kontrollerat det heller, ehh.
Sekundären är från en Ski-doo SUMMIT -98. Har inte kollat fjäder på den heller, suck. Okej, jag vet. Kanske lite enklare att börja där då.
Så det är iaf TRA hela vägen.
Pipan följde med hela ekipaget, har dock inte kontrollerat den heller.
Ska prova med luftskruvarna så får vi se.

3. Vidare är det ett metalliskt ljud från motorn som jag själv tycker kommer från variatorn. Det hörs endast vid låga varv, ~2000 varv. Försvinner så fort man varvar upp till tillslag ~4000 varv. Kan vara en lös vikt eller glapp någonstans i variatorn.
Suck, det är därför jag funderar på att byta hela systemet mina grejor lirar illa tillsammans vilket jag helt och fullt får skylla mig själv för. Man kan ju ha tur.
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
3. Vidare är det ett metalliskt ljud från motorn som jag själv tycker kommer från variatorn. Det hörs endast vid låga varv, ~2000 varv. Försvinner så fort man varvar upp till tillslag ~4000 varv. Kan vara en lös vikt eller glapp någonstans i variatorn.
Suck, det är därför jag funderar på att byta hela systemet mina grejor lirar illa tillsammans vilket jag helt och fullt får skylla mig själv för. Man kan ju ha tur.

Kolla upp ifall variator bulten sitter fast ordentligt !!! Känner igen detta problem. Skruva åt bulten som sitter på variator axeln.

Den hade gängats upp på min så Pri,variator satt lite löst, då uppstog de mettaliska ljud :p... Lätt åtgärdat :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Besluts ångest...

EasyRide :

1. Jodå nog har TXL motorn för lite kräm, men maskinen skulle säkert funka bättre med en lite mer anpassad utväxling.
( Annars så har du ju alltid en GULD motor i den 536'a som du har liggande !! :rolleyes: , då blir det ju en äkta 3600 ! )

2. Oj oj oj oj oj oj , inte undra på att maskinen inte går som den skall !
Du måste nog välja väg här...
* Satsa på att få till TRA variatorerna så att 583'an får göra rätt för sig !
( borde inte innebära några problem, kan dock bli ganska dyrt ! )
* Byt till en 670 motor ( du nämde något om den i ditt tidigare inlägg ) och starta därifrån !

3. Precis som prelli skriver, drag åt primärvariator skruven hårt !
Ett vanligt fel på maskiner med TRA, det verkar som att de har en förmåga att skruva upp sig något vilket även sliter på splinesen i TRA kåpan --> kan leda till variator haveri ! Jag har tyvärr sett detta alltför många gånger.

Kolla även denna länk :

http://www.skoterleden.net/forum/showthread.php?t=9542




.
 
Last edited:

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
@ prelli
Tackar för tipset, ska kolla detta.

@ 2stroke
Måste då fixa kabelhärva, startkrans och startmotor men tanken har slalgit mig. Den används nu ändå inte.

@ All
Jag ska plocka isär båda variatorerna. Tvätta och kontrollera viktlägena. Läsa igenom tråden och sedan får vi se. Det blir ingen 670 utan jag fixar det jag har nu. Motorn går bra förutom att den bluddrar lite. Ärligt talat när jag tänker efter så gör den faktiskt det på alla varv vilket talar emot enbart lågartsmunstyckena. Dessutom ska den väll ha högre storlek på huvudmunstycket på variator sidan?
Nej, det finns en hel del justering. Det är bara roligt.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Håll reda på Höger & Vänster....

Motorn går bra förutom att den bluddrar lite.
Ärligt talat när jag tänker efter så gör den faktiskt det på alla varv vilket talar emot enbart lågartsmunstyckena.
Dessutom ska den väll ha högre storlek på huvudmunstycket på variator sidan ?
NEJ ! :eek:

MAGnet sidan skall vara större bestyckad !

( Kan vara större bestyckad på lite olika sätt tex även med större nålrör etc )

I och med att den går dassigt på alla varvtal så bör du även kolla upp om Slidskivan står rätt !




.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tjenare.


vars hittar jag en packningssats till min motor?
det är en 536 med topplockspackning i gummi.
jag har kollat duells men det fanns inget till lynx.
vad jag har förstått så är det inte samma till alla 536or
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Packningssats !

Var hittar jag en packningssats till min motor ?
( Det är en Rotax-536 )
Jag har kollat Duells men det fanns inget till LYNX.
Vad jag har förstått så är det inte samma till alla 536'or !?
:) Hej !

Skall du på ett enkelt sätt hitta en packningssats till din 536'a så pröva att söka på Ski-Doo Formula Plus ( 1989 - 1991 ) De har också 536 motorn !

Denna ( 521 cc ) Motorfamilj bestod av 4 olika motorer...
* 532
* 534
* 536
* 537

Alla saker i en packnings sats passar inte rakt över alla 4 modellerna vilket gör att du verkligen bör förvissa dig om att du får en sats till just 536

testa även :
www.jofrab.se
..om nu inte Duells har !



.

 

lynx3300R

Ny medlem
17 jan 2007
2
0
1
har en liten fråga om det är någon som skulle råka ha ett elschema till min Lynx 3300 är i behov av ett sådant för att jag har något iriterande elfel på min skoter.
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Go Kväll !!

Jag har nyss varit ute och kört.

Låter den bli varm och åker iväg, kör lite här och där, på vägar, lägdar och backar ja de vanliga :p..

Nu till problemet :)

Kör in på en skogsväg, en rätt så smal sådan. Det är mycket snö på den. I början går det bra där det är plant. Det börjar bli lite brantare, då börjar den "sucka" (inte soppatorsk), det känns som att den inte riktigt orkar. Det går sakta.

Det blir plant igen, jag stannar upp. Trycker på fullt den axxar iväg fint o bra, får upp fart de bli lite uppför och den börjar sucka igen :S. Det går bara krypa fram i snigel fart nu. Och den fyrtaktar ungefär.
Det planar ut igen, det går o få upp farten igen, men det bli likadant sen igen. Man får krypa fram i snigelfart, den orkar inte. Det börjar bli nerför på denna väg.
Då går skotern hur bra som helst, det blir riktigt rapp och så.
Vänder sedan på en vändplats och köra tillbaka i SAMMA spår, det går hur bra som helst att racea på i det spåret, även uppför.


Kör sedan på lite lägdor och så med en del snö det går fint.

Märkt att det kommer upp en hel del snö som tar sig in till motorn, kan va att stiften blir blöta ? Eller kanske remmen ?
Har sportluftfilter, de blir blöta ?
Variatorerna är inte varma så att man bränner sig.

Skotern är en GLS 3800 RAVE
Nån som känner igen sig?

Ska göra rent förgasarna ordentligt och ställa in dem , kolla kedjan och fylla på olja. Även göra rent variatorerna. :) Blir nog imorn.

På vägar och så går den finemang, även i uppköra spår,upp som ner.

Är bara i Djupsnön jag upplever problemet !


Mycket text, hoppas ni orkar läsa och skriva något :)
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Puder sockor !

1. Märkt att det kommer upp en hel del snö som tar sig in till motorn.
Kan det vara att stiften blir blöta ?
Eller kanske remmen ?
2. Har sportluftfilter, de blir blöta ?
Variatorerna är inte varma så att man bränner sig.

Skotern är en GLS 3800 RAVE
Nån som känner igen sig ?

3. Ska göra rent förgasarna ordentligt och ställa in dem.
4. Det är bara i djupsnö jag upplever problemet !
:confused: :confused:
1. He he, GLS'arna har inte de bästa snögallren om vi säger så !

2. Japp här har vi förmodligen den mest troliga orsaken.
De blir fulla med snö och då börjar RV motorn gå ungefär som du har full choke på ! , Inte alls ovanligt då GLS'arna har en jättedålig original luftburk vilket leder till att många av dem har lösa filter istället.
Ibland kan man få den att "orka" varva ur och då går den hyffsat men dricker duktigt med soppa.
Prova få tag på sånna dära lösa puder sockor till filtren.

3. Japp, ställ in dem ordentligt och då framför allt flotörnivån och att de är synkade mot varann.

4. se svaret på 2'an !




.
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Japp har donat med det där nu ich den går mkt bättre i snön.

Förresten, vad är det för förgasare som sitter på gls 3800 Ravesen :p
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
Tja!
Tänkte fråga om någon vet vad det kan vara för fel på min GLS3800. den axxar bra och går bra men den går ca 120 fast det känns som att den skulle kunna gå fortare?? variatorn skrammlar och låter lite på tomgång.
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Kollat att primärvariatorbulten är riktigt åtdragen. Från vilken variator skrammlar det ?.

Kan även ha med förgasarinställning och göra.
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Slutburk

Är det någon här som har slutburk på sin gls. Eller vet vart man kan skaffa :D
Finns det nån modifiering man kan göra med den orginala ?

Den skulle bli härlig me lite fräckare ljud.
 

gls-micke

Medlem
26 nov 2006
8
0
1
Strömsbro
Hello!
Min 3500 ser ut som en säck potatis? Kan man inte höja boggien? Läste om att man skulle flytta bakre axeln 35mm bakåt, för att "få upp rövva"...?
Det går inte att flytta ner boggien eller ska man skarva? Ny dämpare gör väl också sitt till... Annan boggie? Boggiefjädrar? För övrigt en kanonskoter tycker jag...
Gärna synpunkter så inte länken dör...

Tack på förhand
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Hur ska luftskruven och tomgångs skruven stå orginal på vm38or, motor 583 :) ??

Ska clipset på trottelnålen stå i mittersta orginal ?