"GLS" , The one and only...

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Svårstartade GLS:ar

Vad kan en svårstartad GLS ha för problem :) Är det vanligt ?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
prelli :

* Om det är den sekundär variatorn som LARS säger så har glidklackarna följande BRP Original nummer : 414 918 000
( Någon av de tidigare ägarna har gjort sig en hel del jobb då de monterat en Ski-Doo variator med 25 mm axel hål på en axel som är 1" ( 25,4 mm ) original :eek: , de måste tydligen plockat ner allt och svarvat av den. )

* En GLS blir nog aldrig någon CMX Bergsget ;) , men jag måste nog säga att inte jag i alla fall upplevt den som direkt dålig i djupsnö !
Det du kan göra för bättre snögång är väl det gamla vanliga :
BREDA plastbelag, Högkamsmatta, Längre matta, Lätta maskinen där det går, Eventuellt också flytta boggien något något bakåt.

* Vad gäller startproblemen så måste du förklara lite mer på vilka sätt du tycker att din maskin är svårstartad.
 

Jörgen2

Semi PRO sledder
1 jan 2000
25
0
0
Slidmatade Rotax har ju alltid varit kända för att var svår startade varma,jag bytte nålventiler och justerade flottörnivån men fick aldrig till varmstarts problemet och parkerade man den med nosen neråt så var det bara att hålla full gas o dra,något som många Ski-doo o Lynx ägare förmodligen känner till.
 

prelli

Välkänd medlem
10 okt 2006
114
0
6
Gls 3800

Citerar 2Stroke`s svar =)

Hej, Jag har funnit mina glidklackar och variatorn är klar och monterad :)
Tack för all information.

Problemet med att den var svårstartad är löst, jag hade bytt till bpr9s stift (skall vara bpr8s enligt NGK) med dessa stift startade den inte alls, den blöddra ett tag och sedan. Trots att det var blå och fin gnista på båda, stiften kan vara skadade och att lynxen är känslig mot fel stift :)..
Jag skruvade ditt de gamla dyngstiften och den startar som en klocka. Trots att den är gul blå gnistan, tre elektrods stift :S. Föra ägaren måste ha tagit fel stift. De blir till att köpa bpr8:eek:r =). Eller vilka stift rekommenderar ni ?

Okej, problemet med körning i lössnö kommer nog lösas :D !

Tack för all information
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Kul att det verkar lösa sig för dig :) .


Jag rekommenderar varmt DENSO tändstift till de olika RV motorerna.

Kallare : W27ES-U ( ca 30:- /st. )
Varmare : W24ES-U

OBS !! Glömm ej att ställa ner elektrodavståndet till 0,5 mm !


.
 

_pesan_

Välkänd medlem
5 nov 2006
124
3
18
Överkalix
:D Angående boggien på GLS:arna. Måste man ha lös boggien för att flytta bak knäleden och blir det mycket bättre fjädring då??
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
vinklar å vrår....

:D
Angående boggien på GLS:arna..
Måste man ha lös boggien för att flytta bak knäleden ?
Blir det mycket bättre fjädring då ?
Nej, man måste ej ha lös boggien för att flytta bakre knäleden i slides skenorna.

Bättre å bättre.... när man flyttar knäleden så ändrar man utväxlingsförhållandet på bakre boggien och därmed uppnår man en bättre/effektivare verkan på boggidämparen.
Detta ger enligt min mening en betydligt bättre boggie med ett minimum av ändringar i boggiens geometri.
 

chres

Medlem
17 nov 2006
38
0
1
Norge
Hei, så at det var snakk om boggie osv her.. og lurte derfor på om at jeg kunne flytte fram det bakre leddet uten og må gjøre så mye mer ?
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
hallå.jag vet inte om jag ger mig in på sjupa vatten nu men;)

jag har köppt en fräsch motor(rotax 536) som jag tänkt meka dit i min indy 500.

men frågan:kan jag använda nån av min trimpipor från indyn på denna motor?

jag har en dg performance pipa och ett par slp twinpipes.

jag vet att dom itne är bolt on men jag menar om det skulle ge/sno effekt

tack på förhand
 

Lynxi

Välkänd medlem
20 jan 2006
890
3
16
Luleå
Jag läste nånstans om att man kunde använda en annan (några mm längre) variatorrem till GLS:arna.

Har för mig att det var i den här tråden, men hittar det inte.

Undrar om "2stroke" har info om detta? ;)
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Rolaris...

Jag har köppt en fräsch Rotax-536 motor som jag tänkt meka dit i min gamla INDY 500.

Kan jag använda nån av min trimpipor från INDY'n på denna motor ?

Jag har en DG singelpipa och ett par SLP twinpipes.

Jag vet att dom inte är bolt on, men jag undrar om de skulle ge/sno effekt ?

// RotaX447

ROTAX har de absolut bästa ORIGINAL avgassystemen på marknaden och så har det varit under låååång tid ! :)
mao. sök reda på en original Rotax 536 pipa så kommer den att gå bäst om motorn lämnas i standard skick.

Om du dock måste använda någon av de avgassystem du nämner så skulle jag satsa på DG pipan.
Kolla dock upp stinger diametern så att den matchar ett original 536 rör !
annars så lär du nog få problem :(

Vad gäller om det skulle Ge / Ta effekt så är det nästan omöjligt att bara så där svara på det.



.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Lakrits remmar..

Jag läste nånstans om att man kunde använda en annan
(några mm längre) variatorrem till GLS:arna.

Har för mig att det var i den här tråden, men hittar det inte.

Undrar om "2stroke" har info om detta ? ;)
Du har så rätt så. ;)

Jag hade i den tidigare GLS tråden en låååång förklaring/utläggning om mina erfarenheter av olika variator rems längder i GLS modellerna.
Men eftersom den tråden tyvärr har försvunnit ut i cyber rymden för gott så lär du inte hitta den....

Här är en extra kort sammanfattning :

OBS !! Gäller endast 1990 -->

GLS Original rem ( Gäller INTE GLS med 643 motor ! ) :

* 1103 ( ca 33 mm Bred , ca 1118 mm Lång )

Alternativa remmar :

* 1108 ( ca 35 mm Bred , ca 1120 mm Lång )
* 1118 ( ca 35 mm Bred , ca 1124 mm Lång ) Original i Yamaha Exciter-II

Med en liten omshimsning av SEKUNDÄR variatorn så fungerar skotern betydligt bättre med de alternativa remmarna och då företrädes vis den sk. 1118 remmen !

Kör Hårt !! :)


.
 

GoodbyeET340

Medlem
2 jan 2007
14
0
1
Skitsel
Variatorbyte på Lynx 3800

Har nyligen fått en 3800 med kass variator av min kusin men min plastfarsa har en Comet 108 variator som suttit i en panther lång (kommer inte ihåg årsmodellen) liggande å jag undrar då va man måste göra för att kunna snöra i den i lynxen.
 
Last edited:

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Sv: Variatorbyte på Lynx 3800

Du bör nog kolla upp ett par saker först :
* Kolla om Arctic Cat variatorn har samma sidoförskjutning som Original Comet variatorn ?
* Är diametern på skivorna samma ?
* Kolla att variatorn är FRISK i alla bussningar osv osv.
* Kolla så att korset är shimsat för 35 mm rem.

Är det inte 100% OK på dessa 4 saker så lägg ner direkt ! :eek:





.
 

GoodbyeET340

Medlem
2 jan 2007
14
0
1
Skitsel
Vi fixade variatorn, bytte vikter, fjädern shimsa om den och bytte bussningar så nu borde den funka, men jag måste köpa nya munstycken till förgasarna då förre ägaren hade trimpipor en gång i tiden och snörde bort orginal munstyckena så nu sitter de på dubbla 420. Vet att de ska vara olika storlekar på munstyckena men inte vilka storlekar.
 

Forsberg

Välkänd medlem
1 jan 2000
100
0
16
viksjö sverige
Fart!

Hej!
När jag bytte matta på min GLS 3300r så monterade jag 8kuggs 1.97" YD 115
och dom verkar vara lite för små.
Jag har ett par 13 kuggs men dom har en YD på 195mm viklet käns lite stora.?
Tyvär så är orginal drivhjulen spårlöst försvunna sedan i höstas:mad: så jag kan inte mäta dom. Men jag har för mig att dom var rätt stora, Fast kanske inte så stora som 13kugg?

Problemet just nu är att skotern går alldeles för sakta som en de va en lågväxel ilagd typ:eek:.

Min teori är att dom små drivhjulen som sitter på nu och drevningen (som är orginal) gör att skotern går så sakta!

Kan de stämma eller är jag ute och cyklar igen:confused:
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Byt hellre..

Forsberg :

Dina teorier är helt rätt !

...troligen har du dessutom fått en skoter som orkar dra en siså där 10 st Scania lastbilar, samt varvar mer än innan !

För att göra de mycket enklare för dig så skaffa en "Normal" matta med den alena rådande indelningen av 2,52" och en uppsättning av 9 kuggars internal drivhjul då stämmer det även till den utväxling du har i ditt kedjehus !

Mattor med 2,52" pitch finns ju överallt begagnade billigt i olika längder !



.
 

Easyride

Aktiv medlem
1 jan 2000
90
0
6
Umeå Sverige
Halo!

Kul att denna tråden har fått nytt liv sedan den tidigare mastodont tråden försvunnit. Jag har mina maskiner nu fullt fungerande.
Dock är de inte optimerade och går lite sådär.
3600 med 340 TXL motorn har tyvärr för lite bottendrag för att användas i detta tunga chassi. Det blev nog som man väntat sig, mycket moppe och höga varv för att orka med puder och uppförsbackar. Det är inte speciellt roligt. Positivt dock är att den drar lite med bränsle och således billig i drift. Jag har funderationer på alternativ, men det känns som att detta får duga tillsvidare då det är frugan som kör och inte ställer så höga krav;)

Min maskin går sådär med 583 som installerades förra vintern. Fick dock bara dryga milen innan växelhuskedjan gick av och säsongen spolierades därefter. Efter lite sökande hittades några meter kedja med fel delning på blocket så den ligger och vet inte vad jag ska använda den till. Nåväl, hittade en begagnad kedja som har installerats så maskinen rullar igen. Dock bluddrar motorn vid låga varv. Har inte närmare analyserat detta, men kan tänka att tomgånsmunstyckena skall minskas något steg. Har för mig att den finns en luftskruv med som kanske kan justera detta. Däremot har jag inte alls någon toppfart att räkna med, går sämre än 536 med orginal variatorer. Detta är ju inte rätt så funderar på att byta till Artic Cat rull sekundär och comet 108C. Dock bestyckade till 670 så det blir till att byta fjädrar och vikter förmodligen med mer kostnader. Mmm, vi får se. Är inte alls nöjd med detta. Lurar faktiskt på att byta till 670 motor istället och sälja min 583RAVE. Någon som är intresserad:)

Jaha, en lång post igen. Många hälsningar till alla GLS entusiaster och en god fortsättning på det nya året.