Glapp mellan kolv och cylinder...?

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Tjo, håller på med att renovera en Yamaha Phazer -89 med en 485-motor. Är dock lite orolig över om glappet mellan kolv och cylinder är för mycket?

Se video:


Tack för alla svar.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Man måste mäta. Mät kolvens dim i färdriktningen långt ner på kjolen. De kan stå viken dim kolven har i medföljande papper också. Mät cylindern i färdriktning där den är minst sliten oftast under utblås på kjolarna.
Spelet bör nog ligga runt 7-12 hundradelar "grov gissning!" Du kan provmäta med bladmått också i färdriktning under kolvringar för ovan ringar är kolven smalare! Obs i papper som medföljer kolvar kan de stå diagonalmått = de halverar måttet.Om de står ca 3-5 hundradelars spel i kolvens papper så ska de dubblas om man bara mäter en sidas spel med kolv tryck max åt ena hållet.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
När kolven är längst upp som i videon, mätte jag sido-glappet att vara ca. 0.50mm som högst då jag trycker kolven (med ringar) åt sidan. Fram- och tillbaka glappet är ännu mindre. nere vid kjolen (i färdriktning) glappar den kanske 0.25mm. Det största glappet är det som visas i videon.

Jag vill också veta vad man menar med hundradelar?.........
 

Broby

Aktiv medlem
10 jan 2021
60
8
8
52
När kolven är längst upp som i videon, mätte jag sido-glappet att vara ca. 0.50mm som högst då jag trycker kolven (med ringar) åt sidan. Fram- och tillbaka glappet är ännu mindre. nere vid kjolen (i färdriktning) glappar den kanske 0.25mm. Det största glappet är det som visas i videon.

Jag vill också veta vad man menar med hundradelar?.........
0,01mm är en hundradel
 
Reactions: dieselbrum

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
När kolven är längst upp som i videon, mätte jag sido-glappet att vara ca. 0.50mm som högst då jag trycker kolven (med ringar) åt sidan. Fram- och tillbaka glappet är ännu mindre. nere vid kjolen (i färdriktning) glappar den kanske 0.25mm. Det största glappet är det som visas i videon.

Jag vill också veta vad man menar med hundradelar?.........
Om kolven glappar 0,25mm eller än värre 0,50mm så är kolven på tok för liten! Om jag pratar i tiondelars mm så måste spelet ner till ca 0,10-max 0,15mm för att va körbart! Men som jag skrev tidigare får man inte mäta längst upp på kolven varken vid kolvringar eller ovan kolvringar för där kan kolven va uppimot 0,20 ev 0,25mm mindre än borret.
En fingervisning om du fått rätt kolv är hur stort ringgap de va på kolvringarna. Om de låg över 0,60mm så lär de va fel kolv till borret. Jag gissar att Wiseco satt ringgapet till ca 0,30mm men jag rek slipa upp det till 0,40 med det borret och fläktkyld motor.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Om kolven glappar 0,25mm eller än värre 0,50mm så är kolven på tok för liten! Om jag pratar i tiondelars mm så måste spelet ner till ca 0,10-max 0,15mm för att va körbart! Men som jag skrev tidigare får man inte mäta längst upp på kolven varken vid kolvringar eller ovan kolvringar för där kan kolven va uppimot 0,20 ev 0,25mm mindre än borret.
En fingervisning om du fått rätt kolv är hur stort ringgap de va på kolvringarna. Om de låg över 0,60mm så lär de va fel kolv till borret. Jag gissar att Wiseco satt ringgapet till ca 0,30mm men jag rek slipa upp det till 0,40 med det borret och fläktkyld motor.
Ringgapet ser bra ut, men istället för att göra gissningar så skall jag återkomma imorgon efter jag införskaffat mig ett bladmått och gjort några mätningar. Jag kan eventuellt byta till kolvar som är 72,25mm (+0.25mm ÖD) från nuvarande 72,00mm om de är för små.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Nu har jag mätt med bladmått. Förhoppningsvis rätt också.

Ringgapet ligger omkring 0,31mm då jag tryckt ner den ca. 3cm i cylindern från ovan.

Bladmåttet med 0.15mm i storlek går att trycka ned mellan kolv och cylinder från ovan tills det nyper ovanför kolvbultshålet. 0.12mm nyper också däromkring och 0.10mm börjar nypa nere vid kjolen.

Tror jag ska köra med dessa. De gamla kolvarna ser ju fina ut och utan några märkvärdiga skador.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De låter bra kör på bara. Enda jag skulle ändra är ringgapet till lite större 0,35-0,40mm för då nyper inte ringarna vid extrem hetta typ vid fastkörning.
Om du inte redan har koll på att smidda kolvar har lätt att nypa så tänk på det! Varmkör noga innan du slår full mutter (efter inkörning) en vattenkyld maskin behöver köras ytterst försiktigt ca 3km innan kolv och cylinder har rätt mått så man törs gasa fullt.
Kör in kolvarna med oregelbundet gaspådrag undvik jämn gas och sopa i extra olja i tanken typ 2% extra i bränsletanken i 2 urkörda tankar. Om man vill vara riktigt noga med inkörning så justera bränsleskruvar så den går fett, höj även trottelnålar 1-2 hack under ca två fulla tankar urkörda.
 
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
De låter bra kör på bara. Enda jag skulle ändra är ringgapet till lite större 0,35-0,40mm för då nyper inte ringarna vid extrem hetta typ vid fastkörning.
Om du inte redan har koll på att smidda kolvar har lätt att nypa så tänk på det! Varmkör noga innan du slår full mutter (efter inkörning) en vattenkyld maskin behöver köras ytterst försiktigt ca 3km innan kolv och cylinder har rätt mått så man törs gasa fullt.
Kör in kolvarna med oregelbundet gaspådrag undvik jämn gas och sopa i extra olja i tanken typ 2% extra i bränsletanken i 2 urkörda tankar. Om man vill vara riktigt noga med inkörning så justera bränsleskruvar så den går fett, höj även trottelnålar 1-2 hack under ca två fulla tankar urkörda.
Att jag "kör på bara" tänkte jag också. Har slängt ihop motorn nu men att den "klackar" lite vid ett ställe då man vrider runt på axeln oroar mig fortfarande en aning. Jag återkommer inom en månad eller två och meddelar hur motorn har gått. Om det blivit katastrof eller ej. Hoppas på det andra ;)


Tack för all hjälp och tips.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Att den klapprar vid ett vist läge kall är vanligt om man har lite halvslitna cylindrar i samband mede smidda kolvar. De kan klappra lite med fräscha cylindrar också just vid kallstart i några minuter. Smidda kolvar är lite mindre vs gjutna när de är kal, de kan hända du hör klapper innan den blivit varm ,den ska dock va i stort sett klapperfri varmkörd.. Fördelen smidda är att de klarar stora spel/klapper bra utan att spricka till skillnad mot gjutna som då riskerar att spricka.
 
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Tänkte uppdatera med att skotern gått fint de 15-20 milen jag hunnit köra med den, motorn känns mycket pigg. Dock så är kolv-till-cylinder mellanrummet stort nog för kolven att klappra då den är kall/ljummen som oroar mig lite ändå. Vid högre varv än tomgång då den är kall, och då motorn är ordentligt varm efter 10 minuters tung körning så försvinner klappret nästintill helt.

Jag hör gärna vad ni med mer erfarenhet tror om det, om det är ett acceptabelt klapper eller ej. Jag bifogar en video så ni får höra hur det låter efter ett antal minuters tomgångskörning. Tyvärr har jag ingen inspelning på hur den låter efter ordentligt uppvärmd.

(Mobilen spelade in ljudet lite konstigt.)

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De klapprar mer än normalt även för att va smidda kolvar men o andra sidan brukar filmer på missljud låta värre än de är.
Är du säker på att de inte är variatorn som klapprar?
Om de är kolvarna så beror de nog på att de är smidda kolvar i något för slitna cylindrar.
Men de är bara köra ändå så länge den blir tyst varm för smidda kolvar spricker ytterst sällan pga mjukare material än gjutna. Du kan lindra klappret genom att hälla i extra olja i bensintanken de ger dessutom mer effekt också för de hjälper till att täta mellan kolv och cylindrar. Häll i minst 1% eller mer om du har råd med det samt ber på hur mycket rök du tål. Mät även upp hur mycket olja separtsmörjningen drar vs soppan, justera in pumpen så den drar 2-2,5% + att du minst häller i 0,5% i soppan.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Jag är 99% säker att det inte är primären, men för att vara 100% säker så skall jag ta bort den och starta motorn i några snabba sekunder nån gång framöver för att se om oljudet återstår. Får se om jag kanske också tar bort pipan och grenröret för att få en glimt av en kolv.

Brukar vanligtvis köra runt 1% i tanken så jag vet att smörjning alltid finns. Just nu (i videon) råkar jag inte ha någon extra olja iblandad dock.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag är 99% säker att det inte är primären, men för att vara 100% säker så skall jag ta bort den och starta motorn i några snabba sekunder nån gång framöver för att se om oljudet återstår. Får se om jag kanske också tar bort pipan och grenröret för att få en glimt av en kolv.

Brukar vanligtvis köra runt 1% i tanken så jag vet att smörjning alltid finns. Just nu (i videon) råkar jag inte ha någon extra olja iblandad dock.
De lät som en bra plan. Kom ihåg att kolla hur mycket olja den drar också för rätt vad de är drar den bara 1% olja, Som jag skrev justera då in pumpen så den tillslut drar minst 2%.
Kompisarens ET 340 låter exakt som din men den har gått hårda 1100-1200 mil på org kolvar. Dne blir bet tystare ju varmare den blir. De är så dåligt komptryck i den så den går knappt igång han får dra som ett tok.
Hur långt har dina cylindrar gått och såg de bra ut i loppen?
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
De lät som en bra plan. Kom ihåg att kolla hur mycket olja den drar också för rätt vad de är drar den bara 1% olja, Som jag skrev justera då in pumpen så den tillslut drar minst 2%.
Kompisarens ET 340 låter exakt som din men den har gått hårda 1100-1200 mil på org kolvar. Dne blir bet tystare ju varmare den blir. De är så dåligt komptryck i den så den går knappt igång han får dra som ett tok.
Hur långt har dina cylindrar gått och såg de bra ut i loppen?
Killen jag köpte skotern av i början av denna vinter, sade att han haft den åt sina barn och har inte gjort någon slags renovering på den i all hans tid av ägo, som var på minst 8 år. Så cylindrarna har ingets gjort med på minst 8 år bortsett från min sandpappers-hand-honing då jag renoverade motorn. Cylindrarna såg felfri ut tyckte jag då jag hade dem uppe, inga skador men dem har säkert blivit lite större efter många många års användning. Kompen är mycket bra.
 

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Jag hittade en tråd på en sida där man kan uppfatta det som att Wisecos kolvringar kan vara orsaken till motorns oljud med att dem är klen? Kan man installera kolvringar av annat märke/original på de Wisecos jag har nu eller är kolvringar speciella/skräddarsydda? Jag testar gärna isåfall, då det är relativt lite arbete och billigt.
 

Attachments

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De stod inget i länken om att Wisecos kolvringar gav klapperljud, de stod bara att motorn klapprade med wiseco kolvar.
De skrev däremot att kolvringarna kändes mjukare att klämma ihop men de har ingen betydelse och ger inge missljud. Wiseco kolvringar är bland de bästa och att de är mjukare i detta fall kan bero på att org ringar är av annat material. Ex en gjutjärnsring som de kan va på äldre skotrar är stenhård att trycka ihop men de tätar inge bättre än en mopdernare svagare ring.
De är ingen bra att köpa smidda kolvar till speciellt stålcylindrar som gått 700+ mil för de är helt enkelt för stora och då blir de ett jäkla klapper kall ivf.
De är bara o åk
 
Reactions: dieselbrum

dieselbrum

Aktiv medlem
21 nov 2021
65
13
8
24
Hälsingland
Pillade bort grenröret och tog en titt då jag var så nyfiken. Cylindern verkar nötas lite extra men ser inte ut att vara något alltför hemskt då honingen fortfarande syns. Vad tycker ni?

 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om de lodräta revorna man ser i cylindern är revor och inte oljeränder så är cylindrarna sliten. Man ser vågräta honingsrepor också och de är ju bra .Om de nu är lodräta revor så är de inte underligt den klapprar kall. Men de är ingen fara köra smidda kolvar även om de klapprar lite, de spricker inte so gjutna gör.
jag skulle köra vidare så änge den är tyst varm. Den kan tom få klappra på tomg varm bara den blir tyst då man kör.
 
Reactions: dieselbrum