Tjo, håller på med att renovera en Yamaha Phazer -89 med en 485-motor. Är dock lite orolig över om glappet mellan kolv och cylinder är för mycket?
Se video:
Tack för alla svar.
Se video:
Tack för alla svar.
0,01mm är en hundradelNär kolven är längst upp som i videon, mätte jag sido-glappet att vara ca. 0.50mm som högst då jag trycker kolven (med ringar) åt sidan. Fram- och tillbaka glappet är ännu mindre. nere vid kjolen (i färdriktning) glappar den kanske 0.25mm. Det största glappet är det som visas i videon.
Jag vill också veta vad man menar med hundradelar?.........
Om kolven glappar 0,25mm eller än värre 0,50mm så är kolven på tok för liten! Om jag pratar i tiondelars mm så måste spelet ner till ca 0,10-max 0,15mm för att va körbart! Men som jag skrev tidigare får man inte mäta längst upp på kolven varken vid kolvringar eller ovan kolvringar för där kan kolven va uppimot 0,20 ev 0,25mm mindre än borret.När kolven är längst upp som i videon, mätte jag sido-glappet att vara ca. 0.50mm som högst då jag trycker kolven (med ringar) åt sidan. Fram- och tillbaka glappet är ännu mindre. nere vid kjolen (i färdriktning) glappar den kanske 0.25mm. Det största glappet är det som visas i videon.
Jag vill också veta vad man menar med hundradelar?.........
Ringgapet ser bra ut, men istället för att göra gissningar så skall jag återkomma imorgon efter jag införskaffat mig ett bladmått och gjort några mätningar. Jag kan eventuellt byta till kolvar som är 72,25mm (+0.25mm ÖD) från nuvarande 72,00mm om de är för små.Om kolven glappar 0,25mm eller än värre 0,50mm så är kolven på tok för liten! Om jag pratar i tiondelars mm så måste spelet ner till ca 0,10-max 0,15mm för att va körbart! Men som jag skrev tidigare får man inte mäta längst upp på kolven varken vid kolvringar eller ovan kolvringar för där kan kolven va uppimot 0,20 ev 0,25mm mindre än borret.
En fingervisning om du fått rätt kolv är hur stort ringgap de va på kolvringarna. Om de låg över 0,60mm så lär de va fel kolv till borret. Jag gissar att Wiseco satt ringgapet till ca 0,30mm men jag rek slipa upp det till 0,40 med det borret och fläktkyld motor.
Att jag "kör på bara" tänkte jag också. Har slängt ihop motorn nu men att den "klackar" lite vid ett ställe då man vrider runt på axeln oroar mig fortfarande en aning. Jag återkommer inom en månad eller två och meddelar hur motorn har gått. Om det blivit katastrof eller ej. Hoppas på det andraDe låter bra kör på bara. Enda jag skulle ändra är ringgapet till lite större 0,35-0,40mm för då nyper inte ringarna vid extrem hetta typ vid fastkörning.
Om du inte redan har koll på att smidda kolvar har lätt att nypa så tänk på det! Varmkör noga innan du slår full mutter (efter inkörning) en vattenkyld maskin behöver köras ytterst försiktigt ca 3km innan kolv och cylinder har rätt mått så man törs gasa fullt.
Kör in kolvarna med oregelbundet gaspådrag undvik jämn gas och sopa i extra olja i tanken typ 2% extra i bränsletanken i 2 urkörda tankar. Om man vill vara riktigt noga med inkörning så justera bränsleskruvar så den går fett, höj även trottelnålar 1-2 hack under ca två fulla tankar urkörda.
De lät som en bra plan. Kom ihåg att kolla hur mycket olja den drar också för rätt vad de är drar den bara 1% olja, Som jag skrev justera då in pumpen så den tillslut drar minst 2%.Jag är 99% säker att det inte är primären, men för att vara 100% säker så skall jag ta bort den och starta motorn i några snabba sekunder nån gång framöver för att se om oljudet återstår. Får se om jag kanske också tar bort pipan och grenröret för att få en glimt av en kolv.
Brukar vanligtvis köra runt 1% i tanken så jag vet att smörjning alltid finns. Just nu (i videon) råkar jag inte ha någon extra olja iblandad dock.
Killen jag köpte skotern av i början av denna vinter, sade att han haft den åt sina barn och har inte gjort någon slags renovering på den i all hans tid av ägo, som var på minst 8 år. Så cylindrarna har ingets gjort med på minst 8 år bortsett från min sandpappers-hand-honing då jag renoverade motorn. Cylindrarna såg felfri ut tyckte jag då jag hade dem uppe, inga skador men dem har säkert blivit lite större efter många många års användning. Kompen är mycket bra.De lät som en bra plan. Kom ihåg att kolla hur mycket olja den drar också för rätt vad de är drar den bara 1% olja, Som jag skrev justera då in pumpen så den tillslut drar minst 2%.
Kompisarens ET 340 låter exakt som din men den har gått hårda 1100-1200 mil på org kolvar. Dne blir bet tystare ju varmare den blir. De är så dåligt komptryck i den så den går knappt igång han får dra som ett tok.
Hur långt har dina cylindrar gått och såg de bra ut i loppen?