Gasvajer

19 dec 2011
26
0
1
Hissjö
Hur ska jag göra om tomgången på min xc 700 är på tok för hög, jag har justerat ner vajrarna så långt det går men tomgången ligger fortfarande ungefär 1500 varv för högt. När jag skruvar på tomgångsskruven så hjälper den ingenting för att trottlarna hänger i gasvajrarna och ligger inte på tomgångsskruvarna. Är jag tvungen att köpa en ny längre gasvajer eller går det att lösa på något sätt?

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Wiren kan inte bli för kort över en natt , inte så att dem krymper ! , har du satt dit en styrhöjare eller högre styre? Då kan du behöva fixa längre wire... Annars tycker jag att det är konstigt...

camoplast

Välkänd medlem
11 dec 2012
110
1
18
Vindeln & Kvikkjokk
Det sitter en slags skruv mitt på blocket, kan vara svåråtkomlig. Det är... Minns inte vad dessa heter egentligen, men de styr tomgången. Bara ta fram skruvmejsel och ställ in önskad tomgångsvarv

(Så var det på Rave 800 maskinerna iallafall)

Last edited:
19 dec 2011
26
0
1
Hissjö
Okej, jo det sitter en styrhöjare men ägaren innan hade kört med orginalvajer tills den gick av och sedan bytte han och när jag sedan skulle justera in vajrarna så gick den inte ner i tomgång även fast jag skruvade så att trottlarna gick så långt ner som det gick.

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Ta lös vajern från gasblocket, alltså låt trottlarna falla ner i botten. Har du då fortfarande hög tomgång är inte vajern problemet. Om tomgången går ner så är vajern för kort. Förläng/köp ny.