Garantifråga, allmänt BRP

BayIcon

Medlem
6 feb 2013
12
0
1
Hej,

Låt oss säga att en Ski-Doo skär ihop totalt 4 månader efter garantitiden gått ut men som tur är blir åtgärdad då dåvarande ägare har motorförsäkring. Det blir en omfattande/dyr reparation (nytt block blir monterat) hos en auktoriserad BRP-verkstad och med BRP-originaldelar på vårkanten.

Skotern säljs sedan kommande vinter till ägare 2 & har gått cirka 25 mil efter renoveringen (15mil av ägare 1 och 10 av ägare 2) då vevaxeln rasar!

Har ägare 2 några rättigheter i detta läge gentemot BRP eller verkstaden?

Borde inte BRP lämna någon typ av garanti på sina delar och arbetet? Kanske en goodwill vore på sin plats?

Är inte ute efter att smutskasta någon eller liknande, utan vill bara höra fakta och om någon varit med om en sådan situation?
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Garanti på garanti, inte enligt konsumentköplagen. Möjligen om motorbytet kostat nåt men annars kan det nog bli svårt att reklamera tyvärr
 

BayIcon

Medlem
6 feb 2013
12
0
1
Har maskinen renoverats och skurit igen efter 25 mil?

-Definitivt garantiåtagande.
Kan hålla med där. Renoveringen lär ju ha kostat x antal tiotusentals kronor, och att samma summa ska betalas om efter enbart 20-25 mil ser jag som en brist någonstans. Antingen hos verkstaden eller reservdelarna som blivit monterade..


Garanti på garanti, inte enligt konsumentköplagen. Möjligen om motorbytet kostat nåt men annars kan det nog bli svårt att reklamera tyvärr
Nu hänger jag inte med? Garanti på garanti, hur menar du då?

Konsumenttjänstlagen har jag förstått som att om verkstaden lämnat garantier är det mellan verkstad och köpare (detta fall ägare nr 1). Om jag förstått min konsumentvägledare rätt så borde ägare 1 kunna gå tillbaka till verkstaden och få reparationen reklamerad, även om ägare 1 sålt skotern vidare.

Nyvarugarantin är det inte snack om, eftersom den gått ut för 1 år sedan. Nu gäller det garantier på den omfattande och dyra renoveringen och reservdelarna som verkstaden och brp förmedlat i samband med reparationen för 25 mil sedan.
 

mediapimp

Välkänd medlem
21 okt 2010
260
0
16
Kan hålla med där. Renoveringen lär ju ha kostat x antal tiotusentals kronor, och att samma summa ska betalas om efter enbart 20-25 mil ser jag som en brist någonstans. Antingen hos verkstaden eller reservdelarna som blivit monterade..




Nu hänger jag inte med? Garanti på garanti, hur menar du då?

Konsumenttjänstlagen har jag förstått som att om verkstaden lämnat garantier är det mellan verkstad och köpare (detta fall ägare nr 1). Om jag förstått min konsumentvägledare rätt så borde ägare 1 kunna gå tillbaka till verkstaden och få reparationen reklamerad, även om ägare 1 sålt skotern vidare.

Nyvarugarantin är det inte snack om, eftersom den gått ut för 1 år sedan. Nu gäller det garantier på den omfattande och dyra renoveringen och reservdelarna som verkstaden och brp förmedlat i samband med reparationen för 25 mil sedan.

Precis, Garantin gäller för den som köpt produkten från början inte för någon som köpt i andra hand, samma gäller reklamation. om du får den första ägaren att hjälpa dig att driva ärendet kan ni hävda reklamationsrätt som i sverige gäller 3år från köpdatum. om de nekar så går ni till ARN.

Om BRP skyller på verkstaden får de helt enkelt göra upp med dem så du får skotern lagad.

Kom ihåg, ställ rimliga krav och va lugn och behärskad så får du din vilja igenom.
 

Gillarsnö

Välkänd medlem
27 jan 2010
578
1
16
Hudiksvall
Jag menar så här, garantin hade ju gått ut så brp's ansvar var ju slut. Den nya motorn sattes i hos brp's åf och betalades av motorförsäkring, som tidigare ägare haft. Då är det den motorförsäkringen den tidigare ägaren haft HAN behöver kolla upp efter som det är dom som betalat reparationen. Sen kanske det kan vara så att verkstaden missat nåt eller att det är nåt matrealfel på delarna som kan visa varför den rasat igen men det vet man ju först efter dom öppnat den. Det är tidigare ägare som har reklamationsrätt så det måste han styra med om ni ska få hjälp där skulle ja tro.
Mvh Nilas
 

BayIcon

Medlem
6 feb 2013
12
0
1
Precis, Garantin gäller för den som köpt produkten från början inte för någon som köpt i andra hand, samma gäller reklamation. om du får den första ägaren att hjälpa dig att driva ärendet kan ni hävda reklamationsrätt som i sverige gäller 3år från köpdatum. om de nekar så går ni till ARN.

Om BRP skyller på verkstaden får de helt enkelt göra upp med dem så du får skotern lagad.

Kom ihåg, ställ rimliga krav och va lugn och behärskad så får du din vilja igenom.
Jo precis, det är även min tanke. Problemet är väl bara om verkstan skyller på att delarna är felaktiga och brp tvärtom, att det är monteringen som är bristande..

Jag menar så här, garantin hade ju gått ut så brp's ansvar var ju slut. Den nya motorn sattes i hos brp's åf och betalades av motorförsäkring, som tidigare ägare haft. Då är det den motorförsäkringen den tidigare ägaren haft HAN behöver kolla upp efter som det är dom som betalat reparationen. Sen kanske det kan vara så att verkstaden missat nåt eller att det är nåt matrealfel på delarna som kan visa varför den rasat igen men det vet man ju först efter dom öppnat den. Det är tidigare ägare som har reklamationsrätt så det måste han styra med om ni ska få hjälp där skulle ja tro.
Mvh Nilas
Tidigare ägare tycker detta är förjävligt, då han kände att han med gott samvete kunde sälja en skoter som precis blivit renoverad för 30-40 tusen kronor och gått cirka 20 mil efter det.

Just i detta fall finns verkstaden på annan ort, cirka 20 mil, så det är svårt att hålla en förhandling.