Garanti ärenden ,reparationer

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
En allmän fråga .

Hur lång tid har handlaren på sig för att reparera ett garanti ärende ?

Vilka rätter har man ,typ reklamationer av skoter mm ?

Har ju läst att det är rätt många som har en del problem när dom ska ha ut nåt genom garantin eller vilja reklamera tex en del som inte håller måttet på maskinen ,därav frågorna och funderingarna .
 

twister

Välkänd medlem
15 okt 2006
2.506
5
38
Östersund
Det beror nog på hur många skotrar som står före i kön :( tror inte handlarna prioreterar garanti reparationer betalande servicar tyvärr. Fick vänta 5-6mån för att få igen min nytro xride
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Knappt en vecka brukar det ta, lämna söndag em hämtar på torsdag eller fredag :)
Vet inte hur lång tid handlaren ha rätt till att dra ut på tiden...
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Hos min åf tar det drygt 1-2 veckor.. Sen är ju frågan om dom har sakerna hemma eller måste beställa efter, då kan set ta nån vecka extra
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.462
375
83
Malå/Adak
Beror nog på respektive generalagents policy. Tycks mej ha hört att BRP ska börja behandla ärendet inom 2 veckor. Dvs inom två veckor ska dom börja grubbla på om det är garanti eller inte.
Normalt sett så tjuvstartar ju ÅF med reparationen lite beroende på hur tuff han är.
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
Har haft skoter inne både på garanti rep och annan rep (försäkring). Dock förvånad över att alla delar måste beställas, ofta från långt bort, och inte allt för sällan långa leveranstider eller restade delar. Blir ju ofta långa tider på verkstad pga detta.
Jag menar hur svårt kan det vara att hitta delar i Sverige, det är iu inte en rymdfärja som ska repas...

Samarbete mellan märkesverkstäder och handlare är nog obefintlig, i alla fall för mitt märke...
 

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Har läst det här ang godwill också , verkar vara vanligt att det man inte får ut på garantin brukar många få på godwill istället , är detta bara ett sätt att hålla kvar kunden/skoterägaren till rätt märke ? :)
Ganska intressant att läsa ang allt detta då en del har väldigt lätt att få ut garantiärenden/rep godwill eller andra reklamationer och andra får jävlas hur mkt som helst
 

Qroz

Välkänd medlem
20 apr 2008
1.262
2
16
32
Umeå
Det beror nog på hur många skotrar som står före i kön :( tror inte handlarna prioreterar garanti reparationer betalande servicar tyvärr. Fick vänta 5-6mån för att få igen min nytro xride
Hade en verkstad tagit 5-6mån på sig att göra, i princip vad fan somhelst med min skoter hade han inte levt idag, för det är BARA jävla respektlöst!
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Grejer tar väl inge lång tid att få, beställs dom bara i tid så kommer dom i tid. Så länge det inte är restade grejer, tex a-c remmar haha.

Jag menar lynx/ski-doo har ju ett jättelager i finland, tar väl normalt två dagar.
Polaris har väl ett nytt jättelager i typ belgien eller var det var - kanske en övergångsperiod men bör ju inte ta mer än två dagar från dom heller.
A-c och yamaha vet jag inget om men dom lär väl ha några duktiga lager i närheten dom å?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.462
375
83
Malå/Adak
Har haft skoter inne både på garanti rep och annan rep (försäkring). Dock förvånad över att alla delar måste beställas, ofta från långt bort, och inte allt för sällan långa leveranstider eller restade delar. Blir ju ofta långa tider på verkstad pga detta.
Jag menar hur svårt kan det vara att hitta delar i Sverige, det är iu inte en rymdfärja som ska repas...

Samarbete mellan märkesverkstäder och handlare är nog obefintlig, i alla fall för mitt märke...
En ÅF har inga som helst möjligheter att se eller veta vad en annan ÅF har i lager, detta omöjliggör nästan för en ÅF att köpa/beställa från någon annan än GA. Att sitta och inga runt till andra ÅF och leta grejer har nog ingen tid med så är det restat från GA så kommer det ta tid.
 

novis

Aktiv medlem
11 jan 2012
76
0
6
Norrbotten
En ÅF har inga som helst möjligheter att se eller veta vad en annan ÅF har i lager, detta omöjliggör nästan för en ÅF att köpa/beställa från någon annan än GA. Att sitta och inga runt till andra ÅF och leta grejer har nog ingen tid med så är det restat från GA så kommer det ta tid.
Men visst är det ganska tokigt, en reservdel finns ju oftare närmare än USA el Belgien... Alla skulle ju tjäna på ett sådant "internt" samarbete mellan ÅF i landet/ landsdelen.
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Passar på att fråga här då det känns som en passande tråd. Min m800 har gått ganska precis 25 mil nu, och ska ju servas vid 25 mil, men handlarn här i stan hade inte tid förän nästa vecka och det är ju helg snart :) vad händer med garantin om skotern totalrasar vid tex 28 mil? Kommer den gälla iallafall eller står man där med lång näsa?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Bara att köra, bara för att skotern kommer till 25mil och så nyper man inte bromsen och ber om att bli bogserad hem.. Min har nu gått 43mil och jag lämna just in den :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Det beror nog på hur många skotrar som står före i kön :( tror inte handlarna prioreterar garanti reparationer betalande servicar tyvärr. Fick vänta 5-6mån för att få igen min nytro xride
VARNING! Mycket att läsa, MEN en hel del nyttig info.

Det är åt he**ete för lång tid. Din handlare borde göra någon av följande två saker: Investera i mer personal och några kurser i kundomhändertagande. ELLER Lägga ner versamheten.

Jag har arbetat inom fordonsbranschen i över 30 år och bl.a varit garantiansvarig under många år. Har din skoter blivit okörbar, så från det att du ställer skotern hos handlaren bör han ha kunnat, även vid högsäsong, inom max 3 veckor kunnat felsöka ovh beställa hem delar för rep. Under den tiden ska han, (skulle jag), ha planerat in din reparation före han tar in ytterligare serviceuppdrag.

Är det så att ett fel påtalas vid en underhållservice och delar eller tid inte finns för tillfället, letar man upp första blanka sida i orderboken och planerar in garantijobbet med reservdelar och allt innan fler servicar fyller på.

Skulle jag varit serviceansvarig hos en generalagent och jag funnit att en verkstad inte tar hand om kunden som jag beskriver, skulle jag absolut tagit verkstadsansvarig i öronen.

Ingen ska inbilla mig att en seriös och någorlunda skicklig skoterhandlare/verkstad har längre väntetid än max en månad. Men tyvärr är det nog så att en del tomtar hellre tar in servicar och "raka" reparationer som ger mycket bättre avans än garantiarbete som dom tjänar max 5-10% på delar och dessutom bara får debitera 75-80% av arbetskostnad till GA.

Dom hade riskerat att få häva ditt köp.

Länk till konsumenköplagen: https://lagen.nu/1990:932

Här utdrag från dom i ARN där en kille "bara" behövde vänta 4 1/2 månad:
Beslutsdatum 2007-05-15
Ärendenummer 2006-8478
Beslut: Hävning
Avdelning: Motor
Ärendemening: Köp av MC
Källa:Allmänna reklamationsnämnden

Fel på en motorcykel har reparerats efter drygt 18 veckor. Avhjälpandet har med hänsyn till felets art och övriga omständigheter ansetts inte blivit genomfört inom skälig tid ( 27 § konsumentköplagen [ 1990:932 ]); Avgörande 2007-05-15; 2006-8478

Motorn på C:s nya motorcykel som köptes i april 2006 skar i augusti under körning på motorväg. Samma sak hände vid en testkörning inför köpet i april, men då fick han en annan motorcykel levererad. Motorcykeln lämnades in till en verkstad för reparation, men det dröjde sex, sju veckor innan reservdelar hade beställts. Efter 14 veckor var motorcykeln fortfarande inte reparerad. C ansåg att detta var alldeles för lång tid och klagade både i augusti och i oktober 2006. Redan i augusti krävde han att få häva köpet eftersom felet är av väsentlig betydelse och då samma fel har uppstått två gånger. Bolaget gick inte med på hävning, utan ville reparera.

C yrkade hävning av köpet och ersättning med 1 531 kr för bärgning och 3 060 kr för busskort.

Bolaget medgav viss ersättning för utlägg, men motsatte sig kravet på hävning med hänvisning till att motorcykeln var reparerad och färdig att avhämtas.

Nämnden gjorde följande bedömning.

I ärendet är ostridigt att motorcykeln var behäftad med ett köprättsligt fel.

När en vara är behäftad med fel har säljaren enligt 27 § konsumentköplagen (1990:932) rätt att reparera varan innan köparen kan göra andra köprättsliga påföljder gällande, förutsatt att säljaren när reklamation sker utan uppskov erbjuder sig att reparera och även genomför reparationen inom skälig tid och utan kostnad och väsentlig olägenhet för köparen. Om reparationen inte kommer till stånd inom skälig tid och felet är av väsentlig betydelse för köparen, har denne enligt 28 och 29 §§ konsumentköplagen rätt att häva köpet.

I förevarande fall har det gått över 18 veckor från det att motorcykeln lämnades in tills att den blev färdigställd. Nämnden finner med hänsyn till vad reparationen gällde och omständigheterna i övrigt att bolaget inte har genomfört reparationen inom skälig tid. På grund härav och eftersom felet får anses ha varit av väsentlig betydelse för köparen har C haft rätt att häva köpet.

Vid en hävning skall köparen få tillbaka köpesumman jämte ränta med avdrag för den nytta som han har haft av det köpta (se 44 § konsumentköplagen ). I förevarande fall anser nämnden att nyttoavdraget skäligen kan bestämmas till 4 000 kr.

Enligt 30 § konsumentköplagen har köparen även rätt till ersättning av säljaren för skada som drabbat köparen på grund av felet i varan. På grund härav har C rätt till ersättning av bolaget med 1 531 kr för bärgning (självrisk).

C har också yrkat ersättning för inköp av ett busskort. Han har emellertid inte visat att kostnaden för busskortet överstigit vad det skulle ha kostat honom att göra motsvarande resor med motorcykeln. Eftersom endast merkostnader kan ersättas finner nämnden att hans yrkande i denna del skall avslås.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
 

MaTtti

Välkänd medlem
27 sept 2008
936
0
16
Malmberget/Gällivare
Bara att köra, bara för att skotern kommer till 25mil och så nyper man inte bromsen och ber om att bli bogserad hem.. Min har nu gått 43mil och jag lämna just in den :)
Nä det fattar ju jag också att man inte gör, frågade bara vad som skulle gälla OM det skulle hända något. För jag antar att servicen är obligatorisk så länge garantin gäller.
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Eftersom garanti är frivillig finns inga allmänna tidsregler skulle jag säga utan där sätter tillverkaren en egen policy. Finns ingen exakt tid i konsumentköplagen för reklamation vad jag vet men tror att praxis är max 2 månader för åtgärd, sen ses det som oskäligt lång tid. Men det finns det att läsa i KKL.