Garagekväll med ROTAXfanatiker!

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Haha ja, än har man inte sett det sista. Detta är inte ett försök att trampa på nån tå!

Kommer in i ett garage med en hel uppsjö med motordelar, och nu pratar vi inte en full arbetsbänk utan en ett systematiskt lager av ROTAX 800cc cylindrar, kolvar, vevar, stakar toppar och allt vad det innebär.
Jag blir helt paff och funderade mer om killen som ägde garaget skruvade på heltid, men så var inte fallet. Han tillsammans med en kompis hade sparat ALLA delar som på något sett havirerat.

Räknade lite och kom fram till följande:

800ho delar:
*16 cylindrar
*18 kolvar
*5 vevaxlar
*5 insugsgummin (par)

600sdi delar:
*5 cylindrar
*8kolvar
*2vevaxlar

550f delar:
*6 kolvar

+ en hel tjevu med rester av variatorremmar!

Detta för mig är förknippat med vansinne, detta är alltså ett recept gjort av 2st killar med 5 olika maskiner.
Jag fnissade och undrade hur många som vart kvar i verkstan där garantijobben var utförda, han svarade: du behöver fler händer med fungerande fingrar..

Bägge av dessa herrar väntar idag på varsin Summit 800 och ingen av dom är intresserad av nått annat än vad BRP har att erbjuda.

"En märkesengtusiast är en person som erkänner fel och brister i sitt val av maskin, en märkesfanatiker förnekar dom."
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Dom har alltså 21st Cylindrar ståendes hemma. Varför? Köper dom alltså nya cyllar varje gång? Varför inte skicka iväg dom för omnickalisering och få tillbaka en repad?
Ja om inte alls 21 är helt knäckta då.:p
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Dom har alltså 21st Cylindrar ståendes hemma. Varför? Köper dom alltså nya cyllar varje gång? Varför inte skicka iväg dom för omnickalisering och få tillbaka en repad?
Ja om inte alls 21 är helt knäckta då.:p
Kanske för att det inte skiljer något i pris på att beställa en repad från usa utan att skicka in sin gamla. Mycket smidigare tycker jag då man slipper skicka iväg sin egna cylinder. Sen tidsmässigt är det väll ungefär samma, om nu inte utbytesfirman har rätt cylinder på hyllan här hemma, men då kostar det oftast lite mer..

Men upp med bilder annars har det inte hänt... :)
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Ski doo har onekligen ett stort förtroende kapital hos ägarna :nuts: 800 verkar ha haft problem av alla det slag under många år. Själv skulle jag aldrig våga köpa en 800. Det även om handlaren jag har å göra med är säkerheten själv.

Man kan ju undra varför 600 tycks ha fungerat väldigt bra genom åren :confused: