Garage

linhan

Ny medlem
16 nov 2022
1
0
1
60
Malmö
Hej!
Ny på snöskoter. Har nytt garage med betonggolv som jag är rädd om. Tips på vad man kan lägga på golvet som skydd? Hade köpt smala långa gummimattor, men när jag körde in skotern korvade sig såklart mattorna under skidorna...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Om du bara är semirädd om golvet så köp platta hardox styrstål så du slipper coromanten som skär upp betongen.
Jag har de på en av våra pro rmk och de sabbar inte betongen nämnvärt + att de inte hakar fast i stålvinkeln vid garagedörren som de jäkla coromanten gör både vid utbackning och inkörning.
De funkar så bra även på hård led att de blir byte även på andra maskinen.
Annars har du även rullpattor som man lägger under skidor och matta men de är ett jäkla klater att pilla dit.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
"Hjulen" funkar, annars gör du ett par "tofflor" av några plastbelag och skidremmar som du trär under och stroppar fast innan du kör in.

Själv kör jag coromantfritt så jag ids inte jävlas med sådan tingestar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Knappt ett år orkade jag hålla på att tjorva på med diverse skydd och hjul…
Nu bryr jag mig inte längre om golvet. Använder hjul med bara för att smidigt flytta runt maskinerna i garaget.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
På plogad väg, stenhård vår-led och på ren is märker du att coromanten saknas, på alla underlag mjukare än det så gör den ändå inte av sig ett dugg så där är det bättre utan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag tycker hardox fyrkantiga stål tar bra på hård medelhård led tom bättre än coromant, man får rakt passa sig så de inte tar för bra när de är en viss hårdhet på led. Man får absolut inte ha toe in på skidorna om jag säger så. På ren is tar de såklart dåligt men de går styra skapligt ändå trots att jag har en 155" pro rmk.
Jag har byggt en Dollyvagn liknande denna länk då slipper man köra in eller ut ur garaget. Men jag är skeptisk till den bräckliga vagnen i länken.
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl

SkylerBullock

Ny medlem
7 apr 2023
1
0
1
28
Bullock
Borde ju gå att googla lätt vad som är bra att ha på golvet för att inte repa, eller alternativt fråga någon på ett företag som säljer snöskotrar, de lär ju ha bäst koll av alla, kan man hoppas! Låter jävligt nice med snöskoter förövrigt! Var förvarar du den? I ditt eget garage hemma? Jag skulle dessutom starkt rekommendera dig att se till så att den blir orörd av främlingar, genom att se till så att förvaringsplatsen är väl säkrad, gärna med larm. Men tänk även på att se till så att eventuella fönster är bra i säkerhetsaspekter, och att du har en schysst garageport. Skulle rekommendera denna, angående det sistnämnda: https://www.nordicdoor.se/anvandning/industri/industriportar/
 
Last edited:

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.150
145
63
Säfsen
Reactions: mattgojohn

tubela366

Ny medlem
13 jul 2023
1
0
1
22
India
The "wheels" work, otherwise you make a pair of "slippers" out of some plastic coverings and ski straps that you thread under and fasten before driving in.
Arceusx
 
Last edited: