Gammturbo och Bromsbänksbygge ( 27.02 Börjat bromsa )

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Hallå

Jag var i våras och köpte mig en skuren m8 boondocker turbo och insåg ganska fort att den var i sämre skick än väntat och behövde fixas lite 😂.
Så jag tänkte dela med mig av mitt pågående snabbprojekt som kommer bestå av ett bromsbänksbygge och renovering/ombyggnation av M8an.

Såhär såg skotern ut vid hemkomsten
28315

Det som är gjort fram tills nu är att motorn är demonterad och inväntar delar.
28316

Originalturbon från boondocker kommer att bytas ut mot en modell större gt2871
28318

28319

Ecu kommer också att bytas mot ett pc5 med tändning, ladd och bränsle justering.
28320

Köpte även nya bosch spridare för att få mer bränsle och bättre justeringsmöjligheter
28321

Blev även en lågkompstopp och prox kolvar
28322
28324
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Oj va skoj äntligen något atrt följa :) Snabbjobb haha bromsbänk och helrenovering av motor samt intuning av motor de tar ju hela vintern.
Låt hör mer om bromsbänken hur den ska byggas 👍:)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Eftersom skotern behöver köras i dyno vilket kostar en hel del så blev jag snål och tänkte bygga mig en egen istället :D men insåg ganska fort att den blir lika dyr som skotern 😂

Tanken var först att bygga en hydraulisk dyno eftersom jag redan hade en sådan motor liggandes.
Dock slopade jag den idéen ganska fort pga olika skäl med ventiler.
Så istället kom jag över en begagnad vattenbroms av en kille i USA.
Märket är land and sea dyno och den kommer styras med ett norskt styrsystem som heter yourdyno.

Bromsbänken var i ganska dåligt skick så lager och packningar ska bytas.
28325

Ventilen kommer styras av dataprogrammet för automatiska svep
28326

Yourdyno
28327

28328

En hel del sensorer ska även monteras i bromsbänken som Lambda, egt, tryck, avgasmottryck, väderstation osv.

28329

28330

28331

Kommer även bygga ett eget vattensystem för att kunna köra höga effekter i bänken.
28332

Syrafasttank kommer användas som vattenkälla.
28333

Detta får räcka så länge.
Jag kommer försöka uppdatera med jämna mellanrum. Dock står detta projektet lite still nu för att jag väntar på delar.
 
Last edited:
Reactions: suregom

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Jag har en liten fundering angående vevaxeln. Jag ser att ena vevstaken har repor efter att den tagit i vevhalvan. Är detta förekommande?

28334
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag har aldrig sett att en vevstake tagit i en skinka på detta sätt. Är den vevstaken tightare i axialspelet på vevtappen vs andra staken? Eller har någon fått vevhaveri och bara bytt vevtappens nållager men inte vevstaken så skadorna är från äldre haveri?. Om du inte kan trycka vevstaken så den tar i skinkan nu måste de va gammal skada.
Eller är de någon som viktjusterat vevstakarna genom att slipa där?
Fan de va ju en seriös dyno inte illa!! vart bor du så man kan komma o bromsa:)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det sitter en skruvad extravikt som den tagit i. Är lika på bägge 2 att man kan dra vevstakarna i sidled så de tar i extravikten dock inte åt andra hållet eftersom det är ingen vikt där där. Det är endast synliga repor på 1 vevstake.
Lager osv känns tight så jag tror inget är fel.
Min tanke är att det eventuellt kan ha uppstått vid ett rejält kolvhaveri som gjort att kolven gått sönder och staken kunnat flytta sig i sidled? För när kolven är monterad tror jag inte det går att flytta vevstaken så mycket i sidled så den tar i. Har dock inte mätt upp detta än så vet inte helt.

28337

Jo bromsbänken kommer bli hyfsad seriös, så när allt är klart kan du komma till hudik å bänka lite
:)
 
Last edited:
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Jag kan ta reda på om vevstakarna ska ta i vikten för AC 800 motorn jag håller på portar nu är i bitar så veven är lös. De är visserligen en 2012 men de kan va samma fenomen på den. Jag har visserligen inte märkt av att de tar i vid mont av vev men jag har inte testat pressa en vevstake mot viken heller. Jag har inte veven hemma men jag kontaktar Kalle som äger motorn.
Oj vad kul de vore att få testa bänken jag kommer som ett skott Hudik är ju bara 14 stenkast bort :)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det hade varit superbra om du kunde titta upp det :) Dock så tror jag det blev en annan vev utan vikter från 2010 ungefär men kolla endå
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Vi får hoppas denna vev har vikter men de tar ett tag kompisen är bakfull så svar dröjer :)
Låt höra hur mycket effekt du siktar på jag hoppas du ska ladda på rejält dvs över 1 bar :)
Ang toppen vilket kompförhållande har den?
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Det är lugnt det.
Angående effekten så har jag inget bestämt än, allt beror ju på faktorer som temperaturer och spikningar osv. Men att maxa turbon hade varit kul 😜.
Vad kan en Gt2871 leverera, 250?
Jag kommer först köra utan intercooler men om det är ett problem kommer jag testa att bygga en och jämföra lite.
Har även tänkt tanken att testa e85 dock sätter det lite käppar i hjulen för körsträckan.
Jag har skickat iväg cylindrarna på nikasilbehandling och det kommer bli lite mer spel i dessa för att klara högre temperaturer.

Jag köpte toppen begagnad och han trodde det skulle vara 10,5:1.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
De vore kul om du maxar turbon den räcker ev till 250hk i din maskin om den orkar ladda ca 1 bar. Om du ska ladda över 0,7 bar så skulle jag rek IC för redan vid 1 bar brukar en IC ge 10-12% mer effekt på samma laddtryck som utan IC dvs 1 bar. Och ju mer man laddar desto mer effekt ger en IC. 10,5:1 topp lät bra då kan du förmodligen ladda 1 bar (med ic) utan spikning.
Etanol bör du undvika för motorn skär nog lätt med vanlig 98 okt soppa så med e85 har du bäddat för måååånga skärningar men de är såklart möjligt. Och du måste köra dyr olja som klarar blanda sig med e85 typ klotz har oljer för det men då måste man nog köpa från usa för svenska säljaren har lagt ner vad jag vet?
Lägg därtill att du måste ha en liten tank med bensin till en primerpump för att få igång den vid minusgrader!
Fördelen med e85 är såklart högre okt värde och de kyler bra du kan ladda minst 1 bar utan IC med 10,5:1 topp.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Okej. Bra input där. Jag har tittat på lite olika ic men inte hittat någon bra. Har ni något tips?

Varför skär den lättare med e85?
Det där med olja och primerpump är något som är lösbart och jag har redan listat ut hur jag kan göra det. Dock ligger det sist på min lista och eventuellt något man kan göra i ett senare skede om det behövs.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jäkligt intressant med dyno, har planer själv på att bygga egen dyno. Just nu bara i planeringsstadiet men funderar på hur man ska planera ytan för dynon? Jag tänkte nog bygga ut källarn för ett dynorum så man kan ju göra precis som man vill. Men då det kommer ligga under marknivå så vill man hålla ytan så liten som möjligt men ändå praktiskt.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
vad för typ av dyno planerar du för? eddy current, vattenbroms, bromsa lösa motorer eller hela skotrar? en viktig sak i en källaren kommer ju vara dränering om du vill bygga vattenbroms. även ventilation blir viktigt. annars ser jag inget problem då en snöskoterdyno är minimalt liten :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
Okej. Bra input där. Jag har tittat på lite olika ic men inte hittat någon bra. Har ni något tips?

Varför skär den lättare med e85?
Det där med olja och primerpump är något som är lösbart och jag har redan listat ut hur jag kan göra det. Dock ligger det sist på min lista och eventuellt något man kan göra i ett senare skede om det behövs.
E85 tvättar bort oljan överallt i motorn och de skär ju nog lätt med bensin. På fyrtaktare är de mindre kritiskt men man bör köra speciell olja även i fyrtaktare som går på e85. Man måste även byta olja dubbelt så ofta på fyrtaktare med e85 för spriten tränger sig ner förbi kolvringarna lättare än bensin så oljan späds ut. Sedan de nästan största problemet på en tvåtaktare med e85 allt rostar in no time så en tvåtaktares lager får rostskador över en natt. Man måste köra igenom bensin efter varje dags körning annars får man snabbt rostgropar i lagerbanor!
I watercross serien Sverige är de faktiskt en snubbe som kör på e85 med lyckat resultat men då är de sommar så uppstart funkar bra och jag utgår från att han tvättar ur motorn efter varenda träning tävling och oljar in den.
Jag skulle inte köra e85 innan jag maxat ur bensin med stor IC och då talar vi om 250hk + försök hellre få tag i flygbränsle någonstans LL100. Den soppan är hutlöst bra för den har fortfarande bly i sig den smörjer motorn bet bättre än vanlig macksoppa och den ligger över 103okt har jag för mig. Den va rel billig för 15-20 år sen och rel lätt att få tag på men nu är de hårdare regler endast flygplan men jag vet folk som fortfarande får tag på den.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
vad för typ av dyno planerar du för? eddy current, vattenbroms, bromsa lösa motorer eller hela skotrar? en viktig sak i en källaren kommer ju vara dränering om du vill bygga vattenbroms. även ventilation blir viktigt. annars ser jag inget problem då en snöskoterdyno är minimalt liten :)
Blir nog en vattenbroms då det är en väldigt enkel konstruktion. Tanken är att bromsa hela skotrar. Dräneringen är inget problem, huset ligger på en grusås. Hur mycket vatten behöver man för att köra ett par bromsningar på 150-200hk?
Antar att det nästan går åt mer vatten för kylningen?
Ang ventilation är tanken att kunna blåsa på rätt bra så man får riktigt kallt i rummet. Sen extra sug för avgaserna.
Men antar att 2st rum är att föredra, ett för själva dyno och skoter och ett annat med dator och kontrollenhet.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
E85 tvättar bort oljan överallt i motorn och de skär ju nog lätt med bensin. På fyrtaktare är de mindre kritiskt men man bör köra speciell olja även i fyrtaktare som går på e85. Man måste även byta olja dubbelt så ofta på fyrtaktare med e85 för spriten tränger sig ner förbi kolvringarna lättare än bensin så oljan späds ut. Sedan de nästan största problemet på en tvåtaktare med e85 allt rostar in no time så en tvåtaktares lager får rostskador över en natt. Man måste köra igenom bensin efter varje dags körning annars får man snabbt rostgropar i lagerbanor!
I watercross serien Sverige är de faktiskt en snubbe som kör på e85 med lyckat resultat men då är de sommar så uppstart funkar bra och jag utgår från att han tvättar ur motorn efter varenda träning tävling och oljar in den.
Jag skulle inte köra e85 innan jag maxat ur bensin med stor IC och då talar vi om 250hk + försök hellre få tag i flygbränsle någonstans LL100. Den soppan är hutlöst bra för den har fortfarande bly i sig den smörjer motorn bet bättre än vanlig macksoppa och den ligger över 103okt har jag för mig. Den va rel billig för 15-20 år sen och rel lätt att få tag på men nu är de hårdare regler endast flygplan men jag vet folk som fortfarande får tag på den.

okej då hänger jag med på vad du menade .
jag kommer börja med bf98 för enkelhetens skull och se vart jag hamnar. vill som sagt kunna köra och inte leta efter bränsle ;)
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Blir nog en vattenbroms då det är en väldigt enkel konstruktion. Tanken är att bromsa hela skotrar. Dräneringen är inget problem, huset ligger på en grusås. Hur mycket vatten behöver man för att köra ett par bromsningar på 150-200hk?
Antar att det nästan går åt mer vatten för kylningen?
Ang ventilation är tanken att kunna blåsa på rätt bra så man får riktigt kallt i rummet. Sen extra sug för avgaserna.
Men antar att 2st rum är att föredra, ett för själva dyno och skoter och ett annat med dator och kontrollenhet.
okej låter bra. ska du fräsa bromsen själv? 2 rum är att föredra för säkerhetens skull . Dock kommer jag bara använda ett vanligt garage.
angående vattenåtgång beror det på bromsens design och storlek, men land and sea dyno har dessa riktmärken:
Absorber capacities are RPM dependent. Water brakes require a minimum water flow of 1 gpm @ 30 to 60 psi for every 20 continuous Hp. For peak performance, install a supply system capable of maintaining 60 psi @ 1 gpm for every 10 Hp.

Så med andra ord har jag köpt mig en pump som flödar 100 l/min vid 4 bar för att kunna maxa bromsen.
Bygger du en överdimensionerad broms klarar du nog dig på 2-3 bar och 50-100 l/min, dock svårt att säga i förväg.
kan vara värt att tänka på att en pump som flödar över 100l/min vid 4bar är ganska dyr att köpa ny.
Behöver man inte så högt tryck fungerar julas värsta pump bra.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
en till sak att tänka på är att temperaturen på vattnet inte får bli för högt. ska samma vatten användas så behövs det en rejäl tank alternativt ett bra kylsystem.
Jag kommer att bygga mitt system så att jag konstant fyller en förtank med kallt vatten som sedan pumpen får suga ifrån. Returen från bromsen kommer gå ut i avloppet för att hålla nere tempen. eventuellt i framtiden kanske jag bygger en kylare för att kunna leda tillbaka vattnet till tanken och köra ett slutet system.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Nu har cylindrarna anlänt efter renovering.
Dock så blev jag lite besviken när det kostade mer än väntat pga svetsning.
Firman påstår att de har svetsat vändkanter samt svetsat uppe på 1 cylinder!
Man ser klart och tydligt att de inte har svetsat uppe på någon cylinder.
Sen har jag svårt att tro att det funnits vändkanter i cylindrarna eftersom jag endast hittade nikasilsläpp mitt i cylindern. Bör ju inte gå att få vändkanter Så länge nikasilet är kvar.
Eller har ni någon åsikt om det?

Så nu har man lärt sig något nytt att man måste dokumentera sakerna med bilder och text före man skickar in något.
Känns som det är jävligt lätt för firman att påstå saker när inget dokumenteras från deras sida.

Det rör sig inte om några stora summor pengar så jag bryr mig inte om det.
jag känner mig mest lurad och det gör mig förbannad.

28340
 
Reactions: suregom