Gammal soppa?

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Skulle dra igång 850in i helgen efter sommardvalan.
startade och gick som vanligt på tomgång, lät den bli varm medans jag klädde på sonen sen skulle jag och sonen ut på åkern på en liten tur då började den möa och bluddra efter 30 meter och avgassmälla, vände direkt och kom nästan till ladan för att sen avgassmälla och sen lägga av, nu är den helt dö, skoter har gått 190 mil och är i princip i nyskick.
Kan detta bero på gammal bensin som legat och osat till sig i tanken, hade kanske 2/3 tank i den över sommaren.
Har nån erfarenhet av detta och hur den beter sig av gammal soppa?
har hört om detta fenomen förut men har aldrig råkat ut för det själv av 30år som skoterägare.
etecen kanske är känslig på detta.
Ska byta ut soppan när jag kommer hem till helgen och eventuellt byta stift kanske?
Nervös man har haft nå luft i oljeledningen så man blåst nån kolvring eller nåt
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Skulle dra igång 850in i helgen efter sommardvalan.
startade och gick som vanligt på tomgång, lät den bli varm medans jag klädde på sonen sen skulle jag och sonen ut på åkern på en liten tur då började den möa och bluddra efter 30 meter och avgassmälla, vände direkt och kom nästan till ladan för att sen avgassmälla och sen lägga av, nu är den helt dö, skoter har gått 190 mil och är i princip i nyskick.
Kan detta bero på gammal bensin som legat och osat till sig i tanken, hade kanske 2/3 tank i den över sommaren.
Har nån erfarenhet av detta och hur den beter sig av gammal soppa?
har hört om detta fenomen förut men har aldrig råkat ut för det själv av 30år som skoterägare.
etecen kanske är känslig på detta.
Ska byta ut soppan när jag kommer hem till helgen och eventuellt byta stift kanske?
Nervös man har haft nå luft i oljeledningen så man blåst nån kolvring eller nåt
Mina erfarenheter är att soppan inte är boven, många säger så men ingen jag vet om har haft problem efter sommardvalan.
Ej heller effekten ändras av gammal soppa det testade ju snowrider nyss.
Men du kan ju vara den första jag hör har drabbats.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Bränslet är det inget fel på. Byt stift så går den, man får INTE röra gasen innan den är upp i minst 30grader första gången den startas om man kört konserveringen har jag själv fått erfara. Finns det ingen snö så palla gärna upp den och varva ur den några gånger sedan. Kom ihåg att markera med tuschpenna eller nåt på porslinet så det hamnar rätt mot spridarna.
 
Reactions: Undie

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Bytte stift idag, funkar finfint nu.
Hade inte en aning dessa va så känsliga på stiften efter "dvalan" =)
 
Reactions: snötoken

Jjiimmyy

Prospect sledder
4 dec 2017
5
0
1
Gagnef
Bytte stift idag, funkar finfint nu.
Hade inte en aning dessa va så känsliga på stiften efter "dvalan" =)
exakt samma sak hände mig och det var samma fel, nu ska det ju inte behövas med jag kostar på nya stift inför varje vinter(jag vet kanske onödigt men då vet jag att det är fräsht när jag åker)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Om de händer igen prova elda kraftigt på stiften för i 7 fall av 10 blir stiften ok då.. Man bör ha värre eldkastare än tändare för man måste elda enormt mycket på den gängade delen, ärm inte på bygeln! En bra tumregel om man eldar med gaslåga är att när man bränner sig på fingrarna på porslindelen kan man ge sig. Eldar man med tändare så pratar vi om 3-4min eldande och då hinner porslinet bli för hett att hålla i utan handskar.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
exakt samma sak hände mig och det var samma fel, nu ska det ju inte behövas med jag kostar på nya stift inför varje vinter(jag vet kanske onödigt men då vet jag att det är fräsht när jag åker)
Inte så konstigt att stiften kan gå sönder när man startar den efter sommardvalan då motorn fylls med extra soppa/olja om man kör förvaringsprogrammet eller vad det nu heter.