Satt just och läste WestinMX tråd och hans funderingar om nerdrevning.
Då jag byggde grabbens GLS Mountain Edition hade jag samma problem, det finns inte drev att få tag på till äldre maskiner, särskilt inte till Lynx som har Triplex drev och kedja. Jag hade tur och fick tag på ett 17-kuggs "halvfabrikat" som jag fick svarva till för att det skulle passa. Men den turen har ju inte alla...
Då kom jag och tänka på C3 Powersports Beltdrive... Fan, det kan ju inte vara så komplicerat att trixa dit såna remhjul på axlarna, och slippa "hela" kedjehuset med oljespill och annat tillhörande skit.
Prismässigt håller det, iaf på gamla Lynxar.
Triplexdrev (övre) kostar ca 3000 kr om man nu hade fått tag på ett. Övre beltdrivehjul kostar i runda slängar 100 US$.
Triplexkedjan är svindyr, brukar kosta typ 800 för en begagnad... En kolfiberkuggrem kostar runt 100US$.
Spännhjul till remmen är nog ingen svårighet att tillverka för en händig karl...
För att hålla nere priserna så bör man nog kolla på industrisortimentet, iaf om man ska handla i Sverige. ToolsMomentum, teknikprodukter.se och ett flertal andra industrileverantörer tillhandahåller ett mycket brett sortiment av dessa produkter.
Det verkar finnas massor av modeller till konad axel, och det finns massor av modeller med förborrat rakt axelhål.
Och här kommer själva kärnfrågan:
Hur fan ska man få fast dom på axlarna?? Det finns ju alternativet att svarva remhjulen till presspassning på axlarna, och sen svetsa fast dom. Men det blir ju lite besvärligt om man vill dreva om den, eller byta lager... :mmph:
Idéer mottages tacksamt.
/Tobbe
Då jag byggde grabbens GLS Mountain Edition hade jag samma problem, det finns inte drev att få tag på till äldre maskiner, särskilt inte till Lynx som har Triplex drev och kedja. Jag hade tur och fick tag på ett 17-kuggs "halvfabrikat" som jag fick svarva till för att det skulle passa. Men den turen har ju inte alla...
Då kom jag och tänka på C3 Powersports Beltdrive... Fan, det kan ju inte vara så komplicerat att trixa dit såna remhjul på axlarna, och slippa "hela" kedjehuset med oljespill och annat tillhörande skit.
Prismässigt håller det, iaf på gamla Lynxar.
Triplexdrev (övre) kostar ca 3000 kr om man nu hade fått tag på ett. Övre beltdrivehjul kostar i runda slängar 100 US$.
Triplexkedjan är svindyr, brukar kosta typ 800 för en begagnad... En kolfiberkuggrem kostar runt 100US$.
Spännhjul till remmen är nog ingen svårighet att tillverka för en händig karl...
För att hålla nere priserna så bör man nog kolla på industrisortimentet, iaf om man ska handla i Sverige. ToolsMomentum, teknikprodukter.se och ett flertal andra industrileverantörer tillhandahåller ett mycket brett sortiment av dessa produkter.
Det verkar finnas massor av modeller till konad axel, och det finns massor av modeller med förborrat rakt axelhål.
Och här kommer själva kärnfrågan:
Hur fan ska man få fast dom på axlarna?? Det finns ju alternativet att svarva remhjulen till presspassning på axlarna, och sen svetsa fast dom. Men det blir ju lite besvärligt om man vill dreva om den, eller byta lager... :mmph:
Idéer mottages tacksamt.
/Tobbe