Göra egen Beltdrive istället för växelhus?

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Satt just och läste WestinMX tråd och hans funderingar om nerdrevning.

Då jag byggde grabbens GLS Mountain Edition hade jag samma problem, det finns inte drev att få tag på till äldre maskiner, särskilt inte till Lynx som har Triplex drev och kedja. Jag hade tur och fick tag på ett 17-kuggs "halvfabrikat" som jag fick svarva till för att det skulle passa. Men den turen har ju inte alla...

Då kom jag och tänka på C3 Powersports Beltdrive... Fan, det kan ju inte vara så komplicerat att trixa dit såna remhjul på axlarna, och slippa "hela" kedjehuset med oljespill och annat tillhörande skit.

Prismässigt håller det, iaf på gamla Lynxar.
Triplexdrev (övre) kostar ca 3000 kr om man nu hade fått tag på ett. Övre beltdrivehjul kostar i runda slängar 100 US$.

Triplexkedjan är svindyr, brukar kosta typ 800 för en begagnad... En kolfiberkuggrem kostar runt 100US$.

Spännhjul till remmen är nog ingen svårighet att tillverka för en händig karl...

För att hålla nere priserna så bör man nog kolla på industrisortimentet, iaf om man ska handla i Sverige. ToolsMomentum, teknikprodukter.se och ett flertal andra industrileverantörer tillhandahåller ett mycket brett sortiment av dessa produkter.

Det verkar finnas massor av modeller till konad axel, och det finns massor av modeller med förborrat rakt axelhål.

Och här kommer själva kärnfrågan:

Hur fan ska man få fast dom på axlarna?? Det finns ju alternativet att svarva remhjulen till presspassning på axlarna, och sen svetsa fast dom. Men det blir ju lite besvärligt om man vill dreva om den, eller byta lager... :mmph:

Idéer mottages tacksamt.

/Tobbe
 

rtx144

Välkänd medlem
9 nov 2011
330
0
16
Sävast
svarva om orginaldreven till medbringare och loppa fast beltdrivehjulen, spännaren borde man ju kunna fästa i chassit (stålchassi eller på så gammal lynx?).
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
svarva om orginaldreven till medbringare och loppa fast beltdrivehjulen, spännaren borde man ju kunna fästa i chassit (stålchassi eller på så gammal lynx?).
Ja, självklart! Bra!

Spännaren är inga problem, den har jag koll på hur den skulle kunna se ut.

Fler förslag?
 

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
Har ett förslag som bla annat finns inom industrin samt på kompressor satserna till nytron
ska se om jag finner igen det..
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Och här kommer själva kärnfrågan:

Hur fan ska man få fast dom på axlarna?? Det finns ju alternativet att svarva remhjulen till presspassning på axlarna, och sen svetsa fast dom. Men det blir ju lite besvärligt om man vill dreva om den, eller byta lager... :mmph:

Idéer mottages tacksamt.

/Tobbe
Såg att Stecka redan lagt in om detta men kan förtydliga...

Bussningarna kallas Taperlock, väldigt vanliga grejer, det finns en standard för dessa så det går att kombinera drev från ett håll och köpa bussning nån annanstans om man skulle vilja.
Stora leverantörer:
www.jens-s.se/
www.bengtssons-maskin.se/

Är ute efter lite transmissiondelar jag med, dock till ett helt annat bygge.
Har letat runt lite och hittat en massa i england, till mycket bättre priser än här i sverige...
Hittat en del hos dessa, de verkar dock inte ha riktigt lika stort sortiment som de tidigare jag listat...
www.bearingboys.co.uk/
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Tack, A.Holm.

Den där Goodyear Eagle NRG såg ju intressant ut, men fan vad dyra dom remmarna verkar vara! Det var ju synd... Hittade dimensioneringstabeller också, kan ju vara bra att ha, så man inte gör den för klen.

Ska fortsätta att kolla på dina tips ikväll.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tack, A.Holm.

Den där Goodyear Eagle NRG såg ju intressant ut, men fan vad dyra dom remmarna verkar vara! Det var ju synd... Hittade dimensioneringstabeller också, kan ju vara bra att ha, så man inte gör den för klen.

Ska fortsätta att kolla på dina tips ikväll.
Tänk på att alla såna här grejer prutas det på rejält, en firma som handlar en del brukar nog ha mellan 50-75% rabatt på delar.
Så man ska inte stirra sig blind på listpris...
Kan ju vara värt att värt att leta på nån firma och köpa genom dom...