Går bara på startgas efter sommarförvaring (Rev 800 -05)

W

w3stman

Hej!

Blir tokig. Skotern gick bra i våras och skulle fräscha upp den nu inför hösten. Fick stå på tomgång i cirka 4 minuter innan den dog och var livlös. Bytte stift, i med ny soppa och den gick igång efter en hutt med soppa i tändstiftshålen dock dog den efter 5 sekunder cirka.

Sen har jag rensat tank, rengjort förgasare grundligt, letat sprickor i slangar, kollat insugsgummin, kollat filter & testat komp (bra & jämnt på båda).

Startade inte.

= Dålig bränsletillförsel innan förgasarna tänkte jag.

Då provade jag med en pet-flaska direktkopplad till förgasarna och då gick den fint på tomgång tills garaget kändes som en gaskammare.

Därefter monterades en bättre begagnad bränslepump då jag tyckte (kanske inbillade mig) att flödet var klent. Helt plötsligt gick den bra och jag kunde köra den ur garaget (10 meter), stod på tomgång i 5 minuter tills den dog. Nu är den lika död igen och går bara på startgas:mad2:

Någon fundering?

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Hej!

Därefter monterades en bättre begagnad bränslepump då jag tyckte (kanske inbillade mig) att flödet var klent. Helt plötsligt gick den bra och jag kunde köra den ur garaget (10 meter), stod på tomgång i 5 minuter tills den dog. Nu är den lika död igen och går bara på startgas:mad2:
Med petflaska eller tank?

W

w3stman

Den körde ut med tank och "nya" bränslepumpen.

Rengjorde även filter och kontrollerade/blåste rent alla slangar.

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
var väldigt försiktig med startgasen, de tvättar bort oljefilmen.

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Är hemskt vanligt att det blir alger och skit bränsle, jag tycker det låter som att det rinner dåligt ur tanken.
Prova koppla på flaskan igen?
Går den då så är det definitivt skit i tanken.

W

w3stman

var väldigt försiktig med startgasen, de tvättar bort oljefilmen.
Jo jag vet, har testat endast i nödfall kan man väl säga.

Är hemskt vanligt att det blir alger och skit bränsle, jag tycker det låter som att det rinner dåligt ur tanken.
Prova koppla på flaskan igen?
Går den då så är det definitivt skit i tanken.
Jo känns olustigt att man fått ännu en dålig bränslepump, så visst borde det vara något annat. Men imorgon blir det att försöka utesluta lite saker.

Tanken blåste jag rent och har verkligen försökt göra allt grundligt för att inte sitta i den sits jag gör nu, och behöva göra om allt ;)

W

w3stman

Då vacum-slangen till bränslepumpen såg ut att vara i gott skick hoppade jag att byta den vid första demonteringen. Men igår bytte jag även den slangen samt på med nya klammer. Efter det går den som den ska! Otroligt löjligt fel, sen vet jag inte om det var klammerna eller om det var slangen som tog tjuvluft.