Fyrtaktsskotrar

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Detta måste vara en av de mest diskuterade frågorna inom skoter.... Vad är bäst? etc etc..

En sak bara, håll diskussionen i god ton, som man brukar säga..

"Var och en blir ju salig på sitt sätt...."

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
som vanligt tar många ner nivån när 2t och 4t ska jämföras, t.ex dra in en jänkbil i tråden
eller hånas om varmkörning
det finns 3 anledningar att jag köpte 4t
1.driftsäkerheten,
2.jag vill veta hur det är att äga en så jag vet vad jag pratar om (Har kört 2t i 25år)
3.bränsleförbrukning

ni ska komma ihåg att det är inte länge sedan det var omöjligt att stoppa in en 4t i en skoter

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
många här skrier att 4taktaren har bätte vrid än 2taktaren, det är fel(säg nu inte att 4takt 1000cc har bättre än en 500cc 2takt, det klart att den har det, den är ju dubbelt så stor motor). Men 4taktaren har oftast vridmomentet tillgängligt på lägre varv som tidigare nämts i tråden, men är det av betydelse igentligen när en snöskoter inte går på låga varv? har kört många olika och inte är det många snöskotrar som rör sig frammåt oavsett 4takt eller 2takt under 3500-4000rpm enda fördel jag ser på en modern(läs ny( snöskoter med 4takt är just lukten ...om man nu inte gillar den.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
En av dom stora fördelarna är väl driftsäkerheten på fyrtaktaren och livslängden på motorn. Annars är det nog hugget som stucket vad var och en tycker känns bäst.
Känns som att om skotern väger 240 eller 260 kg är en relativt oviktig fråga då 20 kg hit eller dit knappast gör mycket i sammanhanget.

Honung

Välkänd medlem
26 feb 2007
728
2
18
Östersund
Här kommer mina svar,synpunkter:

1: Driftsäkerheten och att när jag första gången provade en 4t(nytro)
var det kört, jag tyckte motorn var underbar,jag har absolut inget emot 2t har kört det i 25år men just nu är det 4t jag föredrar men jag förstår de som gillar tex e-tech motorn,jag provade både lynx och skidoo med den motorn förra vintern.

2: Klart att man i vissa lägen känner av vikten tex när man kört fast:rolleyes: men måste säga att annars är det inget jag besväras av då jag själv är 100+ kille.

3:Kan jag inte svara på då jag endast kört 08-09 Yamaha Nytro,phazer,apex och ski-doo 1200an, alla fina maskiner men olika.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Vet inte riktigt varför jag ratar 4takt. Har kört hela yamahas modelsortiment (från 03 till 09). Och känner inte att någon av dom va något "speciell".

Bränsle mässigt vinner dom inte på, inte heller på tyngd/smidighet.

Sedan att folk säger att man inte måste skruva så mkt i dom. Nej, kanske inte lika ofta som en 2takt. Men när det väl *****s, så byter man inte kolvar ute på fjället heller.

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
Vet inte riktigt varför jag ratar 4takt. Har kört hela yamahas modelsortiment (från 03 till 09). Och känner inte att någon av dom va något "speciell".

Bränsle mässigt vinner dom inte på, inte heller på tyngd/smidighet.

Sedan att folk säger att man inte måste skruva så mkt i dom. Nej, kanske inte lika ofta som en 2takt. Men när det väl *****s, så byter man inte kolvar ute på fjället heller.
Skälet varför man inte skruvar i 4T skotrarna är väl för att dom är Yamaha och inte är det något mer skruva i tex en Viper?

GLS

Välkänd medlem
13 dec 2005
572
0
16
Köp nya Snowrider och läs deras jämförelse test av 2-takt och 4-takt!
Det kan väl möjligen kallas för en jämförelse mellan tre turbo-4t med en standard 2t 800 som referensmaskin. För övrigt tar jag ganska lätt på Sundströms åsikter då han i flertalet artiklar uttrycker sin kärlek till turbo-4t.

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Skälet varför man inte skruvar i 4T skotrarna är väl för att dom är Yamaha och inte är det något mer skruva i tex en Viper?

Kanske missförstått dig nu men.

Finns inte en enda yamaha från -03 som inte har problem med framvagnen. Vad ger det att motorn är hel då resten av skotenr ger upp? Sen att yamaha aldrig har (och aldrig kommer) tillverka ett boggie som är något att ha.

Och vad vipern har med det här att göra vet jag inte. Mig veterligt så ska man byta kolvar med samma intervallet oasvsett yamaha eller suzuki osv. Sen att många skiter i de, så är det klart att det går sönder.

slednecks

Välkänd medlem
14 jan 2007
609
0
16
Skellefteå
Ungefär så ja. En värsting från den tiden och en värsting från -03 har inte så stora skillnader som du verkar tro. Samma princip. Sen kom Brp med Sdi och nu E-tec. Utvecklingen började ungefär då.

Edit: :stupid: på dig själv..

Så du menar att en fyrtankare inte behöver varmköras?! Wow, måste köpa en! Elstart finns på tvåtaktare också, skillnaden är att dom GÅR att dra igång om elstarten säger upp sig.. Choka är ju otroooolig jobbig, jag håller med. Jag menar, man måste ju bryta med ett järnspett för att få upp den rackaren. Ojoj. Skillnaden är att man måste fylla på olja då och så, är det så du menar? I gengäld så behöver man aldrig byta motorolja på en tvåtaktare.
Jag ska inte ge mig in i nån diskussion med dig eftersom du redan bestämt dig för att 4-t är skit. Men jag har redan sagt varför jag väljer 4-t =mindre rappel och skönare motorkaraktär.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Jag ska inte ge mig in i nån diskussion med dig eftersom du redan bestämt dig för att 4-t är skit. Men jag har redan sagt varför jag väljer 4-t =mindre rappel och skönare motorkaraktär.
Jag påstår inte att fyrtakt är skit, jag kan tänka mig att äga en i framtiden. Det jag reagerar på är att en del höjer dom till skyarna som om det inte fanns tvåtaktare över huvud taget.

Enda fördelen med en fyrtaktare är driftssäkerheten.
Iofs så har inte jag haft så mycket problem med tvåtakt heller..

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Oj!

Många svar och många synpunkter från 2T och 4T fantaster!
Jag kanske är bra på att skapa debatt, skriva så att folk får utlopp för sina "aggressioner" så att säga.

Det här är precis på pricken vad jag vill åstadkomma, en mini debatt.

Jag har läst alla svar och har fått en bra bild av 2T och 4T.
någon skrev om E-tec och det är intressant för det är egentligen lukten som är det primära.
Jag satt i en kälke av öppen typ och jag andades in denna 2T ångor och efteråt mådde jag illa och ville kräkas på ren svenska.
Och det finns såklart andra tillfällen.

Det sekundära är ljudet, varför varför v a r f ö r måste man se ut som en gruvarbetare?
hjälm, glasögon, HÖRSELSKYDD? va vad sa du? skall vi svänga höger här? VAAAA????

Nej jag hatar oljud och lukt, kommer oljudet/lukten bort kanske det fina skidfolket från östermalm inte hatar oss skoteråkare så mycket längre sedan?

Jag har aldrig kört en 4T men klart är att vikten pratas det om.
Ta nya Yamaha-katalogen 2010, där skrivs inte ett ord om vikt!
Klart att nya RX1 med 4 cylindrar med en 4060 mm lång matta med 57 mm kammar väger lite!
Vad kan den väga? 300-350kg med bränsle/olja
Vad väger en Lynx med e-tec av 2009 modell eller en 2007:as Yamaha RS Rage GT med bränsle?

Jag å andra sidan har sneglat på 3 trecylindriga maskiner.

Jag hoppas att framtiden bjuder på härliga maskiner som e-tec och 4T maskiner som på sikt kanske kan dra ned på bl.a. vikten.

Det svåra är att välja karaktär och typ av maskin, en deepsnow, en crossover, en arbetsmaskin eller en renodlad hopp och 360-graders snurra maskin?
Jag vill kunna göra mycket med min maskin och i det innefattar det att ta med familjen på en lugn skön, luktfri och tyst tur!
Men i huvudsak blir det ledkörning med sonen och en packkälke till lite lek i skog och på fjällen.

Nu idag har jag kikat på en annan maskin, Lynx e-tec
Dock kom dessa e-tec 2009 och med det även ett högre pris men skall överväga och lägga till maskinen på min "kanske_köp_lista"

Som en skrev har jag liksom han "villa, häst, apa, bil, ungar" och vill inte kasta bort 139 000 kr på en skoter men vill ändå ha en bra maskin.

Tyvärr kan jag med detta inlägg inte besvara alla inlägg separat och tack moderatorn för borttagning av snödjups inlägg!
Så är det på forum, urspårning av dubbel bemärkelse.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
42
Roknäs
Det sekundära är ljudet, varför varför v a r f ö r måste man se ut som en gruvarbetare?
hjälm, glasögon, HÖRSELSKYDD? va vad sa du? skall vi svänga höger här? VAAAA????
Jag kör alltid med hörselskydd och tänkte att det fixar sig nog när fyrtaktarna kom. Jag blev väldigt besviken. Motorn låter kanske marginellt (väldigt marginellt) mindre men matta och övrigt väsnas ju såklart lika mycket.

bonde

Aktiv medlem
2 mar 2008
72
0
6
Luleå
Kanske missförstått dig nu men.

Finns inte en enda yamaha från -03 som inte har problem med framvagnen. Vad ger det att motorn är hel då resten av skotenr ger upp? Sen att yamaha aldrig har (och aldrig kommer) tillverka ett boggie som är något att ha.

Och vad vipern har med det här att göra vet jag inte. Mig veterligt så ska man byta kolvar med samma intervallet oasvsett yamaha eller suzuki osv. Sen att många skiter i de, så är det klart att det går sönder.
Vilken Yamaha förutom nytron har haft problem med framvagnen...???
Enda problemet min apex har haft var att den gick lite hårt åt slidesen men det var lätt fixat...

Bizz3

Välkänd medlem
4 mar 2006
414
0
16
Skellefteå
Har en Yamaha phazer -07 och dom hade stora problem med både boggi och framvagn, i princip hela min boggi är bytt + lite smådelar som kuleder styrleder i framvagn.

poker1970

Välkänd medlem
10 dec 2007
185
1
18
Jag kör alltid med hörselskydd och tänkte att det fixar sig nog när fyrtaktarna kom. Jag blev väldigt besviken. Motorn låter kanske marginellt (väldigt marginellt) mindre men matta och övrigt väsnas ju såklart lika mycket.
aha, kanske är det modellbaserat?
57mm kammar? kontra 32mm?

Jag vet inte men visst låter något.
Med min nu sålda Renegade 800x fick jag alltid ont i skallen om jag inte hade hörselskydd.

Men nu har jag fått höra en annan nyhet.
Lynx Xtrim 600 e-tec skall enligt utsago vara bränslesnål samt mycket tystare.
Jag skall få tillfälle att få prova en sådan.
DET skall bli spännande och att tjänstevikten är 266kg är inte heller helt fel
Torrvikt: 218Kg

Tjänstevikt = maskin med bensin, olja och vertygskit
Torrvikt= maskin utan bensin, olja och verktygskit

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
37
mellansel
www.skoterlon.nu
Vilken Yamaha förutom nytron har haft problem med framvagnen...???
Enda problemet min apex har haft var att den gick lite hårt åt slidesen men det var lätt fixat...
ja, dom flesta 4t yamaha har problem med ramvagn. läs ALLA.

Antingen har du kört väldigt lite med apexen, eller så bör du kolla upp både bulkhead och bussnignar i framvagn.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
2
38
Selet
Det som är lite tråkigt med yamahans 4-takt (kanske bara de första modellerna?) är att den motorbromsar så hårt när man släpper gasen.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har kört yamaha fyrtakt (turbo)men nu bytt till ski-doo 800.

jag hadde en yamaha vector mountain.en sessong med turbo och en utan.

fördelar:tyst och jämn gång i motorn.inte så väderkänslig..
bra drag i motorn.det existerar ju faktist vrid i dessa motorer.något som tvåtackare saknar.kändes inte så speciellt tung heller.

nackdelar.

chassiet höll inte för nå.
tung..

även med turbo så hadde jag roligare på kompisens rev 600/iq rr.

brorsan hadde en rs rage -05.dvs med pro action boggien.
den vill jag nästan inte uttala mig om.tungkörd,svårmanövrerad,värdelös i snön.
MEN med en underbar motor.