Oj!
Många svar och många synpunkter från 2T och 4T fantaster!
Jag kanske är bra på att skapa debatt, skriva så att folk får utlopp för sina "aggressioner" så att säga.
Det här är precis på pricken vad jag vill åstadkomma, en mini debatt.
Jag har läst alla svar och har fått en bra bild av 2T och 4T.
någon skrev om E-tec och det är intressant för det är egentligen lukten som är det primära.
Jag satt i en kälke av öppen typ och jag andades in denna 2T ångor och efteråt mådde jag illa och ville kräkas på ren svenska.
Och det finns såklart andra tillfällen.
Det sekundära är ljudet, varför varför v a r f ö r måste man se ut som en gruvarbetare?
hjälm, glasögon, HÖRSELSKYDD? va vad sa du? skall vi svänga höger här? VAAAA????
Nej jag hatar oljud och lukt, kommer oljudet/lukten bort kanske det fina skidfolket från östermalm inte hatar oss skoteråkare så mycket längre sedan?
Jag har aldrig kört en 4T men klart är att vikten pratas det om.
Ta nya Yamaha-katalogen 2010, där skrivs inte ett ord om vikt!
Klart att nya RX1 med 4 cylindrar med en 4060 mm lång matta med 57 mm kammar väger lite!
Vad kan den väga? 300-350kg med bränsle/olja
Vad väger en Lynx med e-tec av 2009 modell eller en 2007:as Yamaha RS Rage GT med bränsle?
Jag å andra sidan har sneglat på 3 trecylindriga maskiner.
Jag hoppas att framtiden bjuder på härliga maskiner som e-tec och 4T maskiner som på sikt kanske kan dra ned på bl.a. vikten.
Det svåra är att välja karaktär och typ av maskin, en deepsnow, en crossover, en arbetsmaskin eller en renodlad hopp och 360-graders snurra maskin?
Jag vill kunna göra mycket med min maskin och i det innefattar det att ta med familjen på en lugn skön, luktfri och tyst tur!
Men i huvudsak blir det ledkörning med sonen och en packkälke till lite lek i skog och på fjällen.
Nu idag har jag kikat på en annan maskin, Lynx e-tec
Dock kom dessa e-tec 2009 och med det även ett högre pris men skall överväga och lägga till maskinen på min "kanske_köp_lista"
Som en skrev har jag liksom han "villa, häst, apa, bil, ungar" och vill inte kasta bort 139 000 kr på en skoter men vill ändå ha en bra maskin.
Tyvärr kan jag med detta inlägg inte besvara alla inlägg separat och tack moderatorn för borttagning av snödjups inlägg!
Så är det på forum, urspårning av dubbel bemärkelse.